4 روش مطمئن برای استعلام ممنوع المعامله بودن!+نکات مهم

انتشار 27 بهمن 1402
مطالعه 7 دقیقه

استعلام ممنوع المعامله بودن افراد، از طریق مراجعه به دفاتر ثبت، معاونت قضائی دادستانی کل کشور یا ادارات ثبت اسناد و املاک با دستور قضائی و یا از طریق سکوهای بخش خصوصی از جمله سامانه آپ با داشتن کد ملی فرد امکان پذیر است. نحوه رفع ممنوع المعامله بودن با توجه علت ممنوع العامله بودن متفاوت است.

4 روش مطمئن برای استعلام ممنوع المعامله بودن!+نکات مهم

عقود و قراردادهای مختلف، در علم حقوق، پیش بینی شده اند تا افراد، از طریق آن ها، بتوانند اقدام به انجام اعمال حقوقی و معاملات کرده و بدین ترتیب، به برخی از اهداف خود، نظیر خرید، فروش، صلح، هبه کردن و مواردی از این دست، جامه عمل بپوشانند و آثار حقوقی ای نظیر مالکیت و تملیک را ایجاد نمایند.

برای اینکه معاملات و قراردادهای واقع شده از سمت طرفین، دارای اثر حقوقی باشد و افراد، بتوانند از طریق آن ها، به اهداف خود برسند، متعاملین، باید اهلیت معامله کردن را داشته باشند و ممنوع المعامله نیز نباشند. اطلاع از ممنوع المعامله نبودن طرف مقابل، یکی از مهم ترین نکاتی است که افراد، هنگام انعقاد عقود مختلف، باید مد نظر داشته باشند تا متضرر نشوند که این امر، طریقه و شیوه مخصوص به خود را دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله، قصد داریم، بگوییم که ممنوع المعامله کیست و تحت چه شرایطی، افراد، ممنوع المعامله می شوند؛ سپس، وضعیت حقوقی معاملات چنین اشخاصی را توضیح داده و پس از معرفی سامانه استعلام ممنوع المعامله بودن و مراحل اطلاع از این امر با کد ملی، نحوه رفع آن را توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، با ما همراه باشید.

ممنوع المعامله

چه کسانی ممنوع المعامله هستند؟

همانطور که از مفهوم آن برمی ‎آید اشخاص ممنوع المعامله به کسانی اطلاق می شود که از انجام دادن معامله یا مداخله در اموال خود به طور کلی یا نسبت به موردی خاص توسط قانونگذار منع شده اند. به عبارت دیگر ممنوع المعامله به شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی گفته می شود که توسط مقامات قضایی به نحوی از انحاء از تصرف در اموال خود منع گردیده است. اشخاص ممنوع المعامله عبارت اند از:

  • اشخاصی که عاقل، بالغ و رشید نیستند، یا به عبارت دیگر فاقد اهلیت هستند.

  • تجار ورشکسته

  • محکومین دادگاه ها

دلیل و مبنای حقوقی ممنوعیت اشخاص دسته اول رعایت مصلحت گروهی از اشخاص به علت رضایت نداشتن و یا فقدان قوه سنجش مصلحت شان است. در واقع این افراد به خودی خود قادر به درک و تشخیص مصلحت خود نیستند. بنابراین، قانونگذار با منع کردن این افراد، راه سوء استفاده از اموال آنها را مسدود می نماید. به عبارت دیگر دلیل عمده ممنوعیت این اشخاص، حمایت از حقوق خود آنها است.

دلیل ممنوعیت اشخاص گروه دوم و سوم حمایت از افراد جامعه و نظم عمومی در معامله با افرادی است که به سبب ملاحظات قانونی، سیاسی یا اقتصادی در انجام معامله ممنوع و محدود شده‎اند. این افراد از سوی مراجع قضایی به سبب ارتکاب جرایم و یا بدهی یا ممنوعیت های قانونی دیگر به‎ طور کلی ممنوع المعامله و در مواردی برخی از اموال آنها توقیف می‎شوند. این افراد تا زمانی که از آنها رفع ممنوعیت نشود حق انجام معامله در خصوص املاک و دیگر دارایی ها به خصوص در دفاتر اسناد رسمی را نخواهند داشت.در این زمینه لازم است نکاتی را در نظر گرفت که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ممنوع المعاملگی ناشی از حکم قضایی صرفا منصرف به نقل و انتقال است ولی دفاتر اسناد رسمی از تنظیم هرگونه سند مشخص ممنوع المعامله منع شده اند.

  • شخص ممنوع المعامله می تواند قبول وکالت رسمی نماید ولی از اعطاء وکالت رسمی منع گردیده است.

  • پیشنهاد می شود قبل از هرگونه معامله با اشخاص از وضعیت حقوقی آنها در خصوص ممنوع المعاملگی از طریق دفاتر اسناد رسمی مطلع شوید.

فرد ممنوع المعامله کیست؟


یکی از راه هایی که افراد، به وسیله آن و به واسطه داشتن حق مالکیت، اقدام به تصرف در اموال منقول یا غیر منقول خود می نمایند و امور مالی خود را سر و سامان می دهند، انجام معاملات است. همان طور که از دو کلمه عبارت ممنوع المعامله، مشخص است، ممنوع المعامله بودن، به این معنا می باشد که شخص، امکان انجام معاملات را از طریق عقود و قراردادهای معین یا غیر معین قانون مدنی نداشته و در صورت انجام معامله، بسته به وضعیت او، معامله، غیر نافذ یا باطل می باشد.

ممنوع المعامله، هر شخص، اعم از حقیقی یا حقوقی است که به طور دائم یا موقت، به علت عدم اهلیت، حجر، ورشکستگی یا حکم و دستور قضایی، از انجام معاملات و مداخله در امور مالی خود، منع شده است و در صورت انجام معامله، به علت عدم نفوذ یا ابطال، معامله وی از اثر حقوقی، برخوردار نمی باشد. در ادامه، از قانون مدنی و قانون تجارت، موادی را ذکر خواهیم کرد که مستند مصادیق افراد ممنوع المعامله، از نظر قانون گذار هستند و به عبارتی، شرایط ممنوع المعامله شدن می باشند.

شرایط ممنوع المعامله شدن


بر اساس ماده 210 قانون مدنی، "متعاملین باید، برای معامله، اهلیت داشته باشند." و بر اساس ماده 211 قانون مدنی، "برای اینکه متعاملین، اهل محسوب شوند، باید بالغ و عاقل و رشید باشند." بر اساس این دو ماده، می توان گفت، برای معامله، طرفین معامله، باید، رشید بوده و از عقل و بلوغ، برخوردار باشند و به عبارتی، اهلیت داشته باشند و بدین ترتیب، می توان گفت، فرد فاقد اهلیت یا محجور، ممنوع المعامله است.

  • مطابق ماده 1207 قانون مدنی، "صغار، اشخاص غیر رشید، مجانین." محجور محسوب می شوند و ممنوع از مداخله در اموال و حقوق مالی خودشان می باشند و به عبارتی، از مصادیق اشخاص ممنوع المعامله، محسوب می گردند.

  • بر اساس ماده 418 قانون تجارت، "تاجر ورشکسته، از تاریخ صدور حکم ورشکستگی، از مداخله در تمام اموال خود، حتی آنچه که ممکن است، در مدت ورشکستگی، عاید او گردد‌، ممنوع است." به موجب این ماده نیز، تاجر، در صورتی که ورشکسته باشد، حق معامله، مداخله در اموال و امور مالی خود را ندارد و ممنوع المعامله است.

  • گاهی نیز، اشخاص، به موجب ارتکاب برخی جرایم یا به علت بدهی، به موجب دستور قضایی، و حکم دادگاه، از انجام برخی معاملات، برای مدت دائم یا موقت، ممنوع می شوند و تا مادامی که رفع علت، نکرده باشند یا دستور قضایی، در خصوص رفع ممنوعیت آن ها از معامله، صادر نشده باشد، ممنوع المعامله می مانند.

روش های استعلام ممنوع المعامله بودن

با استفاده از این روش ها می توانید از ممنوع المعامله بودن خود اطلاع پیدا کنید.

سامانه ثنا

اولین و ساده ترین روش برای استعلام ممنوع المعامله بودن، مراجعه به سامانه ثنا (سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی) است.با ورود به این سامانه و با استفاده از رمز عبور و نام کاربری خود (شماره موبایل) می توانید به بخش "اطلاعات من" و سپس "سوابق ثبتی" مراجعه کنید.در این بخش اگر ممنوع المعامله شده باشید، سندی با عنوان "ممنوعیت از معامله" در لیست سوابق شما نمایش داده خواهد شد.

سامانه ثنا

سامانه اداره ثبت اسناد و املاک

روش دیگر برای استعلام ممنوع المعامله بودن، مراجعه به سامانه اداره ثبت اسناد و املاک است. این سامانه می توانید با وارد کردن کد ملی خود، از وضعیت ممنوع المعامله بودن خود مطلع شوید.

سامانه اداره ثبت اسناد و املاک

دفاتر اسناد رسمی

همچنین می توانید با مراجعه حضوری به دفاتر اسناد رسمی، از وضعیت ممنوع المعامله بودن خود استعلام بگیرید. برای این کار باید به همراه مدارک شناسایی خود به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و درخواست استعلام ممنوع المعامله بودن خود را ارائه دهید.

دفاتر اسناد رسمی

سامانه های بخش خصوصی

برخی از سامانه های بخش خصوصی مانند آپ و سجام نیز امکان استعلام ممنوع المعامله بودن را فراهم کرده اند.برای استفاده از این سامانه ها باید در آنها ثبت نام کرده و هزینه مربوطه را پرداخت کنید.

سامانه های بخش خصوصی


نکات مهم ممنوع المعامله

  • توجه داشته باشید که ممکن است اطلاعات موجود در سامانه های مختلف با یکدیگر همخوانی نداشته باشد.

  • به همین دلیل، برای اطمینان بیشتر، بهتر است از چند روش مختلف برای استعلام ممنوع المعامله بودن خود استفاده کنید.

  • در صورتی که ممنوع المعامله شده باشید، می توانید با مراجعه به مراجع قضایی و یا پرداخت بدهی خود، نسبت به رفع ممنوعیت اقدام کنید.

عواقب ممنوع المعامله شدن


ممنوع المعامله شدن می تواند عواقب مختلفی برای فرد به دنبال داشته باشد. از جمله این عواقب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم امکان انجام معاملات: فرد ممنوع المعامله نمی تواند هیچ گونه معامله ای از جمله خرید و فروش ملک، خودرو، و یا اوراق بهادار انجام دهد.

  • عدم امکان دریافت تسهیلات بانکی: فرد ممنوع المعامله نمی تواند از تسهیلات بانکی مانند وام و یا کارت اعتباری استفاده کند.

  • عدم امکان خروج از کشور: فرد ممنوع المعامله نمی تواند از کشور خارج شود.

  • ضبط اموال: در برخی موارد، اموال فرد ممنوع المعامله ضبط خواهد شد.

رفع ممنوعیت معامله


در صورتی که ممنوع المعامله شده باشید، می توانید با انجام اقدامات زیر نسبت به رفع ممنوعیت اقدام کنید:

  • پرداخت بدهی: در صورتی که ممنوع المعامله شدن شما به دلیل بدهی باشد، با پرداخت بدهی خود می توانید نسبت به رفع ممنوعیت اقدام کنید.

  • ارائه وثیقه: در برخی موارد، می توانید با ارائه وثیقه به مراجع قضایی، نسبت به رفع ممنوعیت موقت اقدام کنید.

  • اعتراض به دستور قضایی: در صورتی که معتقدید که دستور ممنوع المعامله شدن شما اشتباه بوده است، می توانید به آن اعتراض کنید.

عدم توافق

راهکارهای پیشگیرانه از ممنوع المعامله شدن


برای جلوگیری از ممنوع المعامله شدن، می توانید اقدامات پیشگیرانه زیر را انجام دهید:

  • از چک های برگشتی خودداری کنید.

  • به موقع اقساط وام های خود را پرداخت کنید.

  • از انجام معاملات مشکوک خودداری کنید.

  • قبل از انجام هرگونه معامله، از استعلام ممنوع المعامله بودن طرف مقابل خود اطمینان حاصل کنید.

  • با انجام این اقدامات می توانید از ممنوع المعامله شدن و عواقب آن جلوگیری کنید.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه