(فیلم) مهم ترین علامت های روی لوازم آرایشی را می شناسید!؟

انتشار 17 تیر 1402
مطالعه 9 دقیقه

طوطیا: امروزه با توجه به گسترش روز افزون صنایع آرایشی و بهداشتی، شناخت انواع محصولات بسیار سخت شده است. به همین دلیل می توانید با خواندن اطلاعات روی محصولات به خوبی متوجه شوید که این محصول از چه ترکیباتی ساخته شده است و فرمولاسیون آن چیست! هر یک از علایمی که روی محصولات وجود دارد، بیانگر یک مورد مهم در رابطه با محصول است در ادامه با ما همراه باشید.

(فیلم) مهم ترین علامت های روی لوازم آرایشی را می شناسید!؟

آیا تا به حال به اصطلاحات آرایشی بهداشتی روی محصولات توجه کرده اید؟

هر یک از علایمی که روی محصولات وجود دارد، بیانگر یک مورد مهم در رابطه با محصول است؛ به همین دلیل لازم است در مورد این علایم بیشتر بدانید. در ادامه به بررسی و شناخت اصطلاحات آرایشی بهداشتی و آشنایی با علائم روی محصولات می پردازیم تا بتوایند در هنگام خرید محصول، انتخاب درست تری داشته باشید.بدون شک لوازم آرایشی جزو پرطرفدارترین محصولات می باشند که اکثر خانم ها برای خرید هر کدام از آن ها دقت و وقت زیادی را به خرج می دهند. با این حال همه ما عمدتا در حین خرید لوازم آرایشی از علامت ها و نمادهای روی بسته بندی آن ها غافل می شویم.

علامت های روی لوازم آرایشی

اصطلاحات آرایشی بهداشتی روی محصولات آرایشی

ویژگی هایی مانند نام برند، نوع پوست، ترکیبات بکار رفته، اصل یا فیک بودن همگی میتوانند تا حد زیادی به ما برای خرید محصول مورد نظرمان کمک کنند اما علاوه بر دانستن این ویژگی ها، نکات و موارد مهم دیگری نیز هستند که دانستن آنها حائز اهمیت بوده و باعث میشود خرید مطمئن تری داشته باشیم.روی جلد و بسته بندی محصولات آرایشی و مراقبت از پوست نمادها و علامت های مختلفی وجود دارد. این علائم ویژگی های محصول، تاریخ انقضا، حجم، وزن، قابلیت بازیافت بسته بندی و … را بیان می کنند و دانستن آن به شما کمک می کند تا محصول مناسب و استانداردی را برای خود انتخاب کنید. از آنجایی که مشتریان و خریداران یک محصول بیشتر از توضیحات روی بسته بندی به علائم، نمادها و برچسب های روی آن توجه می کنند، برای تولید کنندگان نیز قرار دادن اطلاعات مهم به صورت اشکال و نماد یک الزام قانونی است. بنابراین شما میتوانید با شناخت نمادها و دانستن مفهوم هرکدام از آنها با ویژگی ها و اطلاعات آن محصول به صورت خلاصه و مختصر و مفید آشنا شوید.

  • تاریخ تولید و انقضا

    اولین و اساسی ترین نکته در خرید هر محصول، اطمینان از داشتن تاریخ انقضا محصول است که به دو مدل نوشته می شود. یک حالت به صورت تاریخ انقضا و تاریخ تولید یعنی ماه و سال و یا تنها به صورت سال تولید درج شده روی محصول است.

  • مرطوب کنندگی یا (Moisturizing)

    کرم های مرطوب کننده با ایجاد یک لایه محافظتی روی پوست، از تبخیر رطوبت پوست و خروج آب از سطح پوست جلوگیری می کند.

  • آبرسان یا هموکتانت (Humectant)

    این ترکیبات به طور معمول در کرم های آرایشی و بهداشتی یافت می شود. نقش آن جذب رطوبت لازم برای تامین آب پوست یا همان قسمت لایه اپیدرم پوست است و دارای مواد روان کننده است. این مواد مانع از بین رفتن رطوبت و آب پوست می شود.

  • نقطه سبز (Green Dot)

    وجود علامت سبز رنگ یا همان سیاه و سفید، روی محصولات آرایشی به این معناست که زمانی که محصول تمام می شود، کارخانه تولید کننده هزینه بازیافت آن را برعهده خواهد گرفت.

  • ترکیبات پوشاننده یا مسدود کننده (Occlusive)

    این ترکیبات روی سطح پوست قرار می گیرد و سطح پوست را پوشش می دهد تا رطوبت پوست تبخیر نشود. همچنین این ترکیبات خاصیت نرم کنندگی مناسبی برای پوست دارد و دارای ترکیباتی همچون وازلین، روغن های معدنی (پارابن) و لانولین دارد.

  • (امولینت Emollient) در اصطلاحات آرایشی بهداشتی

    ترکیبات روغن و چربی که در کرم های مرطوب کننده وجود دارند، برای لطیف و نرم کردن پوست به کار می رود.

  • ضد جوش سرسیاه ( Non-Comedogenic)

    محصولات آرایشی و زیبایی که این نماد را دارا هستند، اصلا منافذ پوست را نمی بندند و موجب بروز جوش های سرسفید و سرسیاه نخواهند شد.

  • اصطلاحات آرایشی بهداشتی (ضد آب Water Proof)

    محصولاتی مثل رژ لب، خط چشم، ریمل و مداد چشم که عبارت ضد آب روی آنها حک شده است، مناسب زیر باران و استخر است و ماندگاری بالایی دارد و اصلا پاک نمی شود.

  • دوره زمانی پس از باز کردن درب محصول (Period After Opening–PAO)

    این اصطلاح روی تمام محصولات قرار می گیرد و به شما می گوید که پس از بازکردن درب محصول، تا چه مدت زمانی می توانید از آن استفاده نمایید.

اصطلاحات آرایشی

  • غیر سمی (Nontoxic)

    این عبارت به طور معمول روی محصولات آرایشی از قبیل لاک ناخن و رژ لب نوشته می شود. منظور از محصولات غیر سمی، یعنی مثلا لاک های ناخن، هیچ گونه ماده مضر همانند تولوئن، فرمالدئید و دی بوتیل فتالات ندارد.

  • لایه برداری یا اکسفولیت (Exfoliate)

    زمانی که پوست خود را اکسفولیت می کنید، یعنی لایه پوست های مرده را از ان جدا می کند. روی این محصولات اصطلاح لایه بردار یا همان Exfoliation نوشته شده است.

  • (بدون روغن Oil Free) در اصطلاحات آرایشی بهداشتی

    اگر پوستتان جوش های آکنه ای و منافذ باز زیادی دارد و همیشه پوستتان براق است، به این معنی است که پوست شما چرب است. به همین دلیل لازم است از محصولات فاقد چربی استفاده نمایید تا چربی پوستتان کنترل شود.

  • گواهی ارگانیک بودن (EcoCert)

    این اصطلاح به این معنی است که تقریبا 95% از مواد اولیه به کار رفته در این محصول بر پایه گیاهی و طبیعی است. اگر به جای کلمه Organic، کلمه وگان Vegan یا Natural را دیدید، به این معنی است که تا 50% یا بیشتر مواد به کار رفته در این محصول بر پایه گیاهی می باشد.

  • بدون تست حیوانی (Not Animal Tested Or Cruelly Free)

    بسیاری از شرکت های بزرگ و معروف لوازم آرایشی و بهداشتی، آزمایشات ایمنی مواد خود را به طرز بیرحمانه ای روی حیوانات انجام می دهند. انجام تست حیوانی، شامل تست حساسیت روی چشم، پوست و مسمومیت های عمومی است. تست حیوانی نوعی سوء استفاده از حیوانات است که به قصد اطمینان از اثر بخشی و همچنین ضد حساسیت بودن لوازم آرایشی روی انسان انجام می شود.پس از تلاش های فراوان که برای حمایت از حیوانات مبنی بر استفاده نکردن از آنها در تست لوازم آرایشی و بهداشتی، این قانون توسط اتحادیه اروپا انجام شده است.

  • رنگدانه یا پیگمنت (Pigment) در اصطلاحات آرایشی بهداشتی

    پوست معمولا دارای سه پیگمنت و رنگدانه می باشد. رنگ قهوه ای یا ملانین، کارتن یا رنگ زرد و رنگ قرمز یا همان هموگلوبین جزو سه رنگدانه اصلی پوست هستند. ترکیب این 3 رنگ در پوست، موجب ایجاد رنگ پوست فرد می شود. تفاوت رنگ پوست در افراد مختلف به دلیل میزان کم و زیاد این سه رنگدانه صورت می گیرد؛ اما مهمترین ماده تعیین کننده رنگ پوست انسان رنگدانه ملانین نام دارد.

  • تاثیر رنگ (Tonnage) در اصطلاحات آرایشی بهداشتی

    تاثیر رنگ، اشاره به سرد یا گرم بودن رنگ و میزان تیره و روشن بودن آن می باشد.

  • کراتین (Keratin) در اصطلاحات آرایشی بهداشتی

    کراتین یک پروتئینی است که به صورت طبیعی در موهای هر فرد وجود دارد. این ماده موجب صاف شدن و درخشان شدن موها می شود. افرادی که موهای فر و وزی دارند، کراتین به میزان مناسبی برای نرم کردن ساختمان مو آنها لازم است. این ماده حالت ارتجاعی موها و ناخن ها را به خوبی حفظ می کند.

  • واکنش آلرژیک (Allergic Reaction)

    اگر پوست شما آسیب پذیر یا حساس است، لازم است در خرید محصولات آرایشی به خوبی دقت لازم را داشته باشید. مواد عطری جزو آسیب زا ترین ترکیبات به کار رفته در لوازم آرایشی هستند.

  • بدون عطر (Fragrance–Free)

    مواد عطری معمولا ترکیبات شیمیایی، درون خود دارند که باعث بروز آلرژی در فرد می شود. لازم است هنگام خرید لوازم آرایش به عبارت بدون عطر روی محصول توجه کنید.

اصطلاحات آرایشی

  • پوشش دهی یا کاور کردن (Cover)

    پوشانندگی به این معنی است که این محصول می تواند به خوبی لک و جوش را از روی پوست محو کند.

  • مینرال (Mineral) در اصطلاحات آرایشی بهداشتی

    لوازم و محصولاتی که در ساخت آنها از مواد معدنی مثل اکسیدهای آهن، اکسیدهای زینک، تیتانیوم دی اکساید و تالک استفاده شده است، با عبارت مینرال مشخص می شوند. همچنین برخی از لوازم آرایشی ها در ترکیبات خود هیچ گونه پارابن، عطر و رنگ های شیمیایی ندارند. این لوازم آرایشی معدنی برای خانم هایی که به دنبال استفاده از لوازم آرایشی طبیعی هستند، گزینه فوق العاده ای است.

  • بدون پارابن (Paraben Free)

    حتما تا به حال کلمه بدون پارابن را شنیده اید، این اصطلاح در واقع برای ساخت محصولات آرایشی به کار می رود. یعنی در ساخت این محصول از هیچ گونه ترکیبات پارابنی استفاده نشده است.پارابن ها به علت داشتن قیمت کم، طولانی بودن تاریخ مصرف و همچنین موثر بودن به عنوان نگهدارنده محصولات آرایشی- بهداشتی برای مبارزه با رشد باکتری ها و همچنین افزایش ماندگاری محصولات به کار می روند.درست است که پارابن یک ترکیب شیمیایی در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی است، اما در دنیای امروز از آن به میزان کمی در لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

  • محصولات حلال (Halal)

    محصولات آرایشی حلال، شامل محصولاتی می شود که در تولید آنها از مواد اولیه حیوانی حلال و مواد گیاهی استفاده شده باشد. امروزه بیشتر محصولات تولید شده دارای برچسب حلال هستند و در بازارهای اروپا به سرعت در حال رشد می باشند.در سال 2009، کمیسیون بهداشتی اروپا، آزمایشات لوازم آرایشی روی حیوانات را ممنوع اعلام کرد و این مسئله باعث شد تا تولیدکنندگان این محصولات، از ترکیبات گیاهی در محصولات خود استفاده نمایند.

  • علامت e

    علامت e یا Estimated Sign از جمله علامت های روی لوازم آرایشی است که وجود آن در بسته بندی همه محصولات الزامی است؛ چرا که به مصرف کننده اطمینان می دهد که میزانی که برای حجم محصول بر حسب گرم یا میلی لیتر در بسته بندی ذکر شده است، صحت دارد. به عنوان نمونه اگر روی بسته بندی یکی از لوازم آرایشی که قصد خرید آن را دارید، حجم محصول را 300 میلی لیتر اعلام کرده باشد و در کنار آن علامت e نیز درج شده باشد یعنی این علامت تضمین می کند که دقیقا به همین مقدار از محصول داخل بسته وجود دارد. به عبارت بهتر، این نماد خیال مصرف کننده را از بابت حجم محصول راحت می نماید.

  • علامت خرگوش روی لوازم آرایشی

    اگر از بین علامت های روی لوازم آرایشی، علامت خرگوشی که در حال جهش است را مشاهده کردید، بدین معنا است که کمپانی تولیدکننده آن محصول هیچ گونه آزمایشی در فرآیند تولید خود، روی حیوانات انجام نمی دهد و تولیداتش دقیقا براساس استانداردهای تعیین شده توسط ائتلاف اطلاعات مصرف کننده می باشد. در حقیقت انجام آزمایش روی حیوانات که به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده بود، توسط قوانین جدید منع شده و این نماد نشان دهنده رعایت چنین قانون پسندیده ای در محصولات آرایشی و بهداشتی می باشد.

علامت لوازم ارایشی

  • علامت سیب سلامت

    یکی از علامت های اجباری روی لوازم آرایشی که ساخت کشور عزیزمان ایران می باشد، علامت سیب سلامت می باشد. در حقیقت این علامت که در گروه استانداردهای داخلی قرار می گیرد، مجوزی است برای ورود به بازارهای داخلی و به همین خاطر است که درج آن روی تمامی بسته بندی های محصولات آرایشی و بهداشتی اجباری است.

    علامت سیب سلامت

  • علامت نقطه ی سبز (Green Dot)

    علامت نقطه سبز هم یکی دیگر از علامت های روی لوازم آرایشی است. وجود این علامت به این معنی می باشد که هر موقع محصول تمام شود، کمپانی تولید کننده آن، هزینه بازیافت محصول را بر عهده می گیرد و در روند بازیافت بسته بندی محصولات خود نقش مهمی را ایفا می کند. علامت نقطه سبز برخلاف نام آن، به ندرت پیش می آید که به رنگ سبز باشد و عمدتا سیاه و سفید است.

سخن پایانی

همان طور که گفته شد، در دنیای امروز با توجه به گسترش و تولید زیاد صنایع آرایشی و بهداشتی، شناخت انواع محصولات بسیار سخت شده است. روی بسته بندی محصولات علائم و نشانه هایی وجود دارد که می توانید با شناخت و یادگیری آنها، به خوبی متوجه شوید که این محصولات دارای چه ترکیباتی می باشند و فرمولاسیون به کار رفته در آنها چیست.. منتظر نظرات شما هم هستیم.


پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه