درمان خانگی شپش سر به صورت اصولی

انتشار 30 خرداد 1402
مطالعه 20 دقیقه

درمان شپش سر را می‌توان از طریق روش‌های خانگی انجام داد یا از داروهای مختلف برای این کار استفاده کرد؛ در این مطلب در خصوص انواع راهکارهای درمان شپش سر مطالبی را ارائه می‌دهیم تا در صورت مشاهده نشانه‌های ابتلا به آن بتوانید هرچه سریع‌تر از راهکار موثر برای درمان استفاده کنید. در ادامه موارد خانگی درمان شپش سر آمده است.

درمان خانگی شپش سر به صورت اصولی

در دوران قدیم که بهداشت پوست و مو بسیار ضعیف بود و افراد مدت زیادی به حمام نمی‌رفتند، شپش سر یکی از رایج‌ترین مشکلات بود. به دلیل وجود این موجودات ریز در لابه‌لای موها که از خون سر تغذیه می‌کنند، خارش بسیاری در پوست سر ایجاد خواهد شد. همچنین اگر به کف سر نگاه شود دانه‌های سفیدرنگی شبیه به شوره سر دیده می‌شود که به‌راحتی از روی آن جدا نمی‌شوند. این دانه‌ها همان شپش هستند که می‌توانند به سلامت پوست سر افراد و موهای آن‌ها آسیب‌های جدی وارد کنند و باید هرچه سریع‌تر نسبت به درمان آن‌ها اقدام شود. در دنیای امروز احتمال اینکه سروکله شپش‌ها در پوست سر افراد پیدا شود بسیار کمتر است؛ اما این موضوع به این معنا نیست که امروز همه افراد در برابر این مشکل مصون شده‌اند. این موجودات ریز حتی در بهداشتی‌ترین شرایط هم می‌توانند بر روی پوست سر پیدا شوند و لزوما در نتیجه عدم رعایت بهداشت متولد نخواهند شد. این حشرات کوچک ممکن است از طریق استفاده از ملحفه آلوده یا استفاده از شانه مشترک آلوده در آرایشگاه‌ها از فردی به فرد دیگر منتقل شود. نکته اینجاست که اگر یکی از اعضای خانواده دچار شپش سر شود، سایر افراد نیز خیلی زود با این موضوع درگیر خواهند شد. با فشن شو! طوطیا همراه شوید.

شپش سر چیست؟

شپش انگل بسیار ریزی است که بر روی سر زندگی می کند، به ساقه مو می چسبد و از خون تغذیه می کند. بزاق شپش که حاوی گشادکننده عروق و ضد انعقاد است، در حالی که از بدن میزبان تغذیه می کند، این مواد را به داخل بدن تزریق می کند و حساسیت میزبان به این بزاق منجر به بروز خارش شدید می شود. با این حال ممکن است چهار تا شش هفته طول بکشد تا خارش ایجاد شود.

شپش سر بالغ به رنگ قهوه ای مایل به خاکستری است و دو تا سه میلی متر طول دارد. شپش ماده می تواند سه تا چهار هفته زنده بماند و بعد از بالغ شدن، روزانه ده تخم بگذارد. تخم ها (نیت ها) به قسمت ساقه مو می چسبند و از آن جایی که دارای رنگدانه هایی هستند که با رنگ مو مطابقت دارند، تشخیص شان کار دشواری خواهد بود. نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که تخم هایی که در فاصله بیشتر از یک سانتی متری از پوست سر دیده می شوند، احتمالا زنده نیستند. مشاهده تخم ها بعد از تخم گذاشتن آسان تر است، آن هم به این دلیل که پوسته های خالی، سفید به نظر می آیند و راحت تر بر روی مو دیده می شوند.

هنگام بررسی سر کودک برای وجود شپش، ساده ترین کار این است که دنبال تخم ها بگردید. ممکن است تخم ها با شوره سر اشتباه گرفته شوند، اما نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که شما نمی توانید تخم ها را به راحتی از روی سر بردارید، تخم ها به ساقه مو می چسبند و حتی شامپوهای معمولی هم نمی توانند آن ها را از بین ببرند.

دلایل ابتلا به شپش سر

شپش‌ها لزوما به دلیل عدم رعایت بهداشت یا شستشوی نامناسب سر ایجاد نمی‌شوند و همه افراد حتی کسانی که به بهداشت موی سر خود اهمیت بسیار زیادی می‌دهند می‌توانند با این مشکل مواجه شوند. اصلی‌ترین دلیل ابتلا به شپش سر تماس با فرد آلوده است. چراکه شپش‌ها قابلیت پرواز یا پرش ندارند اما می‌توانند بر روی تارهای مو بخزند و از شخصی به شخص دیگر منتقل شوند.

پوشیدن لباس‌های آلوده شخص مبتلا مانند روسری، کلاه، کت، اکسسوری‌های مو و استفاده از شانه، برس و حوله آلوده نیز می‌تواند باعث انتقال شپش سر شود. استفاده از هدفون مشترک یکی دیگر از راه‌های انتقال این حشره ریز و موذی است. در کنار این‌ها خوابیدن بر روی تخت و کاناپه‌ای که قبلا شخص آلوده بر روی آن‌ها خوابیده است و استفاده از بالش و ملحفه او می‌تواند باعث انتقال شپش سر شود.

تشخیص آلودگی به شپش سر

تشخیص اولیه از طریق مشاهده خارش سر صورت می‌گیرد. مشاهده شپش‌ها به‌راحتی صورت نمی‌گیرد، زیرا آن‌ها به‌قاعده مو می‌چسبند و از نور و گرما گریزان هستند. درصورتی‌که تعداد زیادی شپش در یک نقطه تجمع کنند می‌توان آن‌ها را دید.

مشاهده تخم‌های چسبیده به سر و پوسته‌های سفید روی کف سر و موها و همچنین مشاهده عفونت‌ها، برآمدگی‌های قرمز و تورم غدد لنفاوی پوست سر و گردن از دیگر راه‌های شناسایی آلودگی هستند.

کدام موارد ممکن است با آلودگی شپش اشتباه گرفته شود؟

تخم‌های شپش بسیار شبیه به شوره سر هستند و این موضوع افراد را به اشتباه می‌اندازد. برای تشخیص آن باید سعی کنید ذره سفیدرنگ را از پوست جدا کنید. اگر حالتی چسبناک داشت و به‌سختی جدا شد پس با یک تخم شپش طرف هستید.

  • تخم‌های مرده یا خالی باقیمانده از آلودگی‌های قبلی

  • تکه‌های موی جدا شده و مرده

  • بافت زخم بر روی پوست سر

  • باقی ماندن خاک یا گردوغبار در کف سر

  • اثرات باقی‌مانده از محصولات مراقبت از مو

  • حشرات کوچک دیگری که ممکن است در اثر آلودگی پوست کف سر یا رفتن به محیط‌هایی مانند باغ‌ها و جنگل‌ها وارد موها شده باشند.

راهکارهای درمان خانگی شپش سر

با توجه به اینکه شپش سر مشکلی جهانی است و از قدیم وجود داشته است، راهکارهای زیادی برای درمان آن در خانه وجود دارد. این راهکارها می‌توانند باعث از بین رفتن حشرات بالغ و در بعضی موارد تخم‌ها شوند. توجه کنید که اگر بر روی پوست سر زخم مشاهده می‌کنید یا خارش سر بسیار شدید است بهتر است به سراغ راهکارهای دارویی بروید که اثرگذاری بیشتر و سریع‌تری دارند.

قبل از شروع درمان بهتر است موهای خود یا فرزندتان را تا حد امکان کوتاه کنید تا بتوانید خراشیدگی یا زخم موجود در سر را تشخیص دهید و حشرات را بر روی سر پیدا کنید. ضمن اینکه کوتاهی مو احتمال انتقال شپش به سایر افراد را کاهش می‌دهد. در ادامه می‌توانید از راهکارهای زیر برای از بین بردن این حشرات موذی استفاده کنید.

1. شانه زدن موها با شانه ضد شپش (شانه نیت)

شانه‌های ضد شپش، شانه‌های فلزی دندانه ریزی هستند که می‌توانند تخم‌های شپش را به‌طور کامل از پوست سر جدا کنند. استفاده از این روش معمولا در مراحل ابتدایی که هنوز تعداد شپش‌های بالغ زیاد نشده است کاربردی خواهد بود؛ اما در زمان گسترش شپش‌ها نیز برای جلوگیری از تکثیر آن‌ها استفاده می‌شود. در زمان شانه زدن موها با این شانه‌ها باید آن‌ها را به‌صورت دسته‌ای جدا کنید و شانه را در نزدیکی کف سر بکشید تا تخم‌های چسبیده به انتهای ساقه جدا شوند. برای بهتر دیده شدن تخم‌ها می‌توانید از چراغ‌های ذره‌بینی کوچک هم استفاده کنید.

شانه ضد شپش

2. استفاده از سس مایونز در درمان شپش سر

سس مایونز نقش خفه‌کننده شپش‌های سر را دارد و یک قاتل واقعی برای آن‌هاست. برای استفاده از این قاتل حرفه‌ای مراحل زیر را دنبال کنید.

  • موهایتان را به مقدار مناسبی سس مایونز آغشته کنید و مطمئن شوید که همه قسمت‌های کف سر و موها را پوشش داده‌اید.

  • با استفاده از کلاه حمام یا پلاستیک موها را بپوشانید و بر روی آن نیز یک روسری یا حوله به سر کنید.

  • بعد از گذشت 5 تا 6 ساعت موها را با استفاده از شامپو کامل بشویید.

  • بعد از شستشو سرتان را با استفاده از باد گرم سشوار خشک کنید تا افزایش حرارت نیز باعث از بین رفتن این حشرات موذی شود.

  • درنهایت با استفاده از شانه ضد شپش تخم‌ها و شپش‌های مرده را از پوست سر جدا کنید.

استفاده از این ماسک برای مدت دو ماه و یک‌بار در هفته توصیه می‌شود.

3. روغن درخت چای در درمان شپش سر

روغن درخت چای علاوه بر از بین بردن شپش‌های سر به کاهش خارش و التهاب کف سر هم کمک می‌کند؛ بنابراین می‌تواند یک ماده تسکین‌دهنده بسیار خوب در زمان درمان شپش سر هم به شمار آید. برای استفاده از روغن درخت چای باید آن را با شامپوی خود مخلوط کرده و به‌صورت زیر استفاده کنید.

  • در هر 30 گرم شامپو 3 تا 5 قطره روغن بریزید و موهایتان را با استفاده از آن بشویید.

  • بعد از خشک شدن موها آن‌ها را با شانه نیت شانه کنید.

از این روغن در هر بار حمام و حداقل دو ماه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که روغن درخت چای ماده‌ای بسیار قوی است و استفاده زیاد از آن می‌تواند به پوست سر شما آسیب بزند. پس هرگز بیشتر از مقدار گفته شده و به تعداد دفعات مکرر مثلا هرروز از این روغن استفاده نکنید. اگر هر روز دوش می‌گیرید هفته‌ای دو بار این روغن را با شامپوی خود ترکیب کنید و به موها بمالید.

ترکیب روغن درخت چای، روغن زیتون و روغن اکالیپتوس نیز برای درمان شپش بسیار موثر است. پوست سرتان را به این ترکیب آغشته کنید و بعد از 20 تا 3 دقیقه آن را با شامپو و آب ولرم بشویید. استفاده از این ترکیب 2 بار در هفته و برای مدت 2 ماه توصیه می‌شود.

استفاده از سرکه انگور و سیب از موثرترین راهکارهای درمان خانگی شپش سر است. شما باید پوست سر فرد مبتلا و موهای او را به‌طور کامل به سرکه آغشته کنید و بعد از 20 دقیقه آن‌ها را بشویید. بعد از شستشو می‌توانید بر روی برس یا شانه کمی روغن نارگیل اسپری کنید تا شپش‌های مرده راحت‌تر از پوست سر جدا و خارج شوند. به‌منظور افزایش اثرگذاری اسید استیک موجود در سرکه می‌توانید آن را با روغن معدنی با نسبت مساوی ترکیب کنید و سپس مراحل زیر را انجام دهید.

  • مخلوط را به کف سر و موهایتان بمالید و آن‌ها را با کلاه حمام بپوشانید.

  • یک شب تا صبح صبر کنید و سپس موهایتان را با شامپو بشویید.

  • بعد از آبکشی موها سرکه را با مقدار مساوی آب رقیق کرده و بر روی کف سر و موهایتان اسپری کنید.

  • بعد از 10 دقیقه مجددا موها را بدون استفاده از شامپو بشویید.

برای اینکه درمان شپش سر با سرکه کاملا اثرگذار باشد از این ماسک به مدت 2 ماه 2 یا 3 بار در هفته استفاده کنید. بعد از هر بار شستشوی موها آن‌ها را با شانه نیت شانه بزنید تا شپش‌های مرده و تخم‌های حل شده در سرکه از پوست سر جدا شوند.

روغن درخت چای

4. جوش شیرین در درمان شپش سر

جوش شیرین را با نسبت 1 به 3 به نرم‌کننده مو اضافه کنید، این کار باعث مسدود شدن مسیرهای تنفسی شپش‌ها می‌شود. مخلوط را روی موها مالیده و سپس موهایتان را به چند قسمت تقسیم کرده و با یک شانه تمیز شپش ها و رِشک ها را بیرون بیاورید.

بعد از اتمام کار با یک شامپو ضد شپش موهایتان را بشویید. برای از بین بردن کامل شپش‌ها به مدت چند روز این کار را تکرار کنید.

5. استفاده از آب پیاز در درمان شپش سر

با توجه به اینکه پیاز سرشار از گوگرد است می‌تواند شپش‌ها را به طرز موثری از بین ببرد. نکته مهم این است که اگر پوست سرتان در اثر وجود شپش زخم یا خراشیده شده است بهتر است از این روش استفاده نکنید؛ چراکه این ماده باعث ایجاد سوزش بسیار زیادی در پوست سر خواهد شد. برای استفاده از آب پیاز مراحل زیر را دنبال کنید.

  • با توجه به حجم موها 4 یا 5 پیاز متوسط را در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا خمیری شوند.

  • با قرار دادن خمیر در صافی و فشردن آن آب پیاز را استخراج کنید و پوست سرتان را چنددقیقه‌ای با آن ماساژ دهید.

  • سرتان را با کلاه حمام یا روسری بپوشانید و اجازه دهید که حدود 2 ساعت بگذرد.

  • بعد از آن موها را با شامپو بشویید و با استفاده از باد گرم سشوار خشک کنید.

  • درنهایت شانه زدن موها با شانه نیت فراموش نشود.

برای اینکه آب پیاز تاثیر مناسبی بر روی شپش سر بگذارد باید مراحل بالا را در سه روز متوالی تکرار کنید. البته لازم است که تا دو ماه هفته‌ای یک‌بار و هر بار سه روز متوالی این کار را انجام دهید تا شپش‌ها به‌طور کامل ریشه‌کن شوند.

6. درمان شپش سر با روغن نارگیل در درمان شپش سر

درمان گیاهی شپش سر در کودکان با استفاده از روغن نارگیل ساده و آسان است. برای انجام این روش باید موهای خود را به روغن نارگیل آغشته کنید و با استفاده از یک کلاه حمام یا پلاستیک موها را بپوشانید. می‌توانید شب قبل از خواب این کار را انجام دهید و صبح بعد از بیدار شدن با شانه کردن مو با شانه‌ی ضد شپش موهای خود را تمیز کنید و شپش‌های مرده را از موهای خود جدا کنید. بعد از شستن موها می‌توانید مجدداً این کار را تکرار کنید.

روغن نارگیل

7. درمان شپش سر با سرکه

سرکه درمان بسیار آسان و مؤثری برای از بین بردن شپش سر است. میزان بالای اسید استیک موجود در سرکه می‌تواند شپش‌های سر را با موفقیت نابود کند. به‌علاوه، سرکه به حل کردن تخم‌های شپش مرده نیز کمک می‌کند.

  • مقادیر مساوی از سرکه و روغن معدنی را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را قبل از رفتن به رختخواب به پوست سر و مویتان بمالید. سر و موهایتان را با کلاه حمام بپوشانید و بگذارید تمام شب روی سرتان بماند. صبح روز بعد موهایتان را با شامپو بشویید.

  • روش دیگر این است که سرکه را با مقدار مساوی آب رقیق کنید و از این محلول برای آبکشی موهای تازه‌شسته‌تان استفاده کنید. اجازه دهید ده دقیقه روی موهایتان بماند، سپس دوباره موها‌ را با آب بشویید.

یکی از این دو روش را به‌مدت دو ماه، دو یا سه‌ بار در هفته تکرار کنید و پس از استفاده از این درمان، موهایتان را به‌طور کامل با یک شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید.

8. آب لیمو

آب لیمو ترش به دلیل ماهیت اسیدی‌اش به جدا کردن شپش‌ها و تخم‌های شپش از پوست سر کمک می‌کند. اگر مسئولین مدرسه یا مهدکودک به شما اطلاع دادند که روی سر سایر بچه‌ها شپش دیده شده است، می‌توانید با آب لیمو از سرایت شپش به سرکودک‌تان جلوگیری کنید.

  • آب‌ لیموی تازه را بگیرید و آن را روی پوست سر بمالید. اجازه بدهید 30 دقیقه بماند و سپس آن را با سرکه و بعد با آب گرم آبکشی کنید. برای جلوگیری از ابتلا به شپش، این درمان را یک‌‌بار در هفته انجام بدهید؛

  • برای از بین بردن شپش‌ها چهار حبه سیر بزرگ را له کنید تا به شکل خمیر نرم درآید و سپس یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی پوست سرتان بمالید و کاملا ماساژ بدهید. یک حوله‌ی ضخیم دور سر و موهایتان بپیچید و اجازه بدهید نیم ساعت بماند، سپس آن را با آب بشویید و شامپو کنید. برای از بین بردن شپش‌های سر این درمان را پنج روز متوالی تکرار کنید.

9. نیم

نیم که به یاس بنفش هندی نیز معروف است، یک حشره‌کُش طبیعی است که در درمان شپش سر بسیار مؤثر است و سوزش پوست سر ناشی از خاراندن مداوم را تسکین می‌دهد. به‌علاوه دارای خواص مرطوب‌کنندگی است بنابراین پوست سر را خشک نخواهد کرد.

  • برگ‌های نیم را له کنید تا به شکل خمیر درآید. این خمیر را روی مو و پوست سرتان بمالید. اجازه بدهید خشک شود و سپس موهایتان را آبکشی کنید. این درمان را حداقل دو بار در هفته به‌مدت دو ماه تکرار کنید.

  • روش دیگر: مقداری روغن نیم‌ خالص را روی مو و پوست سرتان ماساژ بدهید. اجازه بدهید حداقل یک ساعت روی سرتان بماند و سپس با شامپو بشویید. وقتی موهایتان خشک شد، از یک شانه‌ی ضدشپش برای جدا کردن شپش و تخم‌های آن استفاده کنید. این درمان را سه بار در هفته به‌مدت یک تا دو ماه تکرار کنید.

  • همچنین می‌توانید دانه‌های نیم را آسیاب کنید تا کاملا پودر شوند. یک قاشق غذاخوری از این پودر را با مقدار کافی روغن بادام زمینی مخلوط کنید تا خمیر غلیظی درست شود. این خمیر را روی پوست سرتان بمالید و اجازه دهید در تمام طول شب روی سرتان بماند. صبح روز بعد آن را بشویید. این کار را یک‌بار در هفته به‌مدت دو ماه تکرار کنید.

10. الکل مالشی

الکل مالشی، یک حلال حاوی 70٪ ایزوپروپیل یا الکل مطلق است که می‌تواند شپش‌ها و تخم‌های شپش را به‌طور موثری از بین ببرد. استفاده از این ضدعفونی‌کننده‌ی قدرتمند، خطری ایجاد نمی‌کند.

  1. روی یک وان یا سینک خم شوید و کمی الکل مالشی روی موهایتان بریزید.

  2. با استفاده از انگشتان، الکل مالشی را روی پوست سر و موهایتان پخش کنید.

  3. اجازه بدهید چند دقیقه روی سرتان بماند.

  4. حالا مقداری نرم‌کننده روی پوست سرتان بمالید.

  5. موها را با یک شانه‌ی دندانه‌بلند شانه کنید.

  6. سپس آنها را با شامپو بشویید.

  7. از این درمان به‌مدت یک یا دو ماه، یک‌بار در هفته استفاده کنید.

11. بادام درختی

با توجه به طب آیورودا، بادام درختی یکی از مؤثرترین درمان‌های خانگی برای از بین بردن شپش‌هاست.

  1. ده عدد بادام درختی را یک شب در آب بخیسانید.

  2. صبح روز بعد پوست بادام‌ها را جدا و آنها را آسیاب کنید تا به شکل خمیر درآیند.

  3. سه قاشق غذاخوری آب لیمو به این مخلوط اضافه کنید.

  4. این مخلوط را به‌طور کامل روی پوست سرتان بمالید.

  5. اجازه بدهید دو ساعت روی پوست سرتان بماند.

  6. سپس آن را با آب سرد کاملا بشویید.

  7. از این درمان یک بار در هفته به‌مدت دو ماه استفاده کنید.

با صبر و پشتکار می‌توانید به‌راحتی از شر شپش سر خلاص شوید. راهنمایی‌های زیر از گسترش شپش جلوگیری می‌کنند:

  • از هیچ‌یک از وسایل متعلق به فرد مبتلا استفاده نکنید؛

  • شانه‌ها و برس‌های فرد مبتلا را از شانه و برس دیگران جدا کنید؛

  • پس از درمان شپش، تمام لباس‌ها و ملافه‌های فرد مبتلا را در آب داغ بشویید؛

  • تمام وسایل غیرقابل شست‌‌وشوی فرد مبتلا را به‌مدت یک هفته در کیسه‌های پلاستیکی قرار بدهید و سر آن را محکم ببندید؛

  • روی تمام مبل‌ها، تشک‌ها و فرش‌ها را جاروبرقی بکشید؛

  • گاهی اوقات موهایتان را با یک شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید.

بادام درختی

12. درمان شپش سر با روغن زیتون

روغن زیتون که در اکثر آشپزخانه‌ها یافت می‌شود، یک عامل خفه‌کننده‌ی عالی است. سوراخ‌های تنفسی شپش‌ها توسط روغن زیتون مسدود می‌شود و آنها را می‌کُشد اما لازم است که روغن زیتون در تمام طول شب روی سرتان بماند و موهایتان را نیز با کلاه حمام بپوشانید، چون شپش‌ها می‌توانند تا چندین ساعت بدون نفس کشیدن زنده بمانند. همچنین باید موهایتان را با شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید تا تخم‌های شپش جدا شوند؛ روغن زیتون به سست شدن شپش‌های چسبیده به موها کمک می‌کند.

آلبانو کروچه از روش «شانه‌زدن – مالیدن روغن زیتون» برای از بین بردن شپش‌های سر مشتریانش استفاده می‌کند و در این کار بسیار موفق است. جوآن سویِر، یکی از نویسندگان کتاب «شپش سر تا شپش مُرده» یک برنامه‌ی مبارزه‌ی پنج‌مرحله‌ای را معرفی می‌کند که شامل استفاده از روغن زیتون در روزهای خاص در طی یک دوره‌ی بیست‌و‌یک روزه است.

13. از بین بردن شپش مو با سشوار

در مطالعه‌ای مشخص شد که جریان هوای گرم در از بین بردن تخم‌های شپش بسیار مؤثر است اما در کشتن شپش‌های زنده تأثیر چندانی ندارد. سشوار کلاهی قدیمی تقریبا 89٪ از تخم‌های شپش را از بین برد اما فقط 10٪ از شپش‌ها را کُشت. درحالی‌که سشواری که از حرارت مستقیم استفاده می‌کرد، تقریبا 98٪ از تخم‌های شپش و 55٪ از شپش‌ها را از بین برد. بنابراین برای افزایش شانس‌تان در ریشه‌کن کردن شپش‌ها، موهای تازه‌ شسته‌شده‌تان را سشوار بزنید.

اما هرگز پس از مالیدن یک داروی شیمیایی ضدشپش روی موهایتان از باد گرم سشوار استفاده نکنید چون برخی از آنها ممکن است حاوی مواد قابل اشتعال باشند.

14. غوطه‌‌ور ساختن موها در آب برای از بین بردن شپش سر

برای خفه کردن شپش‌ها می‌توانید از روش فرو بردن موها در آب وان حمام استفاده کنید هرچند ممکن است تأثیر چندانی نداشته باشد. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که شپش‌ها می‌توانند تا ساعت‌ها پس از فرورفتن در آب زنده بمانند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC) می‌گوید حتی آب کلرزده‌ی استخر نیز نمی‌تواند شپش‌ها را از بین ببرد.

15. درمان شپش سر با ژل حالت‌دهنده‌ی مو یا وازلین

تحقیقات زیادی وجود ندارد که ثابت کند استفاده از ژل حالت‌دهنده‌ی مو یا وازلین، شپش‌های سر را از بین می‌برد؛ با این‌حال بسیاری از افراد معتقدند که این روش واقعا مؤثر است. به‌نظر می‌رسد این ماده‌ی چسبناک با مسدود کردن سوراخ‌های تنفسی شپش‌ها آنها را خفه می‌کند.

مطالعه‌ای در این زمینه نشان داد که وازلین بهتر از سایر داروهای خانگی عمل می‌کند. با این‌حال انجمن ملی پدیکلوزیس هشدار می‌دهد که وازلین علاوه بر اینکه ممکن است مؤثر نباشد، به‌سختی از روی موها پاک می‌شود. پاک کردن ژل حالت‌دهنده از روی مو آسان‌تر است.

روش استفاده: مو و پوست سرتان را با وازلین/ ژل حالت‌دهنده بپوشانید، سپس کلاه حمام بگذارید و اجازه بدهید این ماده در تمام طول شب روی سرتان بماند. صبح روز بعد موهایتان را بشویید و با شانه‌ی ضدشپش شانه بزنید تا شپش‌ها و تخم‌های آن جدا شوند. این درمان را یک هفته بعد مجددا تکرار کنید.

وازلین

16. نظافت منزل

سال‌ها قبل زمانی که کودکان آلبانو کروچه به شپش سر دچار شدند، او فکر کرد که خانه‌اش آلوده شده است و تا آنجا که می‌توانست خانه‌اش را تمیز و ضدعفونی کرد. او می‌گوید: «اما حالا می‌دانم که شپش با تمیزی محیط ارتباط چندانی ندارد و بیشتر به تمیزی سر مربوط می‌شود». دلیلش این است که شپش‌ها تنها یک یا دو روز می‌توانند در جایی به‌غیر از پوست سر زنده بمانند و نمی‌توانند بپرند یا پرواز کنند. به‌علاوه تخم‌های آنها به مو می‌چسبد بنابراین لازم نیست کل خانه را ضدعفونی کنید.

برای جلوگیری از عفونت مجدد، وسایلی را که اخیرا با سر اعضای آلوده به شپش در تماس بوده‌اند، تمیز کنید. ملافه‌ها، کلاه‌ها، روسری‌ها و حوله‌ها را در آب داغ بشویید و در یک محیط گرم خشک کنید. شانه‌ها و برس‌ها را در درون آب صابون بسیار داغ قرار بدهید تا ضدعفونی شوند. کف اتاق، بالش‌ها، مبل‌ها و صندلی‌های ماشین را جاروبرقی بکشید. همچنین وسایل غیرقابل شست‌و‌شو را به‌مدت یک تا دو هفته در کیسه‌های سربسته قرار بدهید و سر آنها را محکم ببندید.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به شپش سر

شپش‌ها نه‌تنها به سرهای کثیف، بلکه به سرها و موهای کاملا تمیز نیز حمله می‌کنند، بنابراین شست‌وشوی مکرر موها هیچ تضمینی برای پیشگیری از این آلودگی نیست. بهترین توصیه، جلوگیری از تماس موها و سرهای افراد با یکدیگر است تا شپش‌ها به‌راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل نشوند. موهای بلند را دم‌اسبی ببندید یا ببافید.

سایر نکات: از شانه، برس، سنجاق سر، کلاه، روسری یا بالش مشترک استفاده نکنید. آلبانو کروچه توصیه می‌کند برای پیشگیری از ابتلا به شپش، چند قطره روغن درخت چای به محصولات موی‌تان اضافه کنید.

راهکارهای درمان بدون نسخه شپش سر

اگر به داروخانه مراجعه و تقاضای دارو برای درمان شپش سر کنید بعضی داروهای بدون نسخه به شما داده می‌شود. جهش ژنتیکی در شپش‌ها باعث شده است که این حشرات در برابر تعدادی از این داروها مقاوم شوند و به این سادگی‌ها از بین نروند؛ اما در بیشتر موارد هنوز هم می‌توان به درمان‌های بدون نسخه اطمینان کرد. این داروها اغلب از ترکیبات گیاهی ساخته شده‌اند و به همین دلیل کمتر خطر تداخل دارویی ایجاد می‌کنند؛ اما اگر داروهای خاصی مصرف می‌کنید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید حتما با پزشک در خصوص مصرف آن‌ها مشورت کنید.

برای جلوگیری از بازگشت شپش سر چه باید کرد؟

ممکن است شما شپش سر را درمان کنید اما به دلیل مراقبت نادرست بعد از درمان دوباره به این آلودگی دچار شوید. در این موارد باید علت ایجاد شپش را پیدا کرده و راهکارهای زیر را به کار ببندید تا شپش‌ها به‌طور کامل از بین بروند:

  • درصورتی‌که همه اعضای خانواده درمان شده‌اند و تنها یکی از آن‌ها هنوز شپش فعال دارد وسایل او را از سایرین جدا کرده و ملحفه‌ها، تشک و بالش او را هرروز بشویید و در آفتاب قرار دهید. همچنین دیگر اعضای خانواده و حیوانات خانگی را نیز از او دور نگه‌دارید.

  • بلافاصله بعد از پیدا کردن شپش در سر خود یا یکی از اعضای خانواده همه ملحفه‌ها و لباس‌های استفاده شده در 2 روز قبل را با آب خیلی گرم بشویید و آن‌ها را در آفتاب پهن کنید.

  • وسایل غیرقابل شستشو را به مدت 2 هفته در کیسه ضد هوا قرار دهید تا شپش‌های زنده در اثر نبود اکسیژن از بین بروند.

  • کیسه جاروبرقی‌تان را تعویض کنید و کیسه قبلی را دور بیندازید.

  • برس مو، شانه، تل و گیره‌های سر را در آب داغ خیس کنید و در صورت امکان آن‌ها را دور بیندازید.

  • حتما به فرزندتان تذکر دهید که از تماس نزدیک با سایر دوستانشان خودداری کنند. لباس‌های خود را به آن‌ها غرض ندهند و از لمس موهای آن‌ها خودداری کنند.

  • مدتی بعد از تکمیل درمان هر 3 یا 4 روز موهای خود و همه اعضای خانواده را چک کنید تا مطمئن شوید که شپش‌ها برنگشته‌اند.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه