معرفی جامع وام قرض الحسنه+ انواع آن

انتشار 23 آبان 1402
مطالعه 9 دقیقه

وام قرض الحسنه، وامی است بدون سود و با کارمزد 2 یا 4 درصد که در انواع گوناگون به متقاضیان ارائه می گردد. از انواع وام قرض الحسنه می توان به وام تامین ابزار کار، وام جهت رونق تولید، وام ازدواج، وام کمک هزینه تحصیل و وام نیازهای ضروری مانند وام تعمیرات و خرید خانه اشاره کرد. با طوطیا همراه باشید.

معرفی جامع وام قرض الحسنه+ انواع آن

بانک ها همواره در پی ارائه خدمات گوناگون به مشتریان خود بوده اند. یکی از این خدمات که همواره مورد توجه اقشار گوناگون در هر شغل و جایگاهی بوده است، دریافت وام از بانک و موسسات اعتباری بوده است. به طور معمول، بانک ها برای پرداخت وام های گوناگون به مشتریان خود، از آن ها سود دریافت می کنند، که بازپرداخت این وام با احتساب این سود مبلغ قابل توجهی است که پرداخت آن بعضا خارج از توان مشتریان می باشد.

در این بین، تسهیلات بانکی وام های قرض الحسنه طرفداران زیادی دارد، چرا که، وام های قرض الحسنه بدون سود و با کارمزد 2 یا 4 درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. اهمیت این وام ها از آن جهت است که بسیاری از متقاضیان دریافت وام، با وجود نیاز ضروری به وام، به دلیل سودهایی که به وام ها تعلق می گیرد و عدم توان مالی برای پرداخت آن، دستشان از دریافت وام کوتاه می ماند، که اعطای وام قرض الحسنه و بدون سود تا حد زیادی این مشکل را رفع کرده و لذا، لازم است تا متقاضیان، با جزئیات دریافت این وام، آشنا شوند.

به جهت اهمیت این موضوع، در این مقاله ابتدا به این پرسش که وام قرض الحسنه چیست، پاسخ داده خواهد شد و سپس، ثبت نام انواع و شرایط دریافت آن ، میزان و بانک های ارائه دهنده، وام قرض الحسنه فوری، بدون ضامن و سپرده توضیح داده خواهد شد.

سکه

وام قرض الحسنه چیست؟

قرض الحسنه در فرهنگ فارسی معین، به معنای وام بدون بهره است. قرض الحسنه از مواردی است که، در اسلام بسیار به آن توصیه شده است و نقطه مقابل ربا محسوب می شود. در پاسخ به این پرسش که وام قرض الحسنه چیست؟ باید گفت، قرض الحسنه در واقع عقدی است که بین وام دهنده و وام گیرنده منعقد می شود و به موجب آن، بانک مبلغی معین را طبق مقرارات از پیش تعیین شده، به وام گیرنده ( شخص حقیقی یا حقوقی ) واگذار می کند.

در وام قرض الحسنه، سودی از وام گیرنده دریافت نمی شود و وی موظف است، اقساط وام را طبق مفاد قرارداد، در وعده های معین پرداخت کند. همین ویژگی بدون بهره بودن وام های قرض الحسنه، موجب شده افراد، گرایش بسیاری به سمت اینگونه وام ها داشته باشند. بانک ها نیز برای پاسخگویی به نیاز مشتریان خود به ارائه این خدمت به آن ها با شرایط گوناگون می پردازند، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

انواع وام قرض الحسنه

وام های قرض الحسنه، در واقع ارزان ترین وام های پرداختی در ایران محسوب می شوند، که افراد زیادی متقاضی دریافت آن هستند. بانک ها هم همواره سعی بر آن داشتند تا بتوانند با ارائه انواع گوناگونی از این وام ها، نیاز مشتریان خود را برطرف سازند، در خصوص انواع وام قرض الحسنه، می توان به وارد ذیل اشاره کرد.

  • وام های قرض الحسنه در انواع مختلفی به متقاضیان ارائه می شود. وام تامین ابزار کار، که مربوط به امور کشاورزی و دامپروری است؛ وام جهت رونق تولید، شرکت هایی که در زمینه کارهای اشتغال زا فعالیت دارند، می توانند برای دریافت این وام اقدام کنند؛ وام قرض الحسنه برای رفع نیاز های ضروری، این وام برای رفع نیازهای اولیه، مانند، هزینه های مربوط به تعمیرات و خرید خانه، ازدواج یا تحصیل به خصوص برای روستائیان در نظر گرفته شده است.

  • وام ازدواج برای جوانانی که قصد شروع یک زندگی را دارند؛ وام کمک هزینه تحصیل، این وام توسط صندوق رفاه دانشجویان به متقاضیان دانشجو پرداخت می شود؛ وام قرض الحسنه درمان، این وام با ارائه مدارک تایید شده به بانک پرداخت می شود، در اکثر موارد از تاریخ مدارک نباید بیش از 2 ماه گذشته باشد.

شرایط ثبت نام وام قرض الحسنه

در پاسخ به این پرسش که، شرایط ثبت نام وام قرض الحسنه چیست؟ باید گفت، اولین شرط برای دریافت وام، داشتن حساب در بانک یا موسسه موردنظر است. مسلما به جهت وجود متقاضیان زیاد برای دریافت وام های قرض الحسنه، وام بلافاصله به شخص تعلق نمی گیرد و لازم است، شخص مدتی در نوبت باقی بماند. برخی ازموسسات، خوش حسابی را هم برای متقاضی در نظر می گیرند، به این معنی که شخص نباید بابت وام قرض الحسنه ای که قبلا دریافت کرده، بدهی داشته باشد.

دریافت وام قرض الحسنه مستلزم داشتن ضامن است. شرایط ضامن بستگی به قانون هر بانک دارد. در برخی بانک ها شرایط دریافت وام را بر اساس اعتبارسنجی مشتری تعیین می کنند و اگر شخص در اعتبارسنجی حائز رتبه بالا باشد، شرایط وی برای دریافت وام و تعداد ضامن ها تغییر می کند. اما شرط آخر این است که، وام گیرنده برای بازپرداخت وام، توان مالی لازم را داشته باشد.

به علاوه، برای دریافت هر یک از وام های قرض الحسنه، یک سری شرایط اختصاصی نیز، مورد نیاز می باشد. به عنوان مثال، برای دریافت وام ازدواج، شخص باید، تا کنون از این وام استفاده نکرده باشد، چرا که این وام فقط یک مرتبه به هریک از زوجین پرداخت می شود، به شرط آنکه تاریخ ازدواج آن ها پس از سال 1397 باشد.

نحوه ثبت نام وام قرض الحسنه

در بخش های گذشته، در مورد اینکه وام قرض الحسنه چیست، انواع و شرایط آن توضیحاتی ارائه گردید. در این بخش به نحوه ثبت نام وام قرض الحسنه پرداخته خواهد شد. نحوه ثبت نام وام ها در بانک ها و موسسات گوناگون با یکدیگر متفاوت است. ثبت نام وام قرض الحسنه با توجه به نوع وام و بانک یا موسسه ارائه دهنده، می تواند به شکل حضوری یا غیر حضوری باشد.

برخی از وام ها، متقاضیان صرف نظر از بانک ارائه دهنده آن، باید به سایتی که از جانب دولت برای این منظور اختصاص یافته مراجعه کرده و پس از آن در زمان سررسید نوبت دریافت وام، به بانک مربوطه مراجعه کنند، که وام ازدواج و فرزندآوری از این نوع می باشند. در برخی از بانک ها دریافت وام به شکل حضوری بوده و با کامل کردن فرم های مربوطه درخواست متقاضی ثبت می شود.

برخی دیگر از بانک ها مانند بانک رسالت، وام قرض الحسنه خود را صرفا به شکل غیرحضوری به مشتریان خود ارائه می دهند. با توجه به توضیحات ارائه شده، متقاضی، لازم است با توجه به نوع وام درخواستی و همینطور بانک مورد نظر، به صورت حضوری یا با مراجعه به سایت بانک مربوطه، نسبت به ثبت درخواست وام خود اقدام کند.

میزان وام قرض الحسنه

سوالی که همواره ذهن متقاضیان دریافت وام قرض الحسنه و همینطور سایر وام های بانکی را مشغول می کند، مبلغ آن است . حال سوال اینجاست، میزان وام قرض الحسنه چقدر است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت، میزان وام قرض الحسنه، بسته به نوع وام و بانک ارائه دهنده آن متفاوت است.

با تصمیم شورای پول و اعتبار در سال جاری، سقف وام قرض الحسنه ضروری با سپرده گذاری برای اشخاص حقیقی 3 میلیارد ریال و برای تسهیلات قرض الحسنه بدون سپرده گذاری مبلغ 500 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

مبلغ سقف فردی وام قرض الحسنه برای شرکت های حقوقی با سپرده گذاری برای تامین مالی و کسب و کارهای خرد و دانش بنیان مبلغ 7.5 میلیارد ریال با بازپرداخت حداکثر 60 ماهه خواهد بود. همچنین سقف تسهیلات برای صنایع دارویی از 90 درصد به 200 درصد فروش سال قبل افزایش یافت و اخذ تسهیلات توسط شرکت های دارویی در آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان به 40 درصد سرمایه پایه بانک ها افزایش یافت .

بانک های ارائه دهنده وام قرض الحسنه

از جمله بانک های فعال در این زمینه، بانک رسالت و بانک مهر ایران هستند، که اخذ وام قرض الحسنه از این بانک ها مستلزم مراجعه به سایت بانک و سپرده گذاری و مسدودی حساب می باشد. سایر بانک ها نیز بنا بر حوزه تخصصی خود و یا دستورات بانک مرکزی به ارائه وام های قرض الحسنه می پردازند. به طور کلی می توان گفت، تمام بانک ها ارائه دهنده وام قرض الحسنه می باشند.

برای دریافت وام قرض الحسنه لازم است متقاضی، قبل از هرگونه اقدام، با مراجعه حضوری و یا از طریق سایت بانک مربوطه اطلاع پیدا کند که آیا بانک مورد نظر ارائه دهنده وام درخواستی شخص هست یا خیر؟ بعضا ممکن است متقاضی اقدام به ثبت درخواست خود کند و پس از آن متوجه شود، بانک مربوطه به دلیل نبود اعتبارات، نمی تواند در حال حاضر این تسهیلات را ارائه دهد.

وام قرض الحسنه فوری

با توجه به اینکه تسهیلات قرض الحسنه وام بدون بهره می باشد، همواره دریافت این وام دارای متقاضیان زیادی بوده و بعضا به جهت فوریتی که دریافت این وام برای آن ها دارد، خواستار این هستند تا در سریع ترین زمان ممکن این وام را دریافت کنند یا به عبارتی خواستار وام قرض الحسنه فوری هستند. ولی آنچه مسلم است، پرداخت این وام از سوی بانک ها به سرعت صورت نمی گیرد و متقاضی ناگزیر است مدتی در انتظار باشد تا موعد دریافت وام وی فرا برسد.

با این وجود، برخی از بانک ها، به منظور جلب رضایت و رفع نیاز متقاضیان، وام قرض الحسنه را به شکل فوری ارائه می دهند. از جمله بانک های ارائه دهنده این خدمت، می توان به بانک رسالت اشاره کرد. همینطور بانک صادرات در طرح تبسم خود، وام فوری و بدون سود را تا سقف 200 میلیون تومان، با بازپرداخت حداکثر 60 ماهه پرداخت می نماید، لازم به ذکر است، سپرده متقاضی باید تا پایان تسویه کامل نزد این بانک مسدود باشد.

وام قرض الحسنه بدون ضامن

به طور معمول، بانک ها و موسسات اعتباری برای پرداخت وام از مشتریان خود، ضامن معتبر می خواهند، چرا که باید از بازپرداخت وام مطمئن باشند، این ضامن، در واقع ضمانت بازگرداندن مبلغ پرداختی از سوی بانک است. اما یافتن ضامنی که مورد تایید بانک باشد، همواره یکی از دغدغه های افراد برای دریافت تسهیلات از بانک ها بوده و بعضا افراد به دلیل پیدا نکردن ضامن معتبر از دریافت وام منصرف می شوند.

پرسشی که در الینجا مطرح می شود این است که، آیا وام قرض الحسنه بدون ضامن وجود دارد؟ در این شرایط، برخی بانک ها به جهت رفاه حال مشتریان خود، با شرایطی اقدام به اعطای وام بدون ضامن می کنند، از جمله بانک های ارائه دهنده این تسهیلات، بانک قرض الحسنه مهر ایران است. در این بانک، فرد می تواند تا 100 درصد میزان سپرده خود را از بانک وام دریافت کند. دریافت این وام برای صاحب سپرده، بدون نیاز به ضامن بوده و کارمزد آن 1 درصد می باشد.

یکی دیگر از بانک های ارائه دهنده وام بدون ضامن، بانک رسالت است که برا اساس اعتبارسنجی در سامانه مرآت، به مشتریان خود وام پرداخت می کند. اعتبارسنجی در این بانک در 4 سطح انجام می شود و در صورتی که نتیجه اعتبارسنجی متقاضی ممتاز باشد، دریافت وام برای بدون ضامن خواهد بود.

وام قرض الحسنه بدون سپرده

با اینکه اصل اولیه برای دریافت بسیاری از وام ها در هر بانکی، داشتن سپرده در آن بانک است ولی در برخی از بانک ها شرایطی فراهم شده تا متقاضی بتواند بدون سپرده گذاری اقدام به دریافت وام قرض الحسنه کند. به عنوان مثال، اعطای وام در بانک رسالت اصولا به دو شکل انجام می شود.

روش اول، سپرده گذاری و روش دوم، انتقال امتیاز است. در روش دوم، متقاضی نیازی به سپرده گذاری در بانک ندارد و می تواند از امتیاز وام دیگران استفاده کند. برای انتقال امتیاز، شخص باید وارد سایت بانک رسالت و سپس وارد پیشخوان بانک رسالت شود و پس از وارد کردن کدملی و شماره همراه، مابقی مراحل را انجام داده، تا فرآیند انتقال اعتبار صورت گیرد.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه