(فیلم) رایحه پودری چیست؟ معرفی 15 عطر با رایحه پودری

انتشار 12 مرداد 1402
مطالعه 12 دقیقه

رایحه پودری در عطرها در حقیقت یادآور احساسی مملو از تمیزی، پاکی و تازگی است. در این مقاله اطلاعات مفیدی درباره آن در اختیار شما قرار می دهیم و برخی از محبوب ترین عطرهای پودری را به شما معرفی می کنیم.

(فیلم) رایحه پودری چیست؟ معرفی 15 عطر با رایحه پودری

هنگامی که مبحث رایحه پودری مطرح می گردد، بوهای پودری مختلفی نظیر بوی پودر تالک، پودر بچه، لوازم آرایش قدیمی و کرم های بهداشتی برای ما تداعی می شود. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید منشاء اولیه این رایحه، پودر برنج بود که از دانه های آسیاب شده برنج به دست می آمد. رایحه پودری یکی از روایح متداول در تولید عطرها است.

تاریخچه رایحه پودری

بر اساس برخی از مستندات، کاترین دی مدیچی، همسر آنری دوم پادشاه فرانسه، برای نخستین بار پودر زنبق آسیاب شده را به محصولات مراقبت از پوست خود اضافه کرد و اولین نت پودری را خلق نمود. در اوایل دهه 1900 میلادی عطرسازان به ندرت به روایح پودری علاقه نشان می دادند. با این حال دقیقا زمانی که رایحه های گلی در اوج محبوبیت قرار داشتند، رایحه پودری مانند انقلابی بزرگ توجه همگان را به خود جلب نمود. در سال 1912 میلادی، کمپانی گرلن با رونمایی از عطر جدیدی به نام L’Heure Bleue اولین رفرنس عطری خود با رایحه ای کاملا پودری را معرفی نمود. نت های اصلی این عطر بی نظیر متشکل از رایحه های زنبق، بنفشه، مشک، وانیل و همچنین پودر برنج بودند. در ادامه در عطرهای پودری بعدی، این فرمول نیز رفته رفته گسترش پیدا کرد. در حال حاضر استفاده از نت پودر برنج در هرم بویایی عطرها، همانند گذشته متداول نیست و نت های پودری با تم کهربایی، محبوب تر و پرطرفداتر هستند.

جایگاه نت های پودری

به طور کلی از نت های پودری عمدتا در نت میانی یا نت پایه هرم بویایی عطری استفاده می شود. این نت ها اغلب شیرین هستند و امکان ترکیب آنها با تمامی خانواده های بویایی وجود دارد. در عطرهای شرقی از نت های پودری برای تعدیل نمودن ترکیبات قوی تری همچون کهربا، وانیل و نعناع هندی استفاده می شود. همچنین از ترکیب این نت ها با نت های گلی و میوه ای، روایحی عمیق و نرم خلق می شود. میزان استفاده از نت های پودری در عطرهای زنانه نسبت به عطرهای مردانه بیشتر است.

ادکلن

نحوه خلق یک رایحه پودری

عطرسازان برای بازآفرینی حس بویایی پودر برنج یا پودر تالک، از روش های مختلفی نظیر استفاده از گل و گیاه و کمک گرفتن از مولکول های مصنوعی استفاده می کنند که در ادامه به شرح آنها می پردازیم:

خلق رایحه پودری با استفاده از گل و گیاه

در این روش از گل های مختلفی برای خلق رایحه پودری استفاده می کنند که برخی از متداول ترین آنها به شرح زیر هستند:

گل زنبق

زنبق یک ماده خام بسیار گران بها است که در صنعت عطرسازی از ریشه آن استفاده می شود. زنبق به عنوان اولین ماده تولیدکننده نت پودری، از دیرباز تاکنون مورد توجه عطرسازان بوده است. برای گرفتن رایحه گل زنبق، فرآیندهای متعددی بر روی ریزوم یا ریشه آن انجام می شود. این گل دارای رایحه ای پودری با رگه های چوبی است، رایحه ای مطبوع، سبک و در عین حال ماندگار.

ریزوم ها از گیاهان 3 تا 6 ساله گرفته می شوند و پس از تمیز و خشک شدن، به مدت 3 سال درون کیسه نگهداری می شوند تا کاملا خشک و معطر گردند. ریزوم ها در ادامه به ذرات ریزی تبدیل می شوند و طی فرآیند تقطیر، به کره زنبق تبدیل می گردند و در حلالی آلی خیسانده می شوند.

مرغوب ترین نوع گل زنبق در کشور ایتالیا و در زمین های صخره ای و نور ضعیف می روید. زمان کاشت این گل اواسط ماه سپتامبر است و برداشت آن نیز سال سوم پس از کاشت انجام می شود. نوع دیگری از زنبق وجود دارد که در مراکش رشد می کند و نسبت به زنبق ایتالیایی، کیفیت پایین تری دارد. نوع سوم زنبق نیز در کشور چین کشت می شود و از پایین ترین کیفیت و ارزان ترین قیمت در میان انواع زنبق ها برخوردار است.

گل زنبق

گل بنفشه

بنفشه گیاه دیگری است که از آن در صنعت عطرسازی جهت خلق رایحه پودری استفاده می شود. عصاره گیری از این گل بسیار دشوار و پرهزینه است. بر این اساس برای تهیه تنها 30 گرم عصاره گل بنفشه، از یک تن گل استفاده می شود. امروزه رایحه گل بنفشه را به صورت شیمیایی و مصنوعی بازآفرینی می کنند که به اقتصادی بودن عطرها کمک می کند.

گل بنفشه

گل میموسا

گل میموسا عمدتا در مناطقی نظیر جنوب فرانسه، هند، مصر و مراکش کشت می شود. این گل را با حلال هایی تصفیه می کنند تا خالص شود. رایحه این گل به عطر گل بنفشه شباهت دارد و حس و حال پودری، بادامی و عسلی ایجاد می کند.

گل میموسا


خلق رایحه پودری با استفاده از مولکول های مصنوعی

امروزه برای بازآفرینی برخی از رایحه ها به جای استفاده از مواد طبیعی، از فرآیندهای شیمیایی و مولکول های مصنوعی بهره گرفته می شود. مولکول گل آفتاب پرست از این دسته است که رایحه ای پودری، گلی و بادامی ایجاد می کند. این مولکول تاریخچه جالبی دارد؛ زیرا در ابتدا در آزمایشگاه تولید می شد و سپس در طبیعت کشف گردید. این مولکول در طبیعت در گل آفتاب پرست وجود دارد اما تهیه آن به صورت صنعتی، بسیار ارزان تر از نوع طبیعی آن است. این مولکول اولین بار در سال 1906 میلادی و توسط برند گرلن در عطر Apres l’asncse استفاده شد.

کومارین نیز یه مولکول شیمیایی است که به صورت طبیعی در دانه تونکا یافت می شود. این مولکول، بوی یونجه و پودر بادام را تداعی می کند و از رایحه وانیلی نیز برخوردار است. کومارین در سال های 1880 تا 1900 میلادی به دلیل قیمت مناسب، در صنعت عطرسازی بسیار محبوب شد.

معرفی برخی از عطرهای پودری

  1. ادوپرفیوم میسون فرانسیس کورکجان فمینین پلوریل (Maison Francis Kurkdjian Feminin Pluriel EDP)

ادوپرفیوم مدیترانه‌ای گل‌داری که با رایحه شیرین، خنک و ملایم خود، نگاه همه را در روزهای گرم به سمت شما می‌چرخاند و نگاهشان را محو زیبایی و جذابیت شما می‌کند؛ شاید به جرات بتوان گفت، که این تعریف، شایسته عطر زنانه Feminin Pluriel از برند فرانسوی و لوکس عطر و ادکلن میسون فرانسیس کورکجان بوده و نشان‌دهنده ارزش واقعی رایحه آن است.

  1. ادوپرفیوم زرجوف کازموراتی داما بیانکا (Xerjoff Casamorati Dama Bianca EDP)

ادوپرفیوم پودری و زنانه Casamorati Dama Bianca از برند عطر و ادکلن زرجوف در سال 2012 به بازار عطر و ادکلن های زنانه دنیا معرفی و عرضه شد. رایحه پودری و گرم و شیرین این عطر جذاب و ماندگار زنانه برای استفاده در فصل‌های مختلف سال کاربرد دارد، اما به دلیل گرم بودن ساختارش، برای استفاده در فصل‌های خنک و سرد سال مناسب‌تر است.

  1. ادوپرفیوم گرلن اینسولنس (Guerlain Insolence EDP)

در سال 2008، برند فرانسوی عطر و ادکلن گرلن، یکی از پرطرفدارترین ادوپرفیوم‌های گل‌دار میوه‌ای خود را با نام اینسولنس (Insolence)، با شیشه‌ای بنفش رنگ به بازار عرضه کرد و 10 سال پس از معرفی آن، یعنی در سال 2018، طراحی شیشه این ادوپرفیوم را عوض کرد.

  1. ادوپرفیوم بولگاری اسپلندیدا ایریس دور (Bvlgari Splendida Iris d Or EDP)

عطر شیک و زنانه Splendida Iris d Or در سال 2017 توسط برند ایتالیایی عطر و ادکلن بولگاری به بازار معرفی و عرضه شد. این ادوپرفیوم گل‌دار چوبی مشک‌دار با رایحه پودری معتدل، شیرین و جذابش، توسط عطرسازی به نام سوفیه لابه (Sophie Labbe) طراحی شده است. رایحه این ادوپرفیوم زنانه از گل زنبق طلایی الهام گرفته شده است و بولگاری در طراحی آن، تلاش کرده است، که ارزشمندترین جنبه‌ها از باشکوه‌ترین گل دنیا در عطرسازی را گرامی بدارد.

  1. ادوپرفیوم کلوئه لاو (Chloe Love EDP)

برند فرانسوی Chloe در سال 2010 عطر زنانه‌ای با رایحه بسیار خاص و پیچیده به بازار معرفی و عرضه کرد. رایحه این عطر گل‌دار توسط دو عطرساز به نام‌های لوئیس ترنر (Louise Turner) و ناتالی گراسیا ستو (Nathalie Gracia-Cetto) طراحی شده بود. این ادوپرفیوم زنانه معتدل و شیرین، یادآور بانویی است، که به زندگی کردن عشق می ورزد و تنها در یک نگاه باعث ایجاد لبخند بر لب‌های اطرافیان خود می‌شود.

  1. ادوتویلت گرلن شالیمار (Guerlain Shalimar EDT)

برند گرلن یکی از برندهایی است، که عطرهای پودری زیادی تولید کرده است. یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین عطرهای پودری این برند، ادوتویلت Shalimar است، که همزمان با ادوپرفیوم آن یعنی در دهه 1920 به بازار معرفی و عرضه شده است. این ادوتویلت فرانسوی، درست مانند نسخه ادوپرفیومش، دارای رایحه شرقی، گرم و شیرین است.

  1. ادوپرفیوم پرادا کندی کالکتور ادیشن (Prada Candy Collector Edition EDP)

برند ایتالیایی عطر و ادکلن پرادا، در سال 2015 یکی ازعطرهای خاص و جذابِ سری Candy خود را با ظاهری طلایی، شیک و چشم نواز به بازار عطر و ادکلن زنانه دنیا معرفی و عرضه کرد. رایحه این ادوپرفیوم شرقی وانیلی توسط عطرساز معروفی به نام دانیلا راش آندریر (Daniela (Roche) Andrier) طراحی و ایجاد شده است. عطر زنانه گرم و شیرین Candy Collector Edition برای استفاده در روزها و شب‌های خنک و سرد مناسب‌تر است. این عطر با آکورد قدرتمند پودری‌اش، برای آن دسته از زنان جوانی مناسب است، که به رایحه‌های لوکس و سنگینِ بسیار شیرین علاقمند هستند.

  1. ادوپرفیوم نارسیسو پودری (Narciso Poudree EDP)

رایحه عطر زنانه نارسیسو پودر از برند آمریکایی Narciso Rodriguez که در سال 2016 به بازار معرفی و عرضه شد، دربردارنده ماهیت بانویی بالغ ،شیک وجذاب است، که نظر هر مردی را به طرف خودش جلب می‌کند. ادوپرفیوم Narciso Poudree درست مانند یک توده‌ ابر زیبا و بهاری به نظر می‌رسد و دارای رایحه‌ای ظریف و لطیف، احساس برانگیز، اغوا کننده و در عین حال بسیار پر قدرت پر جذبه است.

  1. ادوتویلت گرلن متئورایتز له پارفیوم (Guerlain Meteorites Le Parfum EDT)

عطر فوق‌العاده متئورایتز له پارفیوم از برند فرانسوی و محبوب گرلن، در سال 2018 به بازار معرفی و عرضه شد. رایحه این ادوتویلت خنک و ملایم، توسط عطرساز سوئیسی معروف و برجسته برند جهانی گرلن یعنی تیری واسر (Thierry Wasser) طراحی و ساخته شده است. این ادوتویلت زنانه با رایحه پودری خنک و ملایم خود، در بین زنان و دختران جوانی که عاشق رایحه‌های گل‌دار و چوبی هستند، بسیار محبوب است. در ساختار رایحه‌ای این ادوتویلت، بوی گل بنفشه بسیار قالب است.

  1. ادوپرفیوم ولنتینو ولنتینا پودری (Valentino Valentina Poudre EDP)

عطر پودری ولنتینا از برند Valentino یکی از ادوپرفیوم‌های سری عطرهای زنانه محبوب Valentina است، که طرفداران زیادی دارد. این عطر معتدل و شیرین زنانه در سال 2016 به بازار معرفی و عرضه شد. رایحه پودری، شفاف و جذاب این ادوپرفیوم توسط عطرساز مشهور و برجسته‌ای به نام آئرلین گوئیچارد (Aurelien Guichard) به سبک هنرمندانه‌ای طراحی و ایجاد شده است.

  1. ادوپرفیوم ژیوانشی داهلیا نویر (Givenchy Dahlia Noir EDP)

رایحه گرم و شیرین عطر معروف و پر طرفدار داهلیا نویر از برند عطر و ادکلن ژیوانشی توسط عطرساز معروفی به نام فرانسیس دماکی طراحی شد. برند Givenchy این ادوپرفیوم زنانه پودری و خوشبوی خود را در سال 2011 به بازار عطر و ادکلن دنیا معرفی و عرضه کرد.

رایحه ادوپرفیوم زنانه Dahlia Noir در گروه بویایی مدیترانه‌ای گل‌دار قرار می‌گیرد و به دلیل رایحه گرمی که دارد، برای استفاده در فصل پاییز و زمستان مناسب‌تر است. این عطر نشان‌دهنده‌ی ظرافت و دقت در طراحی و سبک کارهای ژیوانشی در سری Dahlia به حساب می‌آید و برای زنان مدرن و امروزی علاقمند به رایحه پودری، یکی از بهترین گزینه‌های خرید عطر به شمار می‌رود.

  1. ادوپرفیوم مون گرلن (Mon Guerlain EDP)

در مارس سال 2017، کمپانی گرلن، یکی از بهترین عطرهای شرقی چوبی خود را به بازار معرفی و عرضه کرد. این ادوپرفیوم که توسط دو عطرساز معروف، یعنی تیری واسر (Thierry Wasser) و دلفاین جلک (Delphine Jelk) طراحی شده بود، رایحه‌ای شرقی چوبی با حال و هوایی پودری و خاص داشت. عطر زنانه و فوق‌العاده با نام مون گرلن عرضه شد و از سوی خانم‌های شیک‌پوش و علاقمند به برند گرلن، بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

ادوپرفیوم Mon Guerlain، عطری است جذاب، زنانه و خوشبو، که برای طراحی آن از شخصیت کارگردان و سلبریتی محبوب و معروف آمریکایی، یعنی آنجلینا جولی الهام گرفته شده است. آنجلینا جولی، مدل تبلیغاتی این عطر نیز بوده است و این موضوع از همان ابتدا باعث افزایش فروش و محبوبیت بیشترِ مون گرلن شده است. کمپانی گرلن، این اثر هنری و اکسیر ارزشمند را، با به هم آمیختن عناصری ناب و فوق‌العاده پدید آورده است. استفاده از ادوپرفیوم مون گرلن، مانند داشتنِ یک تتوی ماندگار و دوست داشتنی، بر روی بدن شما است.

  1. ادوپرفیوم کلوین کلاین ریویل زنانه (Calvin Klein Reveal EDP)

برند محبوب و آمریکایی عطر و ادکلن کلوین کلاین در سال 2014 عطری جذاب، معتدل و شیرین را با نام Reveal به بازار معرفی و عرضه کرد. رایحه این عطر زنانه گل‌دار چوبی مشک‌دار توسط دو عطرساز به نام‌های جین مارک چیلان (Jean-Marc Chaillan) و برونو جووانوویچ (Bruno Jovanovic) طراحی و ساخته شده است. این عطر زنانه یک جفت مردانه نیز دارد، که یک سال پس از نوع زنانه‌اش به بازار معرفی و عرضه شده است

رایحه این ادوپرفیوم زنانه از کلوین کلاین همانند روسری کشمیری است، که شانه های شما را به هنگام غروب آفتاب پوشانده و شما را از سرما در امان نگه می دارد، بنابراین برای زنان ملایم و لطیفی که به دنبال رایحه‌ای دل‌انگیز برای استفاده دائمی خود هستند، گزینه مناسبی به شمار می‌رود. رایحه این عطر زنانه بسیار منحصر به فرد بوده و بوی پودری شیرین و چوبی فوق‌العاده‌ای را با خود به همراه دارد.

  1. ادوتویلت جسوس دل پوزو هالووین زنانه (Jesus Del Pozo Halloween EDT)

ادو تویلت شرقی گل‌دار و زنانه‌ Halloween از برند اسپانیایی Jesus Del Pozo در سال 1997 میلادی به کوشش عطرساز معروفی به نام مکس گاواری (Max Gavarry) طراحی و ساخته شد. این عطر برای زنانی که اعتماد به‌ نفس بالایی دارند و رفتارهای مرموز و عجیب‌ و غریبی از آن‌ها سر می‌زند، بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

همه اجزای این عطر با وجود رایحه خنک، شیرین و آکورد گل‌دار پودری‌اش آن‌قدر جذاب و دل‌انگیز است، که حتی فقط با نگاه کردن به شیشه‌ آن می‌توانید احساس شادی و نشاط فراوانی را به روح خود تزریق کنید. این عطر با توجه به بوی شیرین و خنکش، برای استفاده در فصل‌های خنکی همچون بهار و پاییز پیشنهاد می‌شود. این ادوتویلت زنانه مخصوص خانم‌های سحرآمیز و پیچیده است و رایحه‌ای رمانتیک، شیک، نرم و لطیف دارد.

  1. ادو پرفیوم فلاور بای کنزو (Flower By Kenzo EDP)

ادوپرفیوم فلاور بای کنزو زنانه، یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین‌ها عطر در دنیای پر رمز و راز کمپانی محبوب کنزو است که در سال 2000 به دستان با تجربه عطرساز همیشه آشنا؛ آلبرتو موریلاس (Alberto Morillas) ساخته شد و طولی نکشید در سال‌های 2001 و 2003 موفق به کسب جایزه FiFi از بنیاد عطر شد.

در ترکیب این اکسیر اغواگر، رایحه‌ ملموس و غالب گُلی و پودری از بنفشه ، وانیل و رز بلغاری احساس می‌شود؛ که نمادی از طبیعت را در ظاهری ساده، به محیط روزمره شهری آورده و احساسات انسانی را در زندگی امروزی نشان می‌دهد؛ کنزو دقیقا همان چیزی را اجرا کرده است که شما انتظار دارید. این عطر با ترکیب هنرمندانه شرقی گل‌دار خود مخصوص بانوان کنزویی با وقار و خیره کننده طراحی شده است.

بررسی انواع عطر پودری

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه