راهنمای کامل دریافت جواز طلافروشی

انتشار 26 آبان 1402
مطالعه 8 دقیقه

ثبت نام در درگاه ملی مجوز و ثبت درخواست در سایت ایرانیان اصناف بوده و در مرحله پایانی، متقاضی باید پس از نصب تجهیزات امنیتی، برای اخذ تاییدیه از اداره اماکن، اقدام نماید. همچنین، تجهیز مغازه به گاو صندوق، دوربین مداربسته و سیستم آلارم و نصب پلاک آبی شهرداری بر سر در آن، از شرایط لازم برای دریافت مجوز تاسیس طلافروشی می باشد. با طوطیا همراه باشید.

راهنمای کامل دریافت جواز طلافروشی

طلافروشی، از جمله مشاغلی است که به دلیل درآمد و سود قابل توجهی که داشته، از زمان های گذشته تا کنون، مورد توجه بسیاری از افراد، به عنوان یک کسب و کار قابل اطمینان بوده و در نتیجه، تعدد زیادی از اشخاصی که دارای سرمایه مناسب بوده، برای شروع این کسب و کار اقدام می نمایند.

همانند سایر مشاغل، تاسیس مغازه طلافروشی نیز نیازمند اخذ مجوز از اتحادیه صنف مربوطه می باشد. اما، نکته ای که لازم است به آن توجه شود، این مساله بوده که به دلیل ماهیت خاص این شغل و خطرات مرتبط با آن، به منظور اخذ جواز کسب، متقاضی باید دارای شرایط دیگری نیز بوده تا تاییدیه اداره اماکن را نیز دریافت کند.

لذا، در این مقاله، ابتدا، در مورد شرایط دریافت مجوز تاسیس طلافروشی صحبت کرده و پس از بررسی زمان صدور، مدت اعتبار و مدارک لازم برای دریافت این مجوز، نحوه دریافت جواز طلافروشی را توضیح خواهیم داد.

طلا

شرایط دریافت جواز طلافروشی

طلافروشی، یکی از مشاغل صنفی، در کشور ما بوده که همچون سایر مشاغل صنفی، نیازمند اخذ مجوز از اتحادیه صنف مربوطه، یعنی صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه می باشد. برای آنکه جواز طلافروشی، برای متقاضی، صادر گردد، لازم است تا وی دارای یک سری از شرایط مقرر از سوی صنف باشد، در غیر این صورت، این مجوز، برای متقاضی، صادر نشده و امکان فعالیت قانونی وی وجود نخواهد داشت.

از آنجا که به دلیل ماهیت شغل طلافروشی، یعنی فروش طلا که مستلزم نگه داری مقادیر بالای طلا در مغازه بوده، صاحبان این شغل، همواره با خطر سرقت مواجه هستند، شرایط و نحوه دریافت جواز طلافروشی، همانند تاسیس صرافی، در مقایسه با دریافت جواز سایر کسب و کارها، تا اندازه ای تفاوت داشته و متقاضیان شروع این کسب و کار، لازم است تا برای دریافت مجوز تاسیس طلا فروشی، به این شرایط ویژه توجه داشته باشند. در این بخش، به توضیح شرایط دریافت جواز طلافروشی و انواع سکه پرداخته و در بخش های بعد، مدارک لازم و نحوه دریافت این مجوز را توضیح خواهیم داد. شرایط دریافت مجوز تاسیس طلافروشی و همچنین مجوز خرید و فروش اینترنتی طلا، شامل موارد زیر می باشد:

  • فضای کسب، از طریق خرید یا اجاره مغازه فراهم شده و مدارک مربوط به سند مالکیت یا قراداد اجاره ارائه گردد.

  • متراژ مغازه، با متراژ اعلام شده از سوی اتحادیه که حداقل 9 متر بوده و در داخل پاساژها، حداقل 6 متر می باشد، انطباق داشته باشد.

  • نام مغازه باید نام فارسی بوده و بر خلاف عفت عمومی نباشد.

  • پلاک آبی که توسط شهرداری، صادر شده، بر سر در مغازه طلافروشی نصب گردد.

  • یکی از مسائلی که در شغل طلافروشی، مطرح می گردد، نحوه محاسبه قیمت طلا بوده که با در نظر گرفتن نرخ هر روز طلا، اجرت و سود فروشنده و اجرت ساخت آن، قابل محاسبه می باشد.

  • مغازه، از داخل، قابل دیدن بوده و در صورتی که پنجره مغازه، مشرف به همسایه است، اقدام به نصب شیشه مناسب شود.

  • مغازه، مجهز به گاو صندوق مناسب، دوربین مداربسته(دید در شب و دارای UPS و DVR مناسب)، زنگ اخبار به همسایه مجاور، سیستم آلارم، شیشه های ضد گلوله و کپسول اطفاء حریق باشد.

  • قفل برقی مناسب بر روی در ورودی و آرام بند، در پشت آن، نصب شود.

  • مغازه طلافروشی، صرفا دارای یک درب ورودی مناسب باشد.

  • در دیوارها، کف و سقف، از بتون آرمه و میلگرد استفاده شده، به نحوی که بازرس، امکان دیدن آن را داشته باشد.

  • درگاه ملی مجوزها، عنوان سامانه یک پارچه ای است که در حال حاضر، تمامی کسب و کارها، اعم از مشاغل صنعتی، صنفی و خانگی، باید برای دریافت مجوز، به این سایت مراجعه نمایند.

زمان صدور و مدت اعتبار جواز طلافروشی

در بخش قبل، توضیح دادیم که با توجه به شرایط ویژه مغازه های طلافروشی و احتمال بالای سرقت از این گروه از مشاغل، نحوه دریافت جواز طلافروشی و شرایط اخذ مجوز تاسیس آن، کمی متفاوت از سایر مشاغل بوده و به همین دلیل، تهیه تجهیزاتی نظیر گاو صندوق مناسب، دوربین مداربسته، سیستم آلارم و شیشه های ضد گلوله، از شرایط دریافت این مجوز می باشد.

یکی از مجوزهایی که دریافت آن، به هر کسب و کاری، اعتبار بخشیده، مجوز استاندارد بوده که دریافت آن، با مراجعه به سامانه ملی استاندارد ایران، امکان پذیر می باشد. با توجه به اینکه دریافت جواز طلافروشی، نیاز به اخذ تاییدیه از اداره اماکن عمومی را داشته، زمان صدور این جواز، حداقل، یک ماه می باشد. همچنین، با توجه به گزینه های ثبت نام پروانه کسب، در سامانه ایرانیان اصناف، در حال حاضر، درخواست جواز صنفی، از جمله مجوز تاسیس طلافروشی، به صورت دائم(با اعتبار 5 ساله) و موقت(با اعتبار 1 ساله)، امکان پذیر می باشد.

مدارک لازم برای دریافت جواز طلافروشی

مطابق مقررات نحوه دریافت جواز طلافروشی که از سوی اتحادیه این صنف اعلام گردیده، دریافت مجوز تاسیس طلافروشی، مستلزم ارائه مدارک مورد نیاز، توسط متقاضی است. لذا، در این بخش، به توضیح مدارک لازم برای دریافت جواز طلافروشی پرداخته که این مدارک، شامل اسناد زیر می باشد:

  • کپی از کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی که باید در یکی از دفاتر اسناد رسمی، برابر اصل شده باشد.

  • کپی مبایعه نامه یا سند ملکی یا بنچاق یا اجاره نامه رسمی که لازم است توسط یکی از دفاتر اسناد رسمی، برابر اصل شده باشد. همچنین، در صورت مالکیت سرقفلی، کپی برابر اصل شده صلح نامه مثبت سرقفلی، باید ارائه شود.

  • کپی کارت پایان خدمت، برای اشخاصی که تاریخ تولد آنها، بعد از سال 1344 بوده که باید در یکی از دفاتر اسناد رسمی، برابر اصل گردد.

  • 12 قطعه عکس سه در چهار متقاضی که باید پشت نویسی شده باشد.

  • تاییدیه کد پستی مغازه طلافروشی که از اداره پست منطقه، اخذ گردیده و نشانی صحیح پستی مغازه در آن، درج شده باشد.

  • دریافت مجوز هتل و مهمانپذیر، با ورود به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار و ارائه اسناد مربوط به مالکیت زمین یا اجاره نامه، امکان پذیر می باشد.

  • انجام مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام در سامانه امور مالیاتی کشور و اخذ کد رهگیری، در صورتی که متقاضی، دارای برگ تشخیص یا قطعی یا قبض پرداختی مالیات مشاغل دو سال قبل می باشد.

  • رضایت محضری شریک و ارائه یک قطعه عکس وی، در صورتی که متقاضی، شریک داشته باشد.

  • یکی از مواردی که اشخاص متقاضی تاسیس مغازه طلافروشی، باید به آن توجه داشته، بحث اجرت ساخت طلا بوده که دارای نحوه محاسبه مخصوص به خود می باشد.

نحوه دریافت جواز طلافروشی

متقاضیانی که قصد راه اندازی کسب و کار خود، به عنوان طلافروشی را داشته، لازم است تا پس از اطمینان از دارا بودن شرایط لازم و فراهم کردن مدارک مورد نیاز، برای اخذ مجوز اقدام نمایند. از آنجا که مطابق مقررات نحوه دریافت جواز طلافروشی، در حال حاضر، اخذ مجوز تاسیس این نوع از کسب و کار به روش غیرحضوری و اینترنتی انجام می گیرد، در این بخش، به توضیح نحوه دریافت جواز طلافروشی، از سامانه مربوطه پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

  • در مرورگر دستگاه خود، آدرس درگاه ملی مجوزها، یعنی g4b.ir را جست و جو کرده و پس از ورود به صفحه اصلی درگاه، بر روی دکمه ( صدور پروانه های صنفی)، در پایین صفحه، کلیک نمایید.

نحوه دریافت جواز طلافروشی

  • وارد سایت درگاه ملی مجوزهای کشور شده اید که اختصاص به صدور مجوزهای صنفی دارد. مطابق مقررات نحوه دریافت جواز طلافروشی، در این مرحله، باید برای ثبت نام اقدام نمایید. بدین منظور، دکمه ثبت نام را بزنید.

  • افرادی که قصد دریافت مجوز طلافروشی، به عنوان یک شخص حقوقی را داشته، ابتدا باید برای ثبت شرکت، مطابق مقررات ثبت شرکت ها اقدام نمایند.

  • در صفحه جدید، اطلاعات هویتی و شماره همراه خود را در کادرهای مشخص شده، وارد کرده و بر روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. اکنون، یک پیامک، به شماره همراه شما ارسال شده که حاوی نام کاربری و کلمه عبور، جهت ورود به سامانه می باشد.

  • در این مرحله از مراحل نحوه دریافت جواز طلافروشی، با کلیک بر روی گزینه ورود و سپس با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور، می توانید برای ورود به سامانه و ثبت درخواست خود اقدام نمایید.

  • پس از ورود به حساب کاربری خود، در بالا سمت چپ صفحه، بر روی دکمه درخواست مجوز جدید، کلیک کنید.

  • در این مرحله از روند نحوه دریافت جواز طلافروشی، اطلاعات خواسته شده، شامل استان، شهر ، بخش و نوع درخواست که باید صدور پروانه کسب باشد را وارد کرده و در انتها، دکمه ثبت نهایی را بزنید.

  • در صفحه جدید، اطلاعات ثبت نامی خود را ملاحظه می کنید. به منظور تکمیل مراحل درخواست، بر روی دکمه ادامه فرآیند ثبت درخواست، کلیک کرده تا به طور خودکار، وارد سامانه ایرانیان اصناف، به آدرس iranianasnaf.ir، شوید.

سامانه ایرانیان اصناف

  • پس از ورود به سامانه ایرانیان اصناف، نحوه دریافت جواز طلافروشی و مراحل آن را در بالای صفحه مشاهده می کنید. به منظور انجام این مراحل، اطلاعات لازم، شامل پروانه، نوع آن، نوع شخص متقاضی پروانه و مدت پروانه را با استفاده از منوی کشویی هر مورد، تعیین کرده و در انتها، دکمه ادامه را بزنید.

  • در صفحه جدید، اطلاعات مربوط به استان، شهرستان و رسته شغلی خود را از طریق کادرهای کشویی تعیین نمایید. برای تعیین رسته، کلمه طلا را در کادر مربوطه تایپ کرده تا سامانه، به طور خودکار، رسته طلافروشی و زیرمجموعه های آن را برای شما نمایش دهد.

  • در این مرحله ازمراحل نحوه دریافت جواز طلافروشی، پس از مطالعه آیین نامه عمومی پروانه کسب و آیین نامه رسته شغلی خود، بر روی دکمه تایید کلیک نمایید.

  • در صفحه جدید، پس از وارد کردن اطلاعات مشخص شده، از جمله اطلاعات فردی صاحب پروانه، تابعیت وی و اطلاعات واحد صنفی، در کادرهای مربوطه، در انتها، بر روی دکمه تایید و ادامه، کلیک کنید.

  • چنانچه، پیش از این، برای کد ملی شما، درخواست پروانه کسب، در سامانه ایرانیان اصناف ثبت شده باشد، جهت ثبت نام و دریافت جواز طلافروشی، باید برای ثبت نام مباشر و ورود اطلاعات وی، در این مرحله، اقدام نمایید.

  • در این مرحله از روند نحوه دریافت جواز طلافروشی، پس از ارائه پیش نمایش اطلاعات ثبت نامی شما، در صورتی که اطلاعات، مورد تایید است، دکمه تایید و ادامه را زده و در صفحه بعد، مدارک لازم را بارگذاری کنید.

  • در مرحله آخر، سامانه، یک کد رهگیری را برای درخواست شما صادر کرده که با استفاده از این کد می توانید با وارد کردن کد رهگیری و کد ملی، در بخش پیگیری ثبت نام، وضعیت صدور مجوز تاسیس طلا فروشی را پیگیری نمایید.

  • همانطور که پیش از این نیز گفته شد، دریافت مجوز تاسیس طلافروشی، به دلیل ماهیت و خطرات این شغل، مستلزم اخذ مجوز از اداره اماکن نیز می باشد. لذا، پس از تکمیل درخواست در سایت ایرانیان اصناف و نصب تجهیزات ایمنی مورد نیاز، متقاضی باید به این اداره مراجعه کرده و تاییدیه مربوطه را اخذ نماید.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه