همه چیز درباره رنگ کردن مو در دوران بارداری

انتشار 29 خرداد 1402
مطالعه 7 دقیقه

استفاده از رنگ مو در دوران بارداری دغدغۀ بسیاری از زنان باردار است. برخی از پزشکان معتقدند که مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می‌تواند از طریق پوست سر جذب شود و خطرهایی را برای جنین ایجاد کند. در این مطلب می‌توانید با خطرهای رنگ مو‌های شیمیایی و راه‌های امن‌تر برای رنگ کردن مو در دوران بارداری آشنا شوید.

همه چیز درباره رنگ کردن مو در دوران بارداری

یکی از روش‌های آرایشی که اغلب خانم‌ها برای زیبایی استفاده می‌کنند و بسیار متداول است رنگ کردن موهاست. این کار علاوه بر زیبایی‌ای که به چهره آن‌ها می‌دهد تنوعی را در نوع آرایش و ظاهر آن‌ها ایجاد می‌کند. اما شروع دوران بارداری برای زنان همراه با اما و اگرهایی درباره این کار است. چه برای زنانی که پیش از بارداری عادت به رنگ کردن مداوم موهای‌شان داشته‌اند، چه برای آن‌هایی که قصد دارند آن را برای نخستین بار تجربه کنند و چه افراد معروف و ستاره‌های سینمایی و تلویزیونی که همیشه مرتب و آراسته به نظر می‌رسند. در این دوران است که باید بیشتر مراقب باشید، رنگ کردن مو در بارداری معمولا جزو کارهایی است که از انجام آن نهی می شوید چرا که برای جنینتان ضرر دارد. کوتاه کردن موها (البته نه خیلی کوتاه)، تزئین موها با روش های جدید و استفاده از مش های موقت، برخی از راهکارهایی هستند که به جای رنگ کردم موها می توانید به کار ببرید. با فشن شو! طوطیا همراه شوید تا با هر آنچه که در مورد رنگ کردن مو در دوران بارداری لازم است بدانید آگاه شوید.

متخصصان درباره رنگ کردن مو در دوران بارداری چه می‌گویند؟

متخصصان اغلب بر این عقیده‌اند که مادران در دوران بارداری حدالامکان از رنگ کردن موهای‌شان خودداری کنند. چرا که رنگ موها حاوی مواد شیمیایی است که برای سلامت جنین خطرآفرین خواهد بود. البته درباره این موضوع اختلاف نظرهایی وجود دارد و نمی‌توان حکم قطعی و مسلمی درباره زیان‌های رنگ مو روی جنین ارائه داد. اما در هر صورت آنچه مسلم است این که در دوران بارداری على‌الخصوص در سه ماهه اول حتى‌الامکان نباید از رنگ مو استفاده کرد، مخصوصا که اگر رنگ مو به صورت کامل در زمینه مو استفاده شود. زیرا سه ماهه اول، دوران بسیار حساسی است و از طرفی هم پوست سر مواد شیمیایی رنگ مو را به سرعت جذب می‌کند و این مواد می‌توانند وارد جریان خون مادر شوند و از طریق جریان خون به جنین صدمه برسانند.

پزشک

خطرات رنگ کردن مو در دوران بارداری

تقریبا هر کاری که در دوران بارداری انجام می‌دهید یا هر غذایی که می‌خورید، می‌تواند تا حدودی روی جنین تأثیر بگذارد. برای مثال، قرارگیری در معرض سطوح بالای سرب در دوران بارداری با خطراتی مانند زایمان زودرس، کمبود وزن نوزاد هنگام تولد و سقط جنین همراه خواهد بود؛ همچنین اگر حین بارداری در مصرف ماهی‌های حاوی سطوح بالای جیوه‌ احتیاط نکنید، ممکن است که در سیستم عصبی فرزندتان اختلالاتی ایجاد شود. پرهیز از این‌قبیل مواد سمی در دوران بارداری از اهمیت بسزایی برخوردار است. اما آیا رنگ موها نیز در همین دسته قرار دارند؟

رنگ ‌موها را به سه دسته‌ رنگ های گیاهی،‌ فلزی و رنگ های سنتتیک ارگانیک دسته‌ بندی می‌شوند و رنگ های سنتتیک که بیشترین استفاده را در 60 سال اخیر داشته‌اند، علی‌رغم این که طبیعی‌ترین رنگ را به موها می‌بخشند، حاوی ماده اکسیداتیو هستند و معمولاً به ساقه‌ مو آسیب می‌رسانند.

استفاده از رنگ موها در زمان‌های حاملگی و شیردهی اتفاق نظر کاملی وجود ندارد، ولیکن با توجه به گزارشاتی در خصوص عوارض ناشی از رنگ موها داده شده است، توصیه می‌شود در طول سه ماه اول حاملگی از مصرف رنگ موهای سنتتیک خودداری شود و با عنایت به این ‌رنگ های گیاهی مثل حنا و پوست گردو دارای ماده‌ی غیر سمی هستند. در نتیجه به نظر می‌رسد خطر ایجاد ناهنجاری جنینی در صورت استفاده مادر از رنگ موها در دوران بارداری از آنچه سابقاً گفته می‌شد کمتر می‌باشد.

مادران باردار می‌توانند موهایشان را رنگ کنند اما بهتر است برای جلوگیری از ناهنجاری های احتمالی جنین، احتیاط هایی را رعایت کنند. حال بهتر است رنگ کردن موهای خود را به سه ماه دوم به بعد موکول کنید.

چنانچه گفته شد استفاده از رنگ‌ مو در دوران بارداری ممانعتی ندارد، البته تحت شرایطی خاص و با رعایت جوانب احتیاط. وقتی رنگ مو می‌گذارید، فقط مقدار اندکی از مواد شیمایی موجود در رنگ از راه پوست سر جذب خواهد شد. این مقدار اندک احتمال می‌رود که برای سلامت جنین ضرری نداشته باشد، اما احتیاط شرط عقل است. پس اگر به استفاده از رنگ مو در دوران بارداری اصرار دارید، حداقل جوانب احتیاط را رعایت کنید.

راه‌های امن‌تر برای رنگ کردن مو در دوران بارداری

جایگزین‌های کم‌‌خطرتری نیز در دوران بارداری برای رنگ کردن موها وجود دارد. برای مثال در هایلایت کردن موها، چون رنگ فقط با ساقۀ مو در تماس است و به پوست سر برخورد نمی‌کند، خطرهای مربوط به رنگ مو را کاهش می‌دهد. همچنین به جای رنگ کردن تمام موها می‌توانید تنها بخشی از موهای خود را رنگ کنید. در این روش نیز مواد شیمیایی با پوست سر شما تماسی ندارد یا به میزان جزئی در تماس است که این مقدار کم برای جنین خطری ندارد.

اگر تمایل دارید از مصرف رنگ‌های شیمیایی حاوی مواد خطرناک در دوران بارداری خودداری کنید و از طرفی نیز دوست دارید مو‌هایتان را رنگ کنید، می‌توانید از رنگ‌های گیاهی استفاده کنید. رنگ مو‌های گیاهی و همچنین برخی از رنگ موهای شیمیایی بدون آمونیاک در بازار وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. پیش از خرید حتماً مواد تشکیل‌دهندۀ محصولات طبیعی و گیاهی انتخابی را بررسی کنید. حنای خالص نیز از دیگر جایگزین‌‌های مناسب برای رنگ کردن مو در دوران بارداری است. باید به این نکته توجه کنید محصولات حنایی که در رنگ‌های دیگر عرضه می‌شود یا خیلی سریع باعث رنگ گرفتن مو می‌شود، حنای خالص نیست و ممکن است حاوی مواد شیمیایی مصنوعی یا ترکیبات فلزی خطرناکی باشد. همچنین باید در مورد استفاده از حنا بر روی پوست خود در دوران بارداری مراقب باشید.

رنگ مو با دارچین

مواد موجود در رنگ موهای شیمیایی مثل آمونیاک می‌تواند باعث تهوع، سوزش چشم و تحریک ریه‌ها شود. پزشکان توصیه می‌کنند اگر قصد استفاده از رنگ موهای شیمیایی در سه ماهۀ دوم یا سوم بارداری را دارید، برای کاهش خطرهای احتمالی این کار را در یک اتاق با تهویۀ مناسب و خوب انجام دهید. از دستکش استفاده کنید و اجازه ندهید مواد شیمیایی مدت زیادی روی سر شما باقی بماند. در انتها نیز موهای خود و کف سرتان را کامل بشویید. این کار میزان تماس شما با مواد شیمیایی را تاحد زیادی کم می‌کند. به خاطر داشته باشید که هورمون‌های بارداری می‌تواند به طور طبیعی باعث تغییر در بافت مو یا تغییراتی در پوست شما شود و ممکن است واکنش پوست و موی شما به رنگ کردن در دوران بارداری متفاوت باشد. بهتر است پیش از رنگ کردن مو، مقدار کمی از رنگ مو را روی دست یا پای خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید که حساسیتی به آن ندارید.

راه‌های کم‌خطر زیباکننده‌ی مو در دوران بارداری

  • موهایتان را های‌لایت کنید.

در روش های‌لایت، ریشه‌های مو درگیر رنگ نمی‌شود، در نتیجه احتمال تماس مستقیم رنگ با پوست کم می‌شود.

  • از رنگ موهای مناسب استفاده کنید.

در هنگام تهیه‌ی رنگ مو به ترکیبات روی برچسب آن توجه کنید تا «آمونیاک» و «پراکسید» نداشته باشد. اگر از رنگ موی با کیفیت استفاده کنید نیازی به رنگ کردن پشت سر هم نیست. رنگ موهای گیاهی مانند حنا را نیز فراموش نکنید.

  • از ریمل مژه و ابرو استفاده کنید.

  • اگر اصرار دارید تا رنگ مژه‌ها و ابروهایتان را در دوران بارداری تغییر دهید بهتر است به جای رنگ ابرو از ریمل‌های موقتیِ ابرو و مژه استفاده کنید. این محصول می‌تواند سریع‌تر و آسان‌تر شما را به شکل دل‌خواه‌تان برساند. این ریمل‌ها جایگزین خوبی برای رنگ موهای تیوبی و اسپری رنگ مو هستند.

رنگ موی هایلایت

سایر نکات احتیاطی رنگ کردن مو در دوران بارداری

همان‌طور که گفتیم، استفاده از رنگ‌ موهای مطمئن یکی از راه‌های کاهش مواجهه‌ی جنین با مواد شیمیایی موجود در رنگ‌هاست. اما حتی درصورت استفاده از رنگ موهای مطمئن باید حین رنگ‌کردن موها نیز با احتیاط عمل کنید.

رنگ مو می‌تواند بخارهای سمی تولید کند. پس خیلی مهم است که موهایتان را در مکانی رنگ کنید که دارای تهویه‌ی مناسبی باشد. می‌توانید لای پنجره را باز بگذارید تا بخارات سمی کمتری نفس بکشید. همچنین لازم است که حین رنگ‌کردن موها از دستکش استفاده کنید تا پوست دست‌تان با مواد شیمیایی تماس مستقیم نداشته باشد. نکته‌ی دیگری که باید رعایت کنید این است که دستورالعمل روی جعبه‌ را بادقت بخوانید و رنگ را طولانی‌تر از مدت توصیه‌شده روی سرتان نگه ندارید. وقتی هم که موهایتان رنگ گرفتند، پوست سر و دور پیشانی‌تان را خوب بشویید تا هیچ اثری از رنگ روی پوست‌تان باقی نماند.

اما اگر شغل‌تان آرایشگری است و باردار هم هستید، باید دوصد چندان احتیاط کنید، زیرا مواجهه‌ی کنترل‌نشده با مواد شیمیاییِ مورد استفاده در آرایشگاه‌ها خصوصا رنگ مو باعث افزایش خطر سقط جنین می‌شود. بنابراین اقدامات احتیاطی زیر را فراموش نکنید:

  • حین کار دستکش بپوشید و دستکش‌تان را مرتب عوض کنید؛

  • در اطراف وسایل کارتان غذا نخورید؛

  • وقتی با مواد شیمیایی کار می‌کنید، ماسک بزنید؛

  • لکه‌های رنگ مو را از روی پوست‌تان خوب بشویید.

خلاصه اینکه استفاده از رنگ مو در دوران بارداری حتما باید با احتیاط کامل همراه باشد. هر رنگی را که انتخاب می‌کنید، بهتر است فورا روی همه‌ی سرتان نگذارید، بلکه ابتدا مقداری از رنگ را روی قسمت کوچکی از موهایتان امتحان کنید تا ببینید که آیا همان رنگ دلخواه‌تان هست یا نه؛ زیرا تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است روی رنگ‌پذیری موها تأثیر بگذارن

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه