سرمایه گذاری روی طلای آب شده + نکات مهم آن

انتشار 26 آبان 1402
مطالعه 10 دقیقه

طلای آب شده به خاطر نداشتن کارمزد و اجرت، ارزان تر از مصنوعات طلا و یا شمش و سکه است. برای سرمایه گذاری روی طلای آب شده باید ریسک و خطرات احتمالی آن را نیز پذیرفت، زیرا احتمال وجود ناخالصی ها و کاهش عیار در طلای آب شده بسیار زیاد است. طلای آب شده را باید از طلافروشی های معتبر تحت نظر اتحادیه طلافروشان خریداری کرد. با طوطیا همراه باشید.

سرمایه گذاری روی طلای آب شده + نکات مهم آن

امروزه سرمایه گذاری روی طلای آب شده به یکی از روش های پرطرفدار برای حفظ ارزش پول و به دست آوردن سود تبدیل شده است. طلای آب شده از ذوب کردن طلاهای غیر قابل استفاده، دست دوم، کهنه و یا شکسته شده به دست می آید که به اشکال و قالب های مختلفی در آورده می شود و اجرت ساخت ندارد. افرادی که پول و سرمایه نقدی خود را به طلای آب شده تبدیل می کنند معمولا نسبت به افرادی که طلای نو، سکه یا شمش طلا می خرند ضرر کمتری را متحمل می شوند.

با وجود این که در حال حاضر با توجه به نوسانات قیمت طلا، طرفداران سرمایه گذاری روی این فلز گران بها افزایش پیدا کرده اند، اگر افراد بدون داشتن دانش و دقت کافی در این زمینه اقدام به خرید و فروش طلای آب شده یا دست دوم کنند، احتمال نرسیدن به سود مناسب و یا از دست رفتن سرمایه برای آن ها وجود خواهد داشت. بنابراین لازم است، اطلاعات اولیه و کافی را در زمینه سرمایه گذاری روی طلای آب شده به دست آورده و در هنگام خرید و فروش آن نیز از مشورت با افراد ماهر غافل نشد.

با توجه به اهمیت سرمایه گذاری روی طلا، در این مقاله نکات مهمی برای خرید طلای آب شده و دست دوم بیان شده است. به این ترتیب که در ابتدا راهنمایی های موثری برای خرید طلای آب شده از طلافروشی های معتبر ارائه شده است تا بدانیم که طلای آب شده از کجا بخریم؟ در ادامه نیز سرمایه گذاری روی طلای آب شده، طلای دست دوم و یا شمش با یکدیگر مقایسه شده اند. در پایان پس از بررسی عیار مناسب و کارمزد طلای آب شده، مزایا و معایب این روش سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گرفته است.

طلا

نحوه خرید طلای آب شده

تغییرات قیمت طلا و تاثیرات آن روی شرایط اقتصادی کشور بسیاری از افراد را به سرمایه گذاری در این زمینه ترغیب کرده است. به همین منظور لازم است با اصول سرمایه گذاری در این زمینه آشنا شد. هر چند عده ای افراد با داشتن یک سرمایه اولیه سود مناسبی را از خرید و فروش طلای آب شده به دست می آورند، اما به دلیل رشد نرخ کلاهبرداری ها، در اولین قدم باید بدانیم که طلای آب شده از کجا بخریم؟

  • بسیاری فروشندگان با قصد افزایش سود خود به صورت آنلاین یا حضوری اقدام به کلاهبرداری از خریداران طلای آب شده می کنند. این کلاهبرداری ها می تواند مصادیقی همچون ترکیب فلزات دیگر همچون مس و برنج با طلا داشته باشد.

  • طلافروشان روزانه میزان قابل توجهی طلای شکسته شده و یا دست دوم و قدیمی را از مشتریان خود خریداری می کنند. این طلاجات باید به نحوی به چرخه تولید طلا برگردانده شود، بنابراین مجددا به کارگاه های تولیدی طلا برگردانده می شوند و تحت شرایط ویژه ای آن را ذوب می کنند. این طلای آب شده برخلاف طلای نو، به دلیل نداشتن مالیات، اجرت و کارمزد، قابلیت سرمایه گذاری و سوددهی خوبی دارد و امروزه بسیار مورد استقبال مردم و سرمایه داران قرار گرفته است.

  • برای سرمایه گذاری روی طلای آب شده و اطلاع صحیح از این که طلای آب شده از کجا بخریم، باید با افراد باتجربه و فروشندگانی که مجوز این کار را دارند ارتباط برقرار کرد. بسیاری افراد بدون داشتن دانش و تجربه کافی با افراد متخلفی همکاری کرده و یا اقدام به خرید طلای تقلبی از آن ها نموده اند که متاسفانه موجب از دست رفتن سرمایه آن ها شده است.

  • بر طبق اطلاعاتی که رئیس اتحادیه طلافروشان در اختیار خریداران طلای آب شده قرار داده است، بهترین مکان ها برای خرید طلای آب شده طلافروشی های تحت نظر این اتحادیه هستند. مغازه های طلافروشی که فروش طلای آب شده را زیر نظر اتحادیه انجام می دهند، قابل اعتماد بوده و می توان تا حد زیادی از عیار طلا مطمئن شد. در هر صورت پیشنهاد می شود که برای خرید طلای آب شده و تشخیص عیار مناسب آن، از مشاوره افراد باتجربه و حرفه ای در این زمینه استفاده کرد.

طلای آب شده بهتر است یا شمش طلا؟

اشخاصی که به تازگی قصد سرمایه گذاری روی طلا را داشته و یا آشنایی چندانی با خرید فروش طلا و کسب سود از این طریق ندارند، معمولا می پرسند که طلای آب شده بخریم یا شمش طلا؟ قطعا بین این دو کالا تفاوت های زیادی وجود دارد، که ممکن است باعث تغییر روش سرمایه گذاری افراد شود. در ابتدا بهتر است به طور خلاصه مهم ترین تفاوت های طلای آب شده و شمش طلا بیان شود.

  • طلای آب شده از طلاجات کهنه و دست دومی به دست می آید که عیار آن ها معمولا 18 است. بنابراین وقتی ذوب می شوند عیار آن ها حدود 18 یعنی مقداری کمتر یا بیشتر است. هنگامی که طلای دست دوم و کهنه به شکل مذاب در می آید، آن را در قالب هایی با شکل های مختلف ریخته و به آن شکل می دهند.

  • این قالب ها ممکن است در کارگاه های مختلف با اشکال متنوعی وجود داشته باشد و استاندارد خاصی در کشور یا جهان ندارند. بر خلاف طلای مذاب، شمش های طلا از یک استاندارد بین المللی تبعیت می کنند و علاوه بر قالب مشخص، همگی 24 عیار و نسبتا خالص می باشند، که به آن طلای خام هم می گویند. از این رو شمش طلا ارزش بالاتری نسبت به سرمایه گذاری روی طلای آب شده دارد.

  • شمش طلا به دلیل داشتن عیار بالای 990 یا 995 و خلوص بالاتر و همچنین در نظر گرفتن اجرت ساخت طلا، گران تر از طلای آب شده است. برای همین خرید آن معتبرتر بوده و ریسک چندانی نخواهد داشت. طلای آب شده هیچ کارمزد و اجرتی ندارد و به همین دلیل ارزان تر از شمش طلاست.

  • افرادی که سرمایه اولیه عظیمی را در اختیار داشته باشند، معمولا خرید شمش طلا را به طلای آب شده ترجیح می دهند، اما مردم عادی با حداقل سرمایه نیز می توانند ماهانه مقداری طلای آب شده خریداری کنند. هرچند شمش های طلا وزن مشخصی داشته و امروزه در قالب گرمی نیز قابل خریداری هستند، اما باز هم اکثریت افراد تمایل به خرید طلای آب شده بدون کارمزد دارند.

طلا

طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟

به طور کلی خرید طلا راهی برای حفظ ارزش پول است. سرمایه گذاری روی طلا می تواند به شکل خرید شمش، سکه، طلاجات زینتی نو، طلای آب شده، طلای دست دوم یا بی اجرت و غیره باشد. همانگونه که در بخش های قبل ذکر شد، طلای آب شده از ذوب کردن طلاهای از مد افتاده یا دست دوم و شکسته به دست می آید.

  • افرادی که قصد دارند طلای دست دوم بخرند و در مواقع ضروری آن را بفروشند، حتی امکان آب کردن طلای دست دوم خود را نیز خواهند داشت. حال پرسش بسیاری افراد این است که خرید طلای آب شده بهتر است یا دست دوم؟برعکس کارمزد خرید و فروش سکه، طلای دست دوم نیز اجرت و کارمزد ندارد و می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد، چون عیار آن از طلای 18 عیار پایین تر است.

  • اگر عیار مناسب طلا به دلیل ضربه و صدمات وارد شده به آن و یا ایجاد شکستگی، کمتر از 750 باشد به آن دست دوم می گویند. با توجه به این که عده زیادی از طلافروشان بدون مجوز در حال فروش طلای آب شده تقلبی یا ناخالص به خریداران هستند، طلای دست دوم شاید نسبت به نوع آب شده، اعتبار بیشتری داشته باشد. در حالت کلی باید در نظر داشت که خرید هر نوع طلا به جز طلای نو، ریسک زیادی داشته و امکان تقلب در آن وجود دارد.

  • یکی از مزایای خرید طلای دست دوم نسبت به طلای آب شده این است، که در حین سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول می توان از آن به عنوان ابزار زینتی نیز استفاده کرد. البته عده ای به دلیل زیبا نبودن طلای دست دوم یا احتمال ابتلا به بیماری های پوستی، رغبت چندانی به استفاده روزانه از آن ندارند و تنها به عنوان سرمایه آن را در مکانی امن، همچون گاو صندوق نگهداری می کنند.

  • فروش طلای دست دوم دشوارتر از طلای آب شده است. به همین دلیل باید هنگام خرید طلای دست دوم از فروشنده آن فاکتور خرید معتبری را دریافت کرد. با توجه به نکات گفته شده و بررسی هایی که در بازار طلا انجام شده است، عمده ایرانیان تمایل بیشتری به خرید طلای آب شده از فروشگاه های معتبر نسبت به طلای دست دوم دارند.

عیار و کارمزد طلای آب شده چقدر است؟

با توجه به این که طلاهای موجود در بازار طلافروشان عیار متفاوتی داشته و به تبع نرخ طلا نیز متفاوت است، شاید این سوال پیش بیاید که عیار مناسب و کارمزد طلای آب شده چقدر است؟ طلای آب شده عیار چندان مشخصی ندارد. این مسئله به نوع طلاهایی که برای ذوب کردن استفاده می شوند، بستگی دارد و از آن جا که اکثر طلاهای دست دوم و کهنه عیاری نزدیک به 750 دارند، طلای آب شده نیز 18 عیار (عیار 750) است.

طلای آب شده در کارگاه ها انگ زده شده و عیار مناسب آن ثبت می شود. به این ترتیب فردی که قصد فروش طلای آب شده خود را دارد، آن را به قیمت عیاری که روی آن است می فروشد. اکثریت طلافروشان طلای آب شده را به نوعی دست دوم به حساب می آورند و هنگام خرید، قیمتی کمتر از عیار آن را پیشنهاد می دهند.

به عنوان مثال، اگر فردی طلای آب شده با عیار 766 خریداری کرده باشد، آن را با نرخ عیار 750 می تواند به طلافروشان بفروشد. مزیت طلای آب شده نسبت به طلای نو یا شمش این است، که کارمزد و اجرتی ندارد و خرید و فروش آن به سادگی و با سرمایه کمتری امکان پذیر است.

مزایا و معایب سرمایه گذاری روی طلای آب شده

قطعا سرمایه گذاری روی طلای آب شده همچون دیگر روش های سرمایه گذاری نکات مثبت و منفی خاصی دارد و ممکن است روش سرمایه گذاری مطمئنی برای تمامی افراد نباشد. با در نظر گرفتن مزایا و معایب سرمایه گذاری روی طلای آب شده می توان دید بهتری به این زمینه سودگیری پیدا کرده و با اطمینان بیشتری پول و سرمایه خود را در این راه به طلا تبدیل کرد.

  • اولین مزیت طلای آب شده نسبت به سایر انواع طلاها مانند انواع سکه، نداشتن اجرت و کارمزد است. افراد برای خرید طلای نو یا شمش طلا باید میزان قابل توجهی را نیز به بهای اجرت ساخت طلا بپردازند که این مسئله در خرید طلای آب شده وجود ندارد و به طلاهای مذاب و قالب گرفته شده مالیات طلا تعلق نمی گیرد. به همین دلیل با قیمت مناسب تر و میزان سرمایه کمتری می توان از مغازه های طلافروشی معتبر، طلای آب شده را خریداری کرد.

  • علاوه بر معاف بودن طلای آب شده از اجرت و کارمزد، می توان آن را با سلیقه شخصی به شکل زیورآلات خاصی در آورد. اگر شخصی مدل طلای مورد نظر خود را در طلافروشی ها پیدا نکند، با استفاده از طلای آب شده و سرمایه خود می تواند سفارش تولید قطعه مورد نظر خود را بدهد. طلای آب شده با ابعاد و وزن های مختلفی قابل خریداری است، که معمولا برای امکان برش راحت تر آن ها را به شکل مفتولی در می آورند.

  • بهتر است بار دیگر نکات منفی خرید طلای آب شده را نیز برای علاقه مندان ذکر کرد تا در هنگام خرید توجه و دقت بیشتری داشته باشند. وجود تقلب در سرمایه گذاری روی طلای آب شده از معایب خرید این فلز گرانبهاست. کم بودن عیار مناسب طلای آب شده، وجود ناخالصی زیاد و فلزاتی همچون مس، نقره و غیره و یا کلاهبرداری برخی فروشندگان باعث بالا رفتن ریسک خرید طلای آب شده می شود.

  • برای افرادی که ریسک پذیری کمتری دارند، خرید طلای نو کم اجرت نیز راه مناسبی برای سرمایه گذاری است، اما به طور کلی بهتر است در خرید و فروش طلا به هیچ عنوان به صورت هیجانی عمل نکرد، چرا که ریسک ضرر و زیان در این مواقع بیشتر از همیشه است.

طلا

نکات مهم در سرمایه گذاری طلای آب شده

  • در هنگام خرید طلاهای آب شده از مکان‌های معتبر با عیار و کیفیت مشخص، طلای خود را خریداری کنید.

  • قبل از خرید طلای آب شده آن را به افراد معتبر و حرفه‌ای در این زمینه نشان دهید تا از خالص بودن آن مطمئن شوید.

  • هنگام خرید به کدهای حک شده (انگ) بر روی طلای آب شده توجه نمایید.

  • یادتان باشد که طلاهای آب شده در قالب‌های مخصوصی به نام ریژه ریخته می‌شوند که این ریژه ها دارای مشخصات کارگاهی هستند که طلا در آن جا ذوب می شود؛ این مشخصات خود نشانی از معتبر بودن طلای آب شده است.

  • طلای آب شده، بدون فاکتور ، انگ و شناسنامه مشخص، معتبر شناخته نمی‌شود

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه