راهنمای معافیت مالیاتی

انتشار 5 آذر 1402
مطالعه 7 دقیقه

معافیت مالیاتی، به معنای خروج برخی از درآمدها و دارایی ها، به طور موقت یا دائمی، از پرداخت مالیات است. معافیت های مالیاتی 1402 درآمد ناشی از حقوق، برای درآمد های تا سقف 5 میلیون و 600 هزار تومان و معافیت مالیاتی درآمد ناشی از اجاره ملک 1402، تا سقف درآمد سالانه، کمتر از 50 میلیون تومان، در نظر گرفته شده است. با ما همراه باشید.

راهنمای معافیت مالیاتی

دریافت مالیات، توسط دولت ها، از راه های توزیع برابر ثروت، میان تمام اقشار جامعه بوده و پرداخت آن، مطابق قانون، نقش بسیار مهمی، در چرخه اقتصادی کشور ایفا می کند. قانون مالیات های مستقیم، دربردارنده مهم ترین قواعد مربوط به مالیات بوده که در آن، مشمولین مالیات، نحوه پرداخت آن و سایر موارد مرتبط، پیش بینی شده است.

معافیت مالیاتی، از جمله مواردی است که قانون مالیات های مستقیم، توجه ویژه ای به آن داشته و هدف از آن، حمایت دولت، از برخی مشاغل و افراد می باشد تا ثروت، عادلانه، توزیع گردد. موارد معافیت مالیاتی سال 1402، مشخص و حصری بوده و صرفا، در صورت وجود برخی از شرایط مورد نظر قانون گذار، قابل اعمال می باشد.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم بگوییم که معافیت مالیاتی چیست و موارد و انواع آن، کدامند؛ سپس، با ارائه جدول مربوط به این موضوع، توضیح دهیم که سقف معافیت های مالیاتی 1402​، چه میزانی است و تحت کدام شرایط، اعمال می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با ما همراه باشید.

مالیات

انواع موارد معافیت مالیاتی

در قسمت قبل، توضیح دادیم که معنای معافیت مالیاتی چیست و گفتیم که تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم، در چه زمینه ای می باشد. از آنجا که معافیت مالیاتی سال 1402، به مالیات های مستقیم، نظیر مالیات بر درآمد ناشی از حقوق و مالیات بر دارایی، نظیر ارث و خودرو، تعلق می گیرد، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص انواع موارد معافیت مالیاتی و سقف درآمد و دارایی مشمول معافیت، صحبت کرده و بگوییم که موارد انواع معافیت مالیاتی سال 1402چیست.

البته، توصیه می شود جهت اطلاع دقیق از موارد معافیت، حتما با یک مشاور مالیاتی با تجربه مشورت گردد. موارد انواع معافیت مالیاتی سال 1402، عبارتند از:

  • هتل‌ ها، مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری که از سال 95 و با تصویب هیات دولت، معافیت مالیاتی 50 درصد داشته و طبق مصوبه شورای اقتصاد، در مهر ماه سال گذشته نیز معافیت مالیاتی این گروه از اشخاص حقوقی، مجددا تمدید گردید.

  • درآمد صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، عشایری، صیادان، شرکت های تعاونی روستایی، کارگری، دانشجویان و دانش‌ آموزان، کارمندی و اتحادیه‌ های آن ها، صد درصد، از مالیات‌، معاف است.

  • درآمد ناشی از تعلیم و تربیت، در مدارس غیر انتفاعی، در تمامی پایه ها تا پایان دوره متوسطه، درآمد آموزشگاه های فنی و حرفه ای، در صورتی که از سازمان فنی و حرفه ای، دارای مجوز باشند، درآمد مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی، دانشگاه ها و مهد کودک های واقع در مناطق کمتر توسعه یافته و روستا ها، درآمد حاصل فعالیت موسساتی که از معلولین ذهنی و حرکتی، نگهداری می کنند؛ به شرط داشتن مجوز، همچنین، درآمد باشگاه ها و موسساتی که در زمینه ورزشی، فعالیت می نمایند، در صورت داشتن مجوز از سازمان تربیت بدنی، از پرداخت مالیات، معاف هستند.

  • مبالغی که در خصوص بیمه های عمر و زندگی، از طرف موسسات بیمه ای، به فردی که با آن ها قرارداد منعقد نموده، داده می شود، از پرداخت مالیات، معاف می باشد.

  • هزینه های درمانی ای که از سوی مودیان مالیاتی، برای معالجه خودشان یا خانواده و افراد تحت تکفل آن ها، پرداخت می گردد نیز مشمول معافیت مالیاتی می باشد. اعمال معافیت مالیاتی، در این زمینه، تحت این شرایط، خواهد بود که موسسه درمانی یا پزشک معالج، مقیم ایران باشد و پرداخت هزینه از سوی مودی را، گواهی کند. همچنین، در صورتی که درمان، به علت نبود امکانات کافی، در خارج از ایران، صورت گرفته، پرداخت هزینه های درمان، توسط مامورین رسمی و مراجع ذی صلاح خارج از کشور، تائید و گواهی شود.

  • درآمد ابرازی ناشی از فعالیت های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیر دولتی، در واحدهای تولیدی یا معدنی، مشمول معافیت مالیاتی است. معافیت مالیاتی، در صورتی، قابل اعمال بوده که برای این اشخاص، از زمان تصویب قانون مالیات های مستقیم، پروانه بهره برداری، صادر شده باشد. معافیت مالیاتی این نهادها، برای مناطق توسعه یافته، 5 سال و برای مناطق کمتر توسعه یافته، 10 سال بوده و مالیات آن ها، پس از ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، در طی این سال ها، با نرخ صفر محاسبه می گردد.

  • اشخاصی که در قالب عقود مشارکتی، جهت گردش مالی بنگاه های تولیدی، اقدام به آوردن سرمایه نقدی، برای پروژه ها و طرح های این بنگاه ها می نمایند، به شرط آنکه تا دو سال، اقدام به خارج نمودن آن سرمایه نکنند، معادل حداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار، از پرداخت مالیات بر درآمد، معاف می گردند. همچنین، سود سپرده های اشخاص حقیقی، معاف از مالیات سود سپرده بانکی می باشد.

  • درآمد صندوق عمران موقوفات کشور، با این شرط که صرف عمران موقوفات گردد، همچنین، آن بخش از درآمد های موقوفات عام که خرج تبلیغ، تحقیق علمی و فرهنگی، اختراع، اکتشاف، تعمیرات بنا و مساجد، مراسم تعزیه، کمک به مستضعفان و مواردی از این دست می گردد، از پرداخت مالیات، معاف هستند.

  • صد در صد درآمد به دست آمده از صادر کردن خدمات و کالاهای غیر نفتی و محصولات بخش کشاورزی، و 20 درصد درآمد ناشی از صادر کردن مواد خام، با نرخ مالیاتی صفر، محاسبه می گردند. فهرست این مواد، توسط وزارتخانه مربوط به امور اقتصاد و دارایی، صنعت و معدن و بازرگانی و صنایع معادن و کشاورزی، مشخص شده و به تصویب هیات وزیران می رسد.

  • واردکنندگان ماشین آلات چاپ که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و از این وزارت خانه، مجوز دریافت کرده اند، از 9 درصد مالیات ارزش افزوده واردات ماشین آلات چاپ، معاف می باشند.

  • درآمد ناشی از کارگاه های مربوط به فرش دست بافت یا صنایع دستی و اتحادیه های تولیدی و شرکت های تعاونی این زمینه، معاف از مالیات هستند.

جدول معافیت مالیاتی 1402

در قسمت قبل، توضیح دادیم که انواع موارد معافیت مالیاتی سال 1402 چیست و گفتیم که برخی از این معافیت ها، دائم و برخی موقتی می باشند. همچنین، اشاره کردیم که مالیات های متعلقه، از طریق سامانه پرداخت قبض مالیاتی، قابل پرداخت هستند. پس از توضیح انواع موارد معافیت مالیاتی که بر درآمد ناشی از حقوق، اجاره ملک، دارایی و مواردی از این دست، تعلق می گرفت، در این قسمت، قصد داریم، جدول معافیت مالیاتی سال 1402، را ارائه دهیم و سپس، سقف معافیت های مالیاتی 1402 را بگوییم.

یکی از موارد معافیت مالیاتی سال 1402، بر اساس قانون مالیات های مستقیم، معافیت مالیاتی درآمد ناشی از حقوق، می باشد که سقف معافیت های مالیاتی 1402، برای درآمد ناشی از حقوق طبق سال گذشته، بر اساس جدول زیر، می باشد:

جدول معافیت مالیاتی درآمد ناشی از حقوق

میزان حقوق

میزان مالیات

حقوق تا 5 میلیون و 600 هزار تومان

معاف از مالیات

حقوق از 5 میلیون و 600 هزار تومان تا 10 میلیون

10 درصد

حقوق از 15 میلیون تومان تا 25 میلیون تومان

15 درصد

حقوق از25 میلیون تومان تا 35 میلیون تومان

20 درصد

حقوق بیش از 35 میلیون تومان

30 درصد

یکی دیگر از موارد معافیت مالیاتی سال 1402، بر اساس قانون مالیات های مستقیم، معافیت مالیاتی ناشی از عملکرد، می باشد که سقف معافیت های مالیاتی 1402، برای عملکرد، طبق سال گذشته، بر اساس جدول زیر، می باشد:

جدول معافیت مالیاتی درآمد ناشی از عملکرد

میزان عملکرد

میزان مالیات

درآمد خالص تا مبلغ 28 میلیون و 800 هزار تومان

معاف از مالیات

در آمد تا 50 میلیون تومان

15 درصد

نسبت به مازاد 50 میلیون تومان، تا میزان 100 میلیون تومان درآمد

20 درصد

مازاد بر 100 میلیون تومان درآمد

25 درصد

یکی دیگر از موارد معافیت مالیاتی سال 1402، بر اساس قانون مالیات های مستقیم، معافیت مالیات خودرو های لوکس، می باشد که سقف معافیت های مالیاتی 1402، برای خودرو های لوکس، طبق سال گذشته، بر اساس جدول زیر، می باشد:

جدول معافیت مالیاتی دارایی خودروهای لوکس

قیمت خودرو

میزان مالیات

خودرو تا سقف 1 میلیارد میلیون تومان

معاف از مالیات

خودروی تا 1 و نیم میلیارد تومان، نسبت به مازاد 100 میلیون

1 درصد

خودروی تا 3 میلیارد تومان، نسبت به مازاد 1 و نیم میلیارد تومان

2 درصد

خودروی تا 4 و نیم میلیارد تومان، نسبت به مازاد 4 و نیم میلیارد تومان

3 درصد

نسبت به مازاد 4 و نیم میلیارد تومان

4 درصد

یکی از موارد معافیت مالیاتی سال 1402، بر اساس قانون مالیات های مستقیم، معافیت مالیاتی درآمد ناشی از اجاره، می باشد که سقف معافیت های مالیاتی1402، برای درآمد ناشی از اجاره، طبق سال گذشته، بر اساس جدول زیر، می باشد:

جدول معافیت مالیاتی درآمد ناشی از اجاره

درآمد سالیانه مشمول مالیات

درصد مالیات

درآمد کمتر از 50 میلیون تومان

معاف از مالیات

تا 50 میلیون تومان

15 درصد

50 تا 100 میلیون تومان

20 درصد

بیشتر از 100 میلیون تومان

25 درصد

سقف معافیت های مالیاتی 1402

در قسمت قبل، جدول معافیت مالیاتی سال 1402 را ارائه کردیم و گفتیم که میزان درآمد معافیت مالیاتی، در خصوص درآمد ناشی از حقوق، اجاره، عملکرد و دارایی، چقدر است. در این بخش از مقاله، قصد داریم، سقف معافیت های مالیاتی 1402 را در خصوص درآمد ناشی از حقوق، اجاره ملک، عملکرد و دارایی خودروی لوکس، توضیح دهیم که به شرح زیر می باشد:

  • در خصوص سقف معافیت مالیات حقوق1402، دولت، حقوق تا 5 میلیون و 600 هزار تومان را مشمول معافیت مالیاتی، دانسته است.

  • در خصوص سقف معافیت های مالیاتی عملکرد 1402، دولت، درآمد سالانه تا 28 میلیون و 800 هزار تومان را مشمول معافیت مالیاتی، تعیین کرده است.

  • در خصوص سقف معافیت های مالیاتی خودروهای لوکس 1402، دولت، خودروهای تا 1 میلیارد تومان را مشمول معافیت مالیاتی دانسته است.

  • در خصوص سقف معافیت های مالیاتی درآمد ناشی از اجاره 1402، دولت، درآمدهای سالانه کمتر از 50 میلیون تومان را معاف از مالیات، تعیین کرده است.

  • یکی از مواردی که همواره، افراد مشمول مالیات، به دنبال آن هستند، این مساله بوده که حتی المقدور مالیات کمتری را بپردازند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، مطالعه مقاله زیر که در قسمت در ادامه بخوانید آمده، به مودیان محترم مالیاتی، پیشنهاد می گردد.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه