راهنمای اصلاح اظهارنامه مالیاتی + فیلم

انتشار 6 آذر 1402
مطالعه 8 دقیقه

اصلاح اظهارنامه مالیاتی امکان پذیر می باشد و مهلت ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی، یک ماه پس از پایان مهلت ارسال اظهارنامه می باشد. البته، قبل از پایان مهلت ارسال اظهارنامه (تا 31 خرداد​ برای اشخاص حقیقی و تا 31 تیر ماه​ برای اشخاص حقوقی) می توان به جای اظهارنامه اصلی، اظهارنامه جایگزین تنظیم نمود. با ما همراه باشید.

راهنمای اصلاح اظهارنامه مالیاتی + فیلم

تنظیم اظهارنامه های مالیاتی، توسط مودیان مالیاتی، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، موضوع بسیار مهمی است که در قوانین مرتبط از جمله قانون مالیات های مستقیم، مورد پیش بینی قرار گرفته است. در کنار تنظیم به موقع اظهارنامه های مالیاتی، مودیان مکلف به درج اطلاعات صحیح و حقیقی در اظهارنامه های مالیات خود می باشند و در غیر این صورت، حین رسیدگی و حسابرسی ممکن است، ملزم به پرداخت جریمه شوند.

با این وجود، گاهی به دلیل اشتباهاتی که موقع تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی به وجود می آید، رفع مغایرت های اظهارنامه و اصلاح و ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی، ضروری می شود و گاها نیاز است که به جای ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه جایگزین ارائه شود. به همین مناسبت، این سوال مطرح می شود که اصلاح و ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی​ به چه صورت است و در چه مواردی باید اظهارنامه جایگزین تنظیم نمود؟

در همین راستا، در این مقاله قصد داریم، برای پاسخ به سوالات فوق، ابتدا شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی​ را توضیح داده و پس از بررسی مهلت آن، نحوه اصلاح آن را بررسی خواهیم نمود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما همراه باشید.

مالیات

شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی​

اظهارنامه مالیاتی توسط پرداخت کنندگان مالیات، تکلیف قانونی مهمی است که در قانون حتی در مورد مالیات بر ارزش افزوده، نیز پیش بینی شده است؛ با این وجود، در شرایطی اصلاح اظهارنامه مالیاتی، اجتناب ناپذیر بوده و به دلیل مغایرت های به وجود آمده در خصوص اظهارنامه مالیاتی، مودیان، ناچار به اصلاح و ویرایش اظهارنامه مالیاتی خود می باشند.

  • خوشبختانه، علاوه بر ارسال اظهارنامه جایگزین به جای اظهارنامه اصلی که در همان مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی قابل انجام است، اصلاح اظهارنامه و ویرایش اطلاعات مربوط به فرم های اظهارنامه مالیاتی نیز در قانون مالیات های مستقیم، مورد توجه قرار گرفته است.

  • بر اساس تبصره ماده 226 قانون مالیات های مستقیم به مودیان مالیاتی، اجازه داده می شود در صورتی که به نحوی از انحاء در اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان تسلیمی، از نظر محاسبه، اشتباهی شده باشد، با ارائه مدارک لازم، نسبت به رفع اشتباه، اقدام نموده و اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان اصلاحی را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

  • با توجه به این ماده، که شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی را بیان کرده است، بخشنامه ای در ارتباط با تبصره ماده 226 قانون مالیات های مستقیم، صادر شده است که نظر به سوالات و ابهامات مطرح شده در خصوص اظهارنامه اصلاحی موضوع تبصره ماده 226 قانون مالیات های مستقیم، چنین مقرر داشته است:

  • " در صورتی که مودی مالیاتی، پس از انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه، نسبت به تسلیم اظهارنامه اصلاحی در مهلت مقرر قانونی، اقدام نموده باشد، در صورتی که مغایرت ارقام اظهارنامه اصلاحی مذکور، در مقایسه با آخرین اظهارنامه تسلیمی در مهلت مقرر، ناشی از نتیجه ثبت سند حسابداری اصلاحی یا رویداد مالی پس از تسلیم اظهارنامه اصلی در دفاتر قانونی مودی نباشد، به عنوان اظهارنامه اصلاحی موضوع تبصره ماده 226، قانون مالیات های مستقیم قابل قبول خواهد بود " .

  • با توجه به این بخشنامه می توان گفت، شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی در مواردی است که قصد داشته باشیم، اشتباهات محاسباتی را اصلاح نموده یا نیاز به تغییر طبقه بندی حساب ها باشد؛ در غیر این صورت، بهتر است، مودیان اقدام به اصلاح اظهارنامه، برای تغییر سایر جزئیات اظهارنامه نکنند. همچنین، اظهارنامه اصلاحی، نباید ناشی از ثبت سند حسابداری اصلاحی یا رویداد مالی پس از ثبت اظهارنامه اصلی باشد.

مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی

مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی در تبصره ماده 226 قانون مالیات های مستقیم ذکر شده است که بر اساس آن، به مودیان مالیاتی اجازه داده می شود که در صورت وجود شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی، ظرف مهلت یک ماه پس از تاریخ انقضای زمان ثبت نام اظهار نامه مالیاتی، نسبت به ویرایش و اصلاح اطلاعات اظهارنامه خود اقدام نمایند.

لذا، مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی یا مهلت ارائه اظهارنامه اصلاحی، یک ماه پس از پایان مهلت ثبت اظهارنامه مالیاتی می باشد. بر اساس قانون، مهلت ثبت اظهارنامه مالیاتی، برای اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی متفاوت است؛ چرا که اشخاص حقیقی، برای هر سال مالیاتی خود که از ابتدای فروردین، آغاز می شود و تا پایان اسفند ادامه دارد، باید تا پایان 31 خرداد ماه سال بعد، اظهارنامه خود را ثبت کنند.

اشخاص حقوقی نیز، تا چهار ماه پس از اتمام سال مالی شرکت، فرصت دارند تا فرم های اظهارنامه مالیاتی خود را به ثبت برسانند. اگر سال مالی شرکتی با سال مالی اداره مالیات، برابر و در بازه زمانی اول فرودین تا پایان اسفند باشد، در این صورت، زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی شرکت ها​ تا 31 تیر ماه سال بعد، خواهد بود.

با این اوصاف، مهلت اصلاح اظهارنامه مالیاتی، برای اشخاص حقیقی تا یک ماه بعد از پایان 31 خرداد ماه، یعنی 31 تیر ماه همان سال​ می باشد و مهلت ویرایش اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی تا پایان 31 مرداد، یا چهار ماه پس از سال مالی مصرح در اساسنامه شرکت خواهد بود .

ذکر این نکته ضروری است که اگر مودیان در مهلت قانونی اصلاح اظهارنامه مالیاتی، اقدام کرده باشند، نه تنها تخلفی مرتکب نشده اند، بلکه بر اساس قانون و بخشنامه مذکور، تاریخ ارسال و ثبت اظهارنامه ایشان، همان تاریخ ثبت اظهارنامه اول می باشد و این اظهارنامه اصلاحی به عنوان اظهارنامه اصلی، ملاک رسیدگی سازمان امور مالیاتی کشور خواهد بود.

همچنین، گفتنی است که اگر مودیان مالیاتی، در بازه زمانی مقرر، برای ارسال اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کرده باشند و در طی همان مهلت پی ببرند که اظهارنامه مالیاتی ارسال شده، دچار مغایرت بوده و اطلاعات آن، اشتباه می باشد، به آسانی می توانند نسبت به ارسال اظهارنامه جایگزین به جای اظهارنامه اصلی اقدام نمایند.

البته، مشروط به اینکه اظهارنامه جایگزین، در همان مهلت ارسال اظهارنامه اصلی، ارسال شده باشد؛ در غیر این صورت، نمی توان از اظهارنامه جایگزین، استفاده نمود و باید در صورت وجود شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی در مدت یک ماه، اطلاعات اظهارنامه را ویرایش نمود. در چنین شرایطی، اظهارنامه جایگزین به جای اظهارنامه اصلی، مد نظر سازمان، قرار خواهد گرفت.

نحوه اصلاح اظهارنامه مالیاتی

در قسمت های قبل، شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی و مهلت قانونی آن را بررسی نمودیم. در همین ارتباط پاسخ به این سوال، ضروری است که مودیان، چگونه می توانند، اطلاعات اظهارنامه مالیاتی خود را ویرایش نمایند؟ بنابراین در این قسمت قصد داریم، نحوه و روش اصلاح اظهارنامه مالیاتی و ویرایش اطلاعات آن را توضیح دهیم.

برای انجام مراحل اصلاح یا ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی،​ ممکن است که اطلاعات اظهارنامه اصلی، حاوی کد رهگیری اخذ شده در سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir وجود داشته باشد که در این شرایط می توان، اظهارنامه اصلاحی را بر روی همان اظهارنامه مالیاتی قبلی، تنظیم و ویرایش نهایی نمود.

  • به این منظور، مودیان پس از اجرای نرم افزار اظهارنامه مالیاتی، از قسمت پایین صفحه، گزینه " جستجوی اظهارنامه " را انتخاب کرده و پس از اطلاعات کاربری و کد رهگیری پیش ثبت نام، اظهارنامه ارسال شده خود را مشاهده می کنند؛ البته برای ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده باید به سایت سامانه مالیات بر ارزش افزوده www.e-vat.ir مراجعه نمود .

 سایت سامانه مالیات بر ارزش افزوده

  • پس از انتخاب کردن اظهارنامه اصلی، از پایین صفحه گزینه " اظهارنامه اصلاحی " را انتخاب می کنیم که در این صورت یک ستون دیگر در کنار اظهارنامه اصلی، اضافه می شود و در قسمت نوع اظهارنامه ، " اظهارنامه اصلاحی " درج شده است.

  • پس از انتخاب اظهارنامه اصلاحی، از پایین صفحه، گزینه " ویرایش اطلاعات اظهارنامه مالیاتی " را انتخاب می کنیم و پس از مشاهده اظهارنامه اصلی و کلیک کردن بر روی آن، اطلاعات قسمت های مورد نیاز را اصلاح و ویرایش نموده و در خاتمه، گزینه " ارسال اطلاعات " را انتخاب می کنیم.

از طرفی ممکن است که اطلاعات مربوط به اظهارنامه از روی نرم افزار اظهارنامه مالیاتی یا سیستم، حذف شده باشد؛ در این صورت باید نسبت به تنظیم مجدد اظهارنامه مالیاتی، اقدام نمود که نیازمند اخذ استعلام اظهارنامه از سامانه سازمان امور مالیاتی کشور است.

  • به این منظور از قسمت پایان صفحه نرم افزار باید گزینه " اظهارنامه جدید " انتخاب شود و پس از وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور و شماره رهگیری اختصاص یافته در مرحله پیش ثبت نام، نوع اظهارنامه را " اظهارنامه اصلاحی " تعیین می کنیم.

  • در این مرحله باید شماره و کد رهگیری آخرین اظهارنامه مالیاتی ثبت و ارسال شده را نیز در کادر مربوطه وارد نموده و سپس، گزینه دریافت اطلاعات را کلیک کرد تا بتوان عملیات اصلاح و ویرایش اطلاعات اظهارنامه را تکمیل نمود.

  • اینجا نرم افزار به سایت سازمان امور مالیاتی کشور www.intamedia.ir متصل می شود و یک فرم اظهارنامه خام، نمایش داده می شود که باید مانند نحوه تنظیم اظهارنامه جدید، قسمت های مربوط به آن با دقت تکمیل شوند.

  • همچنین در صورتی که قصد داشته باشیم به جای اظهارنامه اصلاحی (که در فاصله یک ماه بعد از پایان مهلت ارسال اظهارنامه اصلی قابل اعمال است) ، اظهارنامه جایگزین تنظیم نماییم، با وارد کردن اطلاعات در نرم افزار مالیاتی و انتخاب کردن اظهارنامه اصلی، از قسمت پایین صفحه گزینه " اظهارنامه جایگزین " را انتخاب می کنیم.

مالیات

  • سپس با کلیک کردن بر روی آن، اظهارنامه جایگزین را ثبت کرده و در خاتمه، پس از ارسال اطلاعات به سازمان امور مالیاتی، چاپ اطلاعات اظهارنامه را انتخاب می نماییم.

آموزش ویدیویی اظهارنامه اصلاحی و نکات آن


تعداد دفعات اصلاح اظهارنامه مالیاتی

در بخش های قبل، شرایط اصلاح اظهارنامه مالیاتی​ را بررسی نموده و سپس، مهلت اصلاح و نحوه آن را بررسی نمودیم. سوالی که در این بخش، مطرح می شود آن است که رفع خطای اظهارنامه مالیاتی، چند دفعه امکان پذیر می باشد. در این بخش به بررسی این موضوع، خواهیم پرداخت.

به طور کلی، در بازه زمانی یک ماهه، برای اصلاح اظهارنامه می توان به هر تعداد دفعاتی، اقدام به اصلاح اظهارنامه نمود و محدودیتی در این زمینه، وجود ندارد؛ اما باید با این نکته توجه نمود که تکرار دفعات اصلاحی، می تواند سازمان امور مالیاتی را حساس کرده و شما را یک مودی پر ریسک، تشخیص دهد. لذا در تنظیم اظهارنامه مالیاتی خود، نهایت دقت را داشته باشید تا نیاز به اصلاح آن ایجاد نشود.

در مورد اظهارنامه مالیاتی ارزش افزوده نیز تعداد دفعات اصلاح اظهارنامه، محدود به 3 مرتبه می باشد و در صورتی که بیشتر از این تعداد شود، پیام «شما‌ نمی توانید بیش از 3 بار نسبت به اصلاح اظهارنامه خود اقدام نمایید» را مشاهده خواهید نمود.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه