راه های تشخیص اصالت سند مالکیت

انتشار 28 آبان 1402
مطالعه 7 دقیقه

تشخیص اصالت سند مالکیت، با مراجعه حضوری، به اداره ثبت اسناد و همچنین، مراجعه به سامانه اینترنتی مخصوص این امر، امکان پذیر می باشد. نحوه تشخیص اصالت سند تک برگی به صورت اینترنتی، مراجعه به سامانه ثبت اسناد کشور و انتخاب گزینه تصدیق اصالت سند، از میز خدمت الکترونیک است. استعلام سند دفترچه ای، صرفا با مراجعه حضوری ممکن خواهد بود. با طوطیا همراه باشید.

راه های تشخیص اصالت سند مالکیت

در قوانین مختلف، نظیر قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری، ادله اثبات دعوا، تعیین و پیش بینی، شده است. سند، یکی از مهم ترین ادله اثبات، در دعاوی حقوقی و کیفری بوده و کاربردی ترین دلیل، در اثبات مالکیت افراد، بر ملک یا زمین مورد ادعایشان می باشد؛ از همین رو، از دیرباز تا کنون، انواع مختلفی از سندها، شکل گرفته اند.

یکی از انواع اسناد، سند مالکیت بوده که خود، دارای انواع مختلفی، نظیر سند تک برگی و سند دفترچه ای، می باشد. با توجه به اینکه امکان جعل در اسناد و سوء استفاده از آن ها وجود دارد و بدین ترتیب، ممکن است، حق مالکیت افراد، ضایع شود، روش هایی، برای تشخیص اصالت سند مالکیت، در نظر گرفته شده است. به همین جهت، افرادی که قصد خرید ملکی را دارند، باید، از طریق این روش ها، از اصالت سند مالکیت ملک مورد نظر خود، مطلع شوند.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، روش های تشخیص اصالت سند مالکیت را بررسی کرده و سپس، نحوه و مراحل انجام این امر را در خصوص سند های تک برگی و دفترچه ای، توضیح داده و در پایان، سامانه تشخیص اصالت سند را معرفی کنیم.

سند

روش های تشخیص اصالت سند مالکیت چیست؟

بر اساس ماده 1284 قانون مدنی: "سند، عبارت است از، هر نوشته که در مقام دعوی یا دفاع، قابل استناد باشد". با توجه به این ماده، سند، در دفاع یا در زمان طرح دعوا، به عنوان ادله اثبات، کاربرد دارد. قانون گذار، سند را به انواع مختلفی، تقسیم بندی کرده؛ بر اساس ماده 1286 قانون مدنی، اسناد عادی و اسناد رسمی، انواع سند می باشند. سند رسمی، بر خلاف سند عادی، سندی بوده که توسط مامور صلاحیت دار و در مراجع رسمی ایجاد شده است.

از دیرباز تا کنون، افراد، همواره، بخشی از سرمایه خود را، صرف خرید ملک و پس انداز پول، از این طریق، کرده اند. از آنجا که اثبات مالکیت، بر زمین ها و املاک، امری بسیار مهم می باشد، انواع سندهای ملکی، نظیر سند تک برگی و دفترچه ای شکل گرفته اند و بدین ترتیب، افراد، می توانند، با استفاد ه از آن ها، مالکیت خود را اثبات کنند.

با توجه به نقش مهم سند، در اثبات مالکیت و با توجه به اینکه امکان جعل سند و سوء استفاده و کلاهبرداری از این طریق وجود دارد، همواره باید، اصالت سند مالکیت و اعتبار محتویات و مندرجات سند رسمی ملکی که قصد خرید آن را داریم، بررسی نمود. در همین راستا، روش هایی برای تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگی و دفترچه ای و سایر انواع سند، در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

  • تشخیص اصالت سند مالکیت، از طریق سامانه تصدیق اصالت سند مالکیت به آدرس ssaa.ir

  • تشخیص اصالت سند مالکیت، از طریق سامانه ثبت من به آدرس my.ssaa.ir

  • تشخیص اصالت سند مالکیت، با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک

  • شایان ذکر است، بررسی اصالت سند، توسط کارشناس دادگستری، از حیث جعلی بودن یا نبودن آن، در پرونده های حقوقی و کیفری، نیز یکی از روش های بررسی اصالت سند مالکیت، در محاکم است. پس از توضیح روش های تشخیص اصالت سند مالکیت، در ادامه، در خصوص نحوه تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگی، از طریق سامانه مخصوص به این امر، صحبت خواهیم کرد.

سامانه تشخیص اصالت سند مالکیت

در قسمت قبل، گفتیم ، اسناد ، به دو دسته سند عادی و رسمی، تقسیم می شوند و درباره روش های تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگی و دفترچه ای که اسنادی رسمی هستند، صحبت کردیم. همانطور که گفتیم، از روش های تشخیص اصالت سند مالکیت، استفاده از سامانه تشخیص اصالت سند و سامانه ثبت من است. لذا در این قسمت، قصد داریم، به معرفی این سامانه ها و امکانات آن ها ، بپردازیم.

  • سامانه تشخیص اصالت سند مالکیت، سامانه ای است که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک، با هدف استعلام اصالت سند مالکیت، راه اندازی شده است. افرادی که دارای سند مالکیت تک برگی می باشند، می توانند، با مراجعه به آدرس این سامانه، یعنی ssaa.ir و انتخاب گزینه تصدیق اصالت سند مالکیت، نسبت به انجام این امر، اقدام کنند.

  • این سامانه، علاوه بر امکان تشخیص اصالت سند مالکیت که توجه به آن، از جمله نکات مهم در خرید خانه است، دارای امکانات دیگری نیز می باشد. دسترسی به اطلاعات مناقصه ها و مزایده ها، خدمات مربوط به ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، امور مربوط به مالکیت معنوی و دسترسی به سامانه های مرتبط با آن، خدمات مربوط به اجرای اسناد رسمی و سایر موارد، از جمله دیگر امکانات این سامانه هستند.

  • سامانه ثبت من، به آدرس my.ssaa.ir نیز از دیگر سامانه هایی بوده که برای استعلام اصالت سند مالکیت، زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، راه اندازی شده است. امکان استعلام ممنوع الخروجی، خدمات مربوط به املاک و اسناد کاداستار و اطلاع از موقعیت مکانی دفاتر ازدواج و طلاق، از جمله امکانات سامانه ثبت من می باشند.

نحوه و مراحل تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگی

در قسمت قبل، در خصوص مفهوم سند، صحبت کردیم و گفتیم که سند تک برگی و دفترچه ای، از انواع سند مالکیت هستند. همچنین، درباره ضرورت و روش های تشخیص اصالت سند مالکیت، توضیح دادیم. در این قسمت از مقاله، قصد داریم، نحوه تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگی را با استفاده از مواردی همچون، شناسه یکتا سند مالکیت بررسی کنیم. اما، پیش از توضیح تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگی، ابتدا، این نوع از سند را تعریف خواهیم کرد.

سند تک برگی، یکی از انواع اسناد رسمی است که مالکیت فرد را بر ملک یا زمین، اثبات می کند. این نوع از سند، بر خلاف سندهای گذشته، به صورت سیستمی و مکانیزه و در یک برگه A5، صادر می گردد. بر روی سند تک برگی، کروکی ملک و تمام جزئیات و اطلاعات مربوط به ملک، به صورت چاپی، درج شده و از همین رو، امکان جعل، در اینگونه از اسناد، بسیار کم است.

جهت تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگی، می توان، از سه روش، اقدام نمود. یکی مراجعه حضوری به اداره ثبت اسناد و املاک، دیگری، مراجعه به سامانه ssaa.ir، برای سندهای تک برگی قدیمی که رمز تصدیق ندارند و روش سوم، مراجعه به سامانه ثبت من، به آدرس my.ssaa.ir. در زیر، نحوه تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگی را از طریق رجوع به سامانه ssaa.ir، توضیح خواهیم داد.

  • ابتدا، آدرس سامانه تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگی، یعنی ssaa.ir را در مرورگر دستگاه خود، جست و جو نمایید تا وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر شوید و سپس، از قسمت میز خدمات الکترونیک، بخش استعلامات ثبتی، گزینه تصدیق اصالت سند را انتخاب نمایید.

سامانه تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگی

  • در این مرحله، اطلاعات سند، نظیر استان، واحد ثبتی، کد ملی، نوع سند، شماره دفتر الکترونیک را وارد کرده و گزینه بررسی را انتخاب کنید.

  • برخی اسناد تک برگی، قدیمی بوده و رمز تصدیق ندارند و برخی دیگر که تاریخ صدورشان، جدید می باشد، از رمز تصدیق، برخوردار هستند. متقاضیان تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگی دارای رمز تصدیق، می توانند، از طریق سامانه ثبت من، جهت انجام این امر، اقدام نمایند که مطابق مراحل زیر می باشد:

  • ابتدا، آدرس سامانه ثبت من، یعنی my.ssaa.ir را جست و جو کرده تا وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر شوید و از بین گزینه های موجود، گزینه اسناد رسمی را انتخاب کنید.

 سامانه ثبت من

  • در این مرحله، گزینه تصدیق اصالت سند را انتخاب نمایید.

  • در این گام، با وارد کردن رمز تصدیق و شناسه سند و انتخاب گزینه بیاب، قادر خواهید بود، اصالت سند تک برگی خود را بررسی نمایید.

  • پس از توضیح نحوه و مراحل تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگی، در ادامه، قصد داریم، درباره نحوه مراحل تشخیص اصالت سند مالکیت دفترچه ای، صحبت کنیم و بگوییم که متقاضی انجام این امر، باید به چه سامانه ای، مراجعه کرده و چه اطلاعاتی از سند را جهت استعلام، نیاز دارد.

نحوه و مراحل تشخیص اصالت سند مالکیت دفترچه ای

در قسمت های قبل، درباره نحوه تشخیص اصالت سند مالکیت تک برگی که یک سند رسمی است، توضیح دادیم و گفتیم که تشخیص اصالت این سند، از سه طریق، برای متقاضیان آن، امکان پذیر است. در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره نحوه تشخیص اصالت سند دفترچه ای صحبت کنیم و بگوییم که، تشخیص اصالت سند مالکیت دفترچه ای، به چه شکل می باشد.

  • سند دفترچه ای یا همان سند منگوله دار، نوعی سند مالکیت است که نشان دهنده مالکیت افراد، بر زمین یا ملک می باشد. اطلاعات سند دفترچه ای، به صورت دست نویس، بوده و از همین رو، امکان جعل در آن، بسیار بالا خواهد بود. همین امر، ضرورت استعلام و تشخیص اصالت این نوع از سند را، بیشتر می کند.

  • در خصوص روش تشخیص اصالت سند مالکیت دفترچه ای باید گفت، متاسفانه، در حال حاضر، امکان استعلام اینترنتی تشخیص اصالت سند مالکیت دفترچه ای یا منگوله دار وجود نداشته و متقاضیان تشخیص اصالت این نوع از سند مالکیت، باید، به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه نموده و درخواست خود، مبنی بر تشخیص اصالت سند مالکیت دفترچه ای را ارائه نمایند.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه