نمونه شرکت نامه

تعریف شرکت نامه و تفاوت آن با اساسنامه

انتشار 14 آبان 1402
مطالعه 8 دقیقه

میان شرکای شرکت منعقد شده و مبنای تاسیس و نحوه فعالیت آن می باشد. تفاوت شرکتنامه با اساسنامه، آن است که تنظیم شرکتنامه، صرفا برای شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی و شرکت نسبی الزامی است. شرکای این قبیل شرکت ها، می توانند با دانلود نمونه متن شرکتنامه، آن را تکمیل کرده و سپس، آن را در مرجع ثبت شرکت ها، ثبت نمایند. با طوطیا همراه باشید.

تعریف شرکت نامه و تفاوت آن با اساسنامه

در قانون مدنی و قانون تجارت ، احکام مربوط به شرکت های مدنی و شرکت های تجاری بیان شده است که بر اساس آنها ، زمانی که یک شرکت ، طبق ضوابط قانونی ، صرفا به صورت تجاری ایجاد می گردد ، از شخصیت حقوقی مستقل برخوردار بوده و می تواند صاحب هویتی مستقل از شرکا باشد.

تعیین هویت برای شرکت های تجاری ، ممکن است از طریق تدوین شرکتنامه باشد که به موجب آن ، شرکا قراردادی تنظیم نموده و کلیه موارد ضروری در خصوص شرکت را بر روی آن تدوین و پس از آن ، اقدام به ثبت شرکتنامه می کنند . البته ، تنظیم شرکتنامه ، صرفا در خصوص برخی شرکت ها اجباری است و در برخی دیگر ، باید اساسنامه تدوین شود . لذا اطلاع از اینکه شرکتنامه چیست و چه تفاوتی با اساسنامه دارد ، الزامی به نظر می رسد.

به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که شرکتنامه چیست و در برگیرنده چه مواردی است . سپس ، نحوه تنظیم شرکتنامه را توضیح داده و به بررسی تفاوت های شرکت نامه ، با اساسنامه و اظهارنامه خواهیم پرداخت . در ادامه نیز ، نمونه متن شرکتنامه را برای دانلود ارائه خواهیم کرد .

شرکتنامه

شرکتنامه چیست؟

قبل از اینکه به توضیح شرکتنامه بپردازیم ، بهتر است در خصوص شرکت و انواع آن ، توضیحاتی مطرح کنیم . به طور کلی ، شرکت ، نوعی عقد یا قرارداد می باشد که بر اساس آن ، دو یا چند نفر ، با هم توافق می کنند که در مالی خاص شریک بوده و یا کار مشخصی را انجام دهند . البته ، بر اساس قانون ، دو دسته مختلف انواع شرکت را می توان شناسایی کرد :

  • نخست ؛ شرکت های مدنی که مشمول قانون مدنی هستند ؛ اعم از شرکت های اختیاری و شرکت های قهری . دوم ؛ شرکت های تجاری که مشمول قانون تجارت بوده و در هفت نوع شرکت سهامی ، شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت تضامنی ، شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی ، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف قابل شناسایی هستند .

  • پس از تاسیس و ثبت شرکت تجاری بر اساس قانون ، آن شرکت از شخصیت حقوقی مستقلی از اعضای خود برخوردار می شود . به همین دلیل ، در قانون ، احکام خاصی در مورد چگونگی تاسیس و ثبت شرکت ها ، پیش بینی شده است که از جمله آنها ، تنظیم شرکتنامه و اساسنامه برای شرکت می باشد که به منزله سند هویت بخش به شرکت می باشند . لذا در این قسمت ، قصد داریم به توضیح اینکه شرکتنامه چیست ، بپردازیم .

  • شرکت نامه ، نوعی قرارداد می باشد که شرکای شرکت ، به صورت رسمی و قانونی ، آن را بر روی سند خاصی مکتوب می کنند و به موجب آن ، نکات ضروری در خصوص تاسیس شرکت را بر آن درج می نمایند . لذا شرکتنامه نیز ، مانند اساسنامه ، یک سند معتبر برای شرکت بوده که هویت بخش آن شرکت است و مشخص کننده خط مشی و فعالیت آن قلمداد می شود که در ادامه ، نحوه تنظیم آن را شرح خواهیم داد .

  • در خصوص اینکه شرکت نامه چیست ، باید به یک نکته اشاره نمود و آن هم این است که برخلاف اساسنامه ، تنظیم شرکتنامه در خصوص تمامی انواع شرکت های تجاری ، الزامی نیست ؛ بلکه صرفا در قانون تجارت ، تنظیم شرکتنامه در خصوص شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت تضامنی و شرکت های نسبی الزامی دانسته شده است که در قسمت های بعد ، به جزئیات آن خواهیم پرداخت .

شرکت نامه در برگیرنده چه مواردی است؟

سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که شرکت نامه در برگیرنده چه مواردی است و هنگام تدوین آن ، چه نکاتی را باید بر روی شرکتنامه قید کرد ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اساسا در قانون ، مواردی که باید در شرکتنامه قید گردد ذکر نشده است ؛ با این حال طبق آنچه که در مورد اساسنامه آمده است ، به نظر می رسد که متن شرکتنامه ، باید در بردارنده موارد زیر باشد :

  • نام شرکت ؛

  • موضوع شرکت ؛

  • سرمایه شرکت اعم از نقدی و غیر نقدی ؛

  • میزان سهم الشرکه هر کدام از شرکای شرکت ؛

  • تاریخ تاسیس شرکت ؛

  • اسامی شرکت با قید مشخصات کامل هر کدام از آنها و نیز ، اقامتگاه شرکا ؛

  • اسامی مدیران شرکت و اختیارات آنها و کسانی که در شرکت ، حق امضا دارند ؛

  • اسامی بازرسان شرکت و نیز ، ذکر مشخصات آنها ؛

  • چگونگی تقسیم سود و زیان شرکت و نیز ، نحوه رسیدگی به حساب های شرکت ؛

  • نحوه انحلال شرکت .

شرکتنامه

نحوه تنظیم شرکتنامه

شرکای شرکت های تجاری با مسئولیت محدود ، شرکت های تضامنی و شرکت های نسبی ، می بایست متن قرارداد شرکت یا همان شرکتنامه را با توجه به نکات پیش گفته ، تهیه نموده و تمامی شرکا ، اقدام به امضای متن آن نمایند ؛ لذا در شرکت های تعاونی و سهامی ، تنظیم شرکتنامه ضرورتی ندارد .

گفتنی است که تنظیم شرکت نامه ، مانند اساسنامه ، نیازمند ثبت در مراجع رسمی و قانونی است . به همین دلیل ، پس از تنظیم متن شرکتنامه و امضای آن ، شرکا می بایست اقدام به ثبت آن در مرجع ثبت شرکت ها نمایند که همچون تنظیم رسمی شرکتنامه بوده و به منزله سند رسمی می باشد .طبق قانون ، شرکتنامه باید در دو نسخه نوشته شده و یک نسخه از آن ، ضمیمه اظهارنامه ثبت شرکت شده و نسخه دیگر آن در مرکز اصلی شرکت نگهداری شود که در ادامه ، تفاوت شرکتنامه با اظهارنامه و اساسنامه نیز توضیح داده می شود .

تفاوت شرکتنامه و اساسنامه

یکی از سوالات مهمی که در ارتباط با شرکتنامه مطرح می شود ، این است که شرکتنامه ، چه تفاوتی با اساسنامه شرکت دارد ؟ پاسخ به این سوال از آن جهت اهمیت دارد که هر دوی این اسناد ، به منزله سند رسمی برای هویت بخشی به تاسیس شرکت می باشند و عدم تنظیم آنها ، گاها سبب بطلان شرکت است . لذا از آن جهت که برخی ممکن است از تفاوت اساسنامه با شرکتنامه اطلاع نداشته باشند ، در این قسمت قصد داریم این موضوع را بررسی نماییم .

  • در خصوص تفاوت شرکتنامه با اساسنامه شرکت ، باید ابتدائا به این نکته اشاره نمود که طبق قانون ، هم اساسنامه و هم شرکتنامه ، سند تاسیس یک شرکت محسوب می شوند و به همین دلیل ، تا حدود زیادی موارد مذکور در اساسنامه و شرکتنامه ، با هم یکسان است .

  • مهم ترین تفاوت شرکتنامه و اساسنامه در آن است که تنظیم اساسنامه ، اصولا برای تمامی انواع شرکت های تجاری ، لازم و ضروری است و شرکا ، موظف به ثبت اساسنامه شرکت می باشند ؛ با این حال ، تنظیم شرکتنامه ، صرفا در خصوص سه دسته از شرکت ها یعنی شرکت تضامنی ، شرکت نسبی و شرکت با مسئولیت محدود الزامی بوده و عدم تنظیم آن ، سبب بطلان شرکت خواهد شد ؛ اما برای شرکت های سهامی و تعاونی ، تنظیم شرکتنامه الزامی نیست .

  • اظهارنامه ثبت شرکت ، یکی از مدارک لازم برای ثبت شرکت های سهامی خاص و عام می باشد که به نوعی ، سند ثبت شرکت به حساب آمده و مشابه شرکت نامه در شرکت های با مسئولیت محدود می باشد .

  • اظهارنامه شرکت نیز ، مانند شرکت نامه ، می بایست با قید تاریخ ، در دو نسخه تهیه شده و به امضای کلیه سهامداران ، اعضای شرکت و بازرسان برسد . لذا در خصوص شرکت های سهامی عام و خاص ، به جای شرکت نامه ، نیاز به تدوین اساسنامه و اظهارنامه می باشد و دیگر لزومی به ثبت شرکتنامه نخواهد بود .

توافق

نمونه کامل شرکتنامه شرکت با مسئولیت محدود

1- نام کامل شرکت و نوع آن: شرکت ……………………………… (با مسئولیت محدود).

2- موضوع شرکت: ………………………..

3- نشانی کامل مرکز اصلی: ……………………….

کد پستی: ………………………

نشانی کامل شعبه شرکت (در صورت تعیین مدیر نام مدیران شعبه): ندارد / دارد (با ذکر مشخصات دقیق مدیران شعبه و آدرس شعبه).

4- اسامی شرکاء یا موسسین:

1. نام و نام خانوادگی: ……………………. با شماره ملی …………………….. نشانی: ……………………… کد پستی: ……………………

2. نام و نام خانوادگی: ……………………. با شماره ملی …………………….. نشانی: ……………………… کد پستی: ……………………

3. نام و نام خانوادگی: ……………………. با شماره ملی …………………….. نشانی: ……………………… کد پستی: ……………………

5- مبدا تشکیل شرکت و مدت آن: اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری ………………….

مدت فعالیت شرکت نامحدود / محدود (با ذکر تاریخ).

6- سرمایه شرکت عبارت است از:

مبلغ ………………… ریال نقدی و مبلغ 0 ریال غیر نقدی.

7- میزان سهم الشرکه هر یک از شرکاء:

1-7 آقای / خانم ………………………. به شماره ملی ………………….. مبلغ ……………….. ریال.

2-7 آقای / خانم ………………………. به شماره ملی ………………….. مبلغ ……………….. ریال.

3-7 آقای / خانم ………………………. به شماره ملی ………………….. مبلغ ……………….. ریال.

8- اسامی کلیه اعضای هیات مدیره با ذکر سمت آنان و دارندگان حق امضاء:

1-8 آقای / خانم ………………………….. به شماره ملی ……………………………… به سمت مدیر عامل و عضو هیئت مدیره.

2-8 آقای / خانم ………………………….. به شماره ملی ……………………………… به سمت رئیس هیئت مدیره و عضو هیئت مدیره.

3-8 آقای / خانم ………………………….. به شماره ملی ……………………………… به سمت نایب رئیس هیئت مدیره و عضو هیئت مدیره.

کلیه اوراق عادی و اداری و اسناد بهادار و تعهد آور شرکت از قبیل چک سفته بروات و قرارداد های اسلامی با امضای ……………….. همراه با مهر شرکت معتبر می باشد.

نکته: مورد پیش گفته در ارتباط با وضعیت حق امضا در شرکت به عنوان مثال ذکر گردیده است اما دارای حالت های گوناگونی است که می توانید به دلخواه خود و بر اساس تصمیم شرکاء، یکی از حالت های آن را برای شرکت خود انتخاب نمایید. برای آشنایی بیشتر با وضعیت حق امضا در شرکت بر روی آن کلیک نمایید.

9- ترتیب تقسیم سود شرکت به نسبت سهم الشرکه می باشد.

10- موقع رسیدگی به حساب سالیانه سود شرکت از اول فروردین ماه هر سال و به بیست و نهم اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد به استثنای سال اول که ابتدای آن از تاریخ تاسیس شرکت می باشد.

11- انحلال شرکت مطابق ماده 114 قانون تجارت خواهد بود.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه