مراحل و نحوه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی، بدین صورت بوده که مودیان مالیاتی، می توانند پس از تکمیل فرم در بانک، با مراجعه به سایت سامانه اختصاص یافته برای این امر که همان درگاه ملی خدمات مالیات بوده، از بخش ساماندهی پذیرنده های بانکی، برای اتصال پایانه به پرونده مالیاتی، اقدام نمایند.برای آشنایی بیشتر با طوطیا همراه باشید.
مودیان مالیات، به موجب قوانینی که در این زمینه به تصویب می رسد، دارای تکالیف متعددی بوده که از جمله این تکالیف، می توان به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی در موعد قانونی آن و پرداخت مالیات متعلقه، اشاره نمود.
از جمله تکالیفی که به موجب قانون پایانه های فروشگاهی، بر عهده خرده فروشی ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند، قرار گرفته، ثبت پایانه فروشگاهی در سامانه مخصوص این امر و اتصال این پایانه ها به پرونده مالیاتی مودی می باشد. به همین دلیل، لازم است تا این گروه از مودیان مالیاتی، با نحو ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی آشنا شده تا مشمول جرایم مالیاتی نشوند. با توجه به اهمیت این مساله برای مودیان مالیاتی، در مقاله حاضر، پس از معرفی سایت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی، مراحل و نحوه ثبت آن را توضیح داده و در انتها، نحوه دریافت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی جهت ثبت آن در سامانه مالیاتی را بررسی خواهیم کرد.
سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir، عنوان سامانه ای است که برای اولین مرتبه، در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مورد تصریح قانون گذار قرار گرفت. هرچند، این قانون، در سال 1398 به تصویب قانون گذار رسید، اما تا سال 1401 عملا، سامانه مستقلی، تحت عنوان سامانه مودیان مالیاتی، تاسیس نشده و طبق اظهارات وزیر اقتصاد، قرار است که در آخر تیر ماه سال جاری، سامانه مزبور، راه اندازی و به عموم معرفی گردد. بند پ ماده 1 قانون مذکور، در تعریف سامانه مودیان مالیاتی، مقرر داشته :
« سامانه ای است، تحت مدیریت سازمان که در آن، به هر مودی، کارپوشه ویژه ای اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان، منحصرا از طریق آن کارپوشه انجام می شود. مودیان می توانند با استفاده از هرگونه سخت افزار یا نرم افزار، اعم از رایانه شخصی، پایانه فروشگاهی، سامانه های ابری یا هر وسیله دیگری که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مودیان متصل شوند. مرجع نهائی ثبت، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی، سامانه مودیان می باشد.»
همچنین، مطابق قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، مودیان مالیاتی مشمول، پس از ورود به سایت سامانه و ثبت نام در آن، در ارتباط با سامانه، دارای دو وظیفه اصلی می باشند:
صدور صورت حساب الکترونیکی : بر این اساس، مودیان مالیاتی مشمول، به جای ارسال صورت معاملات فصلی در سامانه مربوط به آن، صورت حساب های خود را به شکل الکترونیکی، از طریق سامانه مودیان مالیاتی ارسال نموده و بنابراین، دیگر نیاز به ارسال صورت معاملات فصلی از طریق سامانه معاملات فصلی نخواهد بود.
خرده فروشی ها و واحدهای صنفی که به طور مستقیم، با مصرف کننده نهایی در ارتباط بوده، علاوه بر ارسال صورت حساب الکترونیکی، موظف بوده تا پایانه های فروشگاهی خود، اعم از دستگاه کارتخوان بانکی (pos) و درگاه پرداخت الکترونیکی خود را در سامانه مودیان مالیاتی ، ثبت و به این سامانه، متصل نمایند.
با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال که سامانه مودیان مالیاتی چیست، می توان گفت، سامانه مودیان مالیاتی tp.tax.gov.ir، سامانه ای است که از طریق ورود به سایت آن، مودیان مالیاتی مشمول، این امکان را داشته تا برای ثبت نام، بررسی و ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه های فروشگاهی خود به سامانه اقدام نمایند.
قوانین مالیاتی، همواره تکالیفی را بر عهده مودیان قرار می دهند. یکی از تکالیفی که به موجب قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، بر عهده این افراد قرار گرفته، ثبت مشخصات پایانه های فروشگاهی و اتصال این پایانه ها به پرونده مالیاتی بوده که صرفا اختصاص به خرده فروشی ها و واحدهای صنفی دارد که مستقیما با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند.
بنابراین، ممکن است این سوال مطرح گردد که آیا در حال حاضر، سامانه ای جهت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی، راه اندازی شده است و یا خیر و در صورت تاسیس، آدرس سایت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و نحوه انجام آن به چه صورت می باشد؟
برای پاسخگویی به این سوالات، ابتدا، در این بخش، به معرفی سایت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی، پرداخته و در بخش های بعد، نحوه انجام آن و مراحل دریافت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی جهت ثبت آن را توضیح خواهیم داد.
پیش از آنکه به معرفی سایت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی بپردازیم، لازم به ذکر است که مطابق ماده 1 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، پایانه فروشگاهی، عبارت است از« رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی (pos)، درگاه پرداخت الکترونیکی یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد. »
سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی، به آدرس tax.gov.ir، ارائه دهنده امکانات متعدد مالیاتی، نظیر ثبت اظهارنامه های مالیاتی، ارائه صورت معاملات فصلی و پرداخت الکترونیکی مالیات به مودیان مالیاتی می باشد.
اما، در پاسخ به این سوال که سایت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی، چه سامانه ای است، باید گفت، همانند بسیاری دیگر از خدمات مالیاتی، نظیر ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی نیز از طریق سامانه درگاه ملی خدمات مالیات، به آدرس my.tax.gov.ir انجام می گیرد.
بدین منظور، لازم است تا متقاضی، ابتدا، برای ثبت نام در این سامانه اقدام نموده و سپس با ورود به سایت آن، از قسمت سامان دهی پذیرنده های بانکی، برای ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی و اتصال آن به پرونده مالیاتی خود اقدام نماید.
لازم به ذکر است که امکانات سایت ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی یا همان درگاه ملی خدمات مالیات، صرفا محدود به ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی نبوده و مودیان مالیاتی می توانند با ورود به این سامانه، به انواع متنوعی از خدمات مالیاتی نظیر ثبت اظهارنامه مالیاتی، اظهارنامه تبصره ماده 100، معرفی خانه های خالی و پرداخت مالیات آن و پرداخت مالیات خودرو، دسترسی یابند.
قصد داریم تا با ارائه یک راهنمای تصویری، مراحل و نحوه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی در سامانه اختصاص یافته به این امر که همان سایت درگاه ملی خدمات مالیات است را جهت اطلاع خوانندگان محترم، توضیح دهیم.
در مرحله اول، متقاضی که مودی مالیاتی بوده، لازم است تا پس از ثبت نام در سامانه مالیات به آدرس tax.gov.ir و دریافت نام کاربری، کلمه عبور و کد اقتصادی، به بانکی که در آن، حساب بانکی داشته و درگاه اینترنتی وی متعلق به این بانک است یا بانکی که دستگاه کارتخوان خود را از آن، دریافت داشته، حضورا مراجعه نموده و فرم مربوط به ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی را تکمیل کرده و به بانک تحویل دهد.
در مرحله بعد از مراحل نحوه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی، مودی مالیاتی باید آدرس سایت سامانه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی یا همان درگاه ملی خدمات مالیات، یعنی my.tax.gov.ir را در مرورگر دستگاه خود جست و جو کرده و پس از ورود به صفحه اصلی سایت، نام کاربری و رمز عبور خود و عدد تصویر امنیتی را در کادر های مشخص شده، وارد کرده و در انتها، بر روی دکمه ورود به پنل کاربری، کلیک نماید.
حال، یک رمز موقت، به شماره همراه متقاضی، ارسال شده که لازم است که این رمز را در کادر تعیین شده، وارد نموده و دکمه ورود به سامانه را بزند.
سامانه مودیان مالیاتی، به آدرس tp.tax.gov.ir، سایتی است که امکان ثبت نام و ارسال صورت حساب الکترونیکی را برای مودیان مالیاتی فراهم کرده است.
در این صفحه، مودی مالیاتی باید از منوی سمت راست صفحه، بر روی گزینه سامانه دهی پذیرنده های بانکی، کلیک کند. در این صورت، لیست دستگاه های کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی مودی که اطلاعات آن، توسط بانک، برای سامانه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی، ارسال گردیده، در قسمت سمت چپ صفحه، مشاهده می شود.
در این مرحله از مراحل نحوه ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی در سامانه، لازم است تا مودی مالیاتی، دستگاه یا درگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و از قسمت پایین صفحه، بر روی دکمه الصاق، کلیک نماید. در این صورت، در مرحله بعد، متقاضی می تواند برای ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی در سایت سامانه و الصاق دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت اینترنتی خود به پرونده مالیاتی، اقدام نماید. لازم به ذکر است که اتصال پایانه فروشگاهی به پرونده مالیاتی، جایگزین ثبت نام اظهارنامه مالیاتی نبوده و مودی همچنان، ملزم است تا در مواعد قانونی، اظهارنامه خود را ثبت نماید.
لازم به ذکر است که برای ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی در سایت سامانه آن و الصاق دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت اینترنتی به پرونده مالیاتی، لازم است که وضعیت پرونده مودی، به مرحله 4 رسیده باشد، چرا که در غیر این صورت، امکان ثبت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی در سامانه، وجود نداشته و متقاضی، ابتدا باید مراحل ثبت نام کد اقتصادی خود را تکمیل نماید.
برای اینکه مودیان مالیاتی بتوانند برای ثبت مشخصات پایانه فروشگاهی در سایت اختصاصی آن، اقدام نمایند، مطابق مقررات نحوه ثبت سامانه، لازم است تا اطلاعات مربوط به شماره سریال پایانه فروشگاهی را در سامانه وارد کنند.
به همین دلیل، این سوال، ممکن است برای افرادی که جهت دریافت کارتخوان اقدام کرده اند، مطرح گردد که نحوه دریافت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی جهت ثبت آن در سامانه، به چه صورت می باشد؟ لذا، در ادامه، به این سوال پاسخ داده و به بررسی نحوه دریافت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی، خواهیم پرداخت.
اما، پیش از آنکه به این سوال پاسخ دهیم که نحوه دریافت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی جهت ثبت آن، در سامانه، به چه صورت است، لازم است تا توضیح مختصری را در مورد مفهوم شماره سریال، ارائه نماییم. منظور از شماره سریال پایانه فروشگاهی، یک کد 16 رقمی بوده که ترکیبی از اعداد و حروف می باشد و توسط شرکت های تامین کننده مجاز، در اختیار مشتری قرار می گیرد.
صندوق مکانیزه فروش، صندوقی است که برخی مشاغل باید اطلاعات آن را در سامانه سازمان امور مالیاتی، ثبت کرده و عدم تهیه این صندوق و ثبت آن در سامانه، با جریمه ای معادل 2 درصد میزان فروش مودی، همراه خواهد بود.
بنابراین، در پاسخ به این سوال که نحوه دریافت سریال استاندارد پایانه فروشگاهی جهت ثبت آن در سایت سامانه مالیات، به چه صورت است، باید گفت، نحوه دریافت این شماره، بدین صورت بوده که پس از خریداری دستگاه کارتخوان یا پوز، این شماره، از طرف شرکت تامین کننده دستگاه، در اختیار خریدار قرار می گیرد.