آموزش اعلام تجاری بودن حساب بانکی

انتشار 6 آذر 1402
مطالعه 8 دقیقه

به منظور جداسازی و تفکیک این حساب ها از حساب های غیر تجاری شخص و شفافیت در حساب های مالی مودیان، به روش اینترنتی و از طریق سایت عملیات الکترونیکی امور مالیاتی کشور، انجام می گیرد. ضمانت اجرای عدم انجام این تکلیف نیز جریمه مالیاتی 10 درصد و محرومیت از معافیت ها و مشوق های مالیاتی می باشد. با ما همراه باشید.

آموزش اعلام تجاری بودن حساب بانکی

از آنجا که فرار مالیاتی شهروندان یک کشور، با کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و فشار مالیاتی بیشتر بر سایر مودیان بوده، لذا، دولت ها تلاش دارند تا با وضع قوانین مختلف مالیاتی ،تا حد امکان از فرار مالیاتی مودیان، جلوگیری نمایند. در همین راستا، در کشور ما نیز قوانین و مقررات گوناگونی، به تصویب رسیده که که مهم ترین نمونه آن، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان می باشد.

یکی از مهم ترین تکالیف مودیان مالیاتی، در این قانون، اعلام شماره حساب یا حساب های بانکی بنگاه تجاری یا شرکت خود، به سازمان مالیات کشور و اعلام تجاری بودن حساب بانکی می باشد. در غیر این صورت، جریمه های مالیاتی در مورد مودی اجرا شده و وی از مشوق ها و معافیت های مالیاتی، محروم می گردد.

با توجه به توضیحات فوق، در این مقاله، ابتدا، به بررسی لزوم اعلام تجاری بودن حساب بانکی پرداخته؛ سپس در ادامه، پس از معرفی سایت مربوطه، نحوه اعلام حساب بانکی تجاری به سازمان مالیات کشور و مراحل آن، را توضیح داده و در پایان، در مورد ضمانت اجرای عدم انجام این تکلیف، صحبت خواهیم کرد.

حساب

لزوم اعلام تجاری بودن حساب بانکی

مالیات ها هر چند، با هدف فراهم کردن زیرساخت های کشور و افزایش رفاه شهروندان اخذ می شود، اما از آنجا که به کاهش درآمد یا دارایی آنها ختم می گردد، غالبا مطلوب این اشخاص نمی باشد. نتیجه این عدم تمایل، به پرداخت مالیات، در انواع تلاش های مودیان مالیاتی، برای فرار مالیاتی و سایر جرایم مرتبط با مالیات، منعکس می گردد.

  • از آنجا که فرار مالیاتی شهروندان یک کشور، با کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و فشار مالیاتی بیشتر بر سایر مودیان بوده، لذا، دولت ها تلاش دارند تا با وضع قوانین مختلف مالیاتی و اجرای این قوانین، تا حد امکان از فرار مالیاتی مودیان، جلوگیری نمایند.

  • در همین راستا، در کشور ما نیز در سال های اخیر، قوانین و مقررات گوناگونی، با هدف جلوگیری حداکثری از فرار مالیاتی شهروندان مشمول مالیات، به تصویب رسیده که که مهم ترین نمونه آن، قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مصوب سال 1398 مجلس شورای اسلامی می باشد.

  • کلیه اشخاص حقیقی، که در گروه بندی مشاغل مالیاتی، قرار گرفته و همچنین، اشخاص حقوقی که ملزم به پرداخت مالیات هستند، موظف بوده که در سایت صدور صورت حساب الکترونیکی، ثبت نام کرده و صورت حساب های فروش کالا و خدمات خود را به شکل الکترونیکی در این سامانه ثبت نمایند.

  • مالیات حساب تجاری، اهرمی است که برای پیش گیری از فرار مالیاتی طراحی شده است و نوعی مالیات بر عملکرد، محسوب می شود.

  • در مقابل خریداران، نیز موظف بوده تا با مراجعه به سایت فوق، اطلاعات فروش را تایید کرده و در نتیجه، برای ثبت اطلاعات خرید ، اقدام نمایند. به این ترتیب، اطلاعات کلیه فروش ها و خریدهای مودیان مالیاتی، در سامانه صدور صورت حساب الکترونیکی، ثبت شده و با تایید دو جانبه، امکان ثبت اطلاعات نادرست و خلاف واقع، به حداقل می رسد.

  • در این روش، به جای آنکه مودی، اطلاعات مالی خود را در پایان سال و به صورت یکجا، به اداره مالیات، ارسال نماید، این اطلاعات را هر سه ماه یک مرتبه ارسال کرده که این عامل نیر نقش مهمی در شفافیت حساب های مالی مودیان و میزان مالیات متعلقه خواهد داشت.

همچنین، مطابق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، وظایف و تکالیف متعدد دیگری نیز علاوه بر ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، بر عهده مودیان حقیقی و حقوقی قرار گرفته است، که مهم ترین این تکالیف،عبارتند از:

  • مودیان مالیاتی، اعم از حقیقی و حقوقی، که با مصرف کننده نهایی کالاها و خدمات، ارتباط داشته، مانند مغازه های خرده فروشی و پزشکان، ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی(دستگاه کارت خوان) و ثبت نام این دستگاه ها در سایت سازمان امور مالیاتی کشور می باشند.

  • کلیه مودیان مالیاتی، موظف بوده که شماره حساب یا حساب های بانکی بنگاه تجاری یا شرکت خود که گردش مالی آن ها از طریق آن شماره حساب انجام شده، را به سازمان امور مالیاتی کشور، اعلام کرده؛ در غیر این صورت، مشمول جرایم مالیاتی مربوطه خواهند شد.

  • یکی از مهم ترین تکالیف مودیان مالیاتی، اعلام شماره حساب یا حساب های بانکی بنگاه تجاری یا شرکت خود، به سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. دلیل این الزام، آن است که اولا، تعداد بسیاری زیادی از حساب های بانکی، حساب های شخصی و غیر تجاری اشخاص بوده؛ ثانیا، کلیه حساب های تجار و مدیران شرکت های تجاری نیز تجاری نبوده و بعضا حساب های شخصی می باشد. ثالثا، با توجه به تعداد بسیار زیاد حساب های بانکی کشور، استعلام و اطلاع از حساب های تجاری، صرفا با اقدام یک طرفه سازمان مالیات، امری تقریبا غیر ممکن می باشد.

  • با هدف تحقق خواست قانون گذار در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، در جهت شفاف سازی حساب های بانکی و جدا سازی و تفکیک حساب های تجاری از غیرتجاری و شخصی، سازمان مالیات کشور، در اردیبهشت ماه 1401، اطلاعیه ای را صادر نمود که به موجب آن، دارندگان حساب تجاری، می بایست از ابتدای خرداد ماه، برای اعلام تجاری بودن حساب بانکی خود به آن سازمان اقدام نمایند؛ در غیر این صورت، مشمول جرایم مالیاتی مقرر در قانون مزبور خواهند شد.

سایت اعلام تجاری بودن حساب بانکی

سازمان مالیات کشور، به عنوان یکی از بخش های مهم دولتی، در سال های اخیر و با مطرح شدن مفهوم دولت الکترونیک، کوشیده است تا با راه اندازی سامانه ها و سایت ها ی اینترنتی، از یک سو، تحقق بخش دولت الکترونیک در راستای وظایف خود باشد و از سوی دیگر، با ارائه امکانات مالیاتی به شکل الکترونیکی و اینترنتی، دریافت خدمات مالیاتی را برای مراجعین خود، تسهیل و تسریع نماید.

  • اصلی ترین و ابتدایی ترین سایت سازمان امور مالیاتی کشور، سامانه خدمات الکترونیک مالیاتی بوده که آدرس اینترنتی آن،tax.gov.ir می باشد. این سایت ، طیف وسیعی از خدمات مالیاتی الکترونیکی و آنلاین، شامل پیش ثبت نام و ثبت نام کد اقتصادی، ثبت اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی، ثبت اظهارنامه اجاره املاک و پرداخت الکترونیکی مالیات، را به کاربران خود ارائه می دهد.

  • درگاه ملی خدمات مالیات my.tax.gov.ir، سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو cartransfer.tax.gov.ir و سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.e-vat.ir از دیگر سامانه ها و سایت هایی می باشد که با هدف ارائه خدمات مالیاتی اینترنی، تاسیس و راه اندازی شده اند.

  • سامانه اعلام تجاری بودن حساب بانکی، نیز یکی از سایت های زیر مجموعه سایت خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور بوده که از طریق آن، مودیان مالیاتی می توانند، برای اعلام تجاری بودن حساب بانکی خود به سازمان مالیات اقدام نمایند.

  • در حال حاضر، آدرس سایت اعلام تجاری بودن حساب بانکی، هنوز از سوی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نشده است .

سامانه دریافت مالیات نقل و انتقال خودرو cartransfer.tax.gov.ir

نحوه اعلام تجاری بودن حساب بانکی

در بخش های قبل، در مورد لزوم اعلام تجاری بودن حساب بانکی، به سازمان مالیات کشور، توضیح داده و گفتیم که با هدف تفکیک و جداسازی حساب های بانکی تجاری از حساب های بانکی غیر تجاری و شفافیت در بحث مالیات عملکرد مودیان مالیاتی، این اشخاص، موظف هستند تا شماره حساب بانکی تجاری خود را که تراکنش های تجاری آنها از طریق آن حساب، انجام گرفته، از طریق سایت اعلام تجاری بودن حساب بانکی، به سازمان مالیات اعلام نمایند.

سوال مهم دیگری که در رابطه با اعلام تجاری بودن حساب بانکی، به سازمان مالیات کشور مطرح می گردد، این مساله بوده که نحوه اعلام تجاری بودن حساب بانکی و مراحل آن، به چه صورت بوده و برای این اعلام، باید چه مراحلی را طی نمود؟ در پاسخ به این سوال که نحوه اعلام تجاری بودن حساب بانکی و مراحل آن، به چه صورت می باشد، باید گفت، تا این لحظه هنوز نحوه اعلام تجاری بودن حساب بانکی و مراحل آن، و اطلاعایه رسمی آن، از سوی سازمان مالیات کشور اعلام نشده است.

ضمانت اجرای عدم اعلام تجاری بودن حساب بانکی

مطابق قانون مالیات های مستقیم و سایرقوانین و مقررات مالیاتی کشور، هر یک از تکالیف مالیاتی که بر عهده مودیان مالیاتی، قرار گرفته، دارای ضمانت اجراهای قانونی بوده که در صورت عدم انجام آن تکلیف، در مورد مودی، اعمال و اجرا می گردد.تکلیف اعلام تجاری بودن حساب بانکی به سازمان مالیات کشور، که بر عهده مودیان مالیاتی حقیقی و حقوقی، همچون شرکت ها قرار گرفته، نیز مشول این قاعده بوده و ضمانت اجرای آن در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، تعیین و مشخص شده است.

بند (پ) ماده 22 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، ضمانت اجرای عدم اعلام تجاری بودن حساب بانکی را مشخص کرده است؛ بر اساس این ماده، ضمانت اجرای عدم اعلام تجاری بودن حساب بانکی، مجموعه ای از موارد زیر می باشد:

  • جریمه مالیاتی، معادل 10 درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده از طریق حساب بانکی اعلام نشده یا 20 میلیون ریال، هر کدام که بیشتر باشد.

  • محروم شدن مودی از معافیت های مالیاتی نرخ صفر و مشوق های در نظر گرفته شده در قانون مالیات های مستقیم، در همان سال مالی.

  • اعلام تجاری بودن حساب بانکی به سازمان مالیات، تنها یکی از تکالیف مقرر شده برای مودیان مالیاتی، در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان می باشد. به موجب این قانون، مودیان مالیاتی، ملزم بوده تا صورت حساب الکترونیکی خود را در سایت مربوطه ثبت نمایند. از آنجا که ثبت صورت حساب، به روش الکترونیکی، شیوه جدیدی در اظهار مالیاتی مشاغل و شرکت ها بوده، توصیه می شود که در این رابطه، حتما با یک مشاور مالیاتی مشورت شود.

شرایط حساب تجاری بانکی چیست؟

در بخش های قبل، در مورد نحوه اعلام تجاری بودن حساب بانکی به سازمان مالیات و مراحل انجام این امر، توضیح داده و گفتیم که در صورت عدم اعلام، چه ضمانت اجرایی، در انتظار فرد خاطی خواهد بود. اما، اگر به هر دلیل، صاحبان حساب تجاری، مشخصات حساب خود را اعلام نکرده و خود دولت، از طریق بانک مرکزی، برای شناسایی این حساب ها اقدام کند، در این صورت، شرایط حساب تجاری بانکی چیست؟ به عبارت دیگر، بانک مرکزی، بر اساس چه معیارهایی، یک حساب را تجاری، قلمداد می کند؟

بر اساس اعلام بانک مرکزی، شرایط حساب تجاری بانکی، شامل دو مورد می گردد: تعداد واریزها و مبلغ آن ها به حساب، در طول یک ماه؛ با این توضیح که اگر واریزهای ماهیانه، بیش از 350 میلیون ریال و تعداد آن ها، بیش از 100 فقره باشد، ممکن است حساب، تجاری تلقی گردد. در نتیجه، معیار، واریزهای یک حساب بانکی بوده و نه مجموع تراکنش ها و خروجی های حساب.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه