دریافت برچسب سیب سلامت چگونه است؟

انتشار 19 تیر 1402
مطالعه 9 دقیقه

استعلام سیب سلامت و پروانه بهداشت سازمان غذا و دارو، از طریق چند روش، شامل ارسال کد 16 رقمی روی بسته بندی کالا، به سرشماره پیامکی 20008822 و ورود به سامانه سازمان غذا و دارو و استفاده از یکی از اطلاعات شماره رهگیری uid کالا یا کد اصالت 16 رقمی آن، امکان پذیر می باشد.برای آشنایی بیشتر با طوطیا همراه باشید.

دریافت برچسب سیب سلامت چگونه است؟

سازمان غذا و دارو، نمادی برای محصولاتی که با سلامت و بهداشت افراد جامعه سروکار دارند، تحت عنوان سیب سلامت ارائه داده است. محصولاتی که از سوی سازمان غذا و دارو دارای شرایط مورد نظر باشند، می توانند این نشان را برای محصول خود دریافت کنند.

از آنجا که ممکن است تولید کننده ای که محصول وی شرایط دریافت این نشان را ندارد، روی محصول خود سیب سلامت تقلبی درج کند، لذا سازمان غذا و دارو برای جلوگیری از این تقلب و برای حفظ سلامت افراد جامعه، روش هایی را در اختیار متقاضیان قرار داده تا از طریق این روش ها، نسبت به استعلام سیب سلامت محصول، اطمینان حاصل کنند.

سیب سلامت نشان ایمنی و سلامت محصولات غذایی در ایران است. بنابراین مراحل دریافت برچسب سیب سلامت سوال متداول متقاضیان است. چنانچه شما درخواست اخذ لیبل اصالت کالای سازمان غذا دارو ایران را دارید، می بایست اقدام به اخذ نشان سیب سلامت نمایید.

اشخاص حقیقی، کسب وکارهای خانگی و کارخانجات تولید و بسته بندی مواد غذایی حتی کارخانجات تولید پاکت و جعبه برای مواد غذایی می توانند اقدام به دریافت نشان سیب سلامت نمایند.

استعلام مجوز سیب سلامت

روش ها و نحوه استعلام سیب سلامت

سیب سلامت، نمادی است که، برای حفظ حقوق مصرف کنندگان، از جانب سازمان غذا و دارو به کالاهایی که دارای شرایط مورد نظر این سازمان هستند، اعطا می گردد، تا کسانی که قصد خرید آن کالا را دارند، با اطمینان خاطر اقدام به خرید و مصرف کالا نمایند، اما در این بین، ممکن است تولید کننده ای با هدف فریب مشتری و بردن سود بیشتر، اقدام به استفاده از نماد سیب سلامت تقلبی کند. حال سوال اینجاست که، روش های استعلام سیب سلامت و پروانه بهداشت سازمان غذا و دارو چیست؟

  • برای این منظور چند روش وجود دارد. از جمله اینکه شخص می تواند کد 16 رقمی روی بسته بندی کالا را به شماره 20008822 پیامک کند تا پیام تایید یا عدم تایید برای شخص ارسال شود. روش دیگر نیز مراجعه به سایت سامانه سازمان غذا و دارو، بخش نرم افزارهای تلفن همراه، به آدرس ttac.ir/App است که برنامه نرم افزار تلفن همراه را در اختیار شخص قرار می دهد تا از این طریق بتوانند از اصالت کالا مطمئن شوند.

  • یکی دیگر از روش های استعلام سیب سلامت، استفاده از نرم افزار بارکدخوان است. برای این منظور لازم است شخص، این نرم افزار را بر روی تلفن همراه خود نصب نماید. این نرم افزار از طریق دوربین گوشی برچسب را اسکن کرده و اطلاعات محصول را در اختیار شخص قرار می دهد.

  • روش دیگر، مراجعه به سایت سازمان غذا و دارو، به آدرس www.ttac.ir می باشد. بعد از ورود به سامانه باید روی گزینه استعلام کلیک کنید و uid کالا یا کد اصالت 16 رقمی را در قسمت مربوطه وارد کرده و روی کلمه جستجو کلیک نمایید.

  • برای استعلام سیب سلامت، لازم است، شخص در مرورگر خود آدرس سامانه تیتک یا به عبارتی ttac.ir را جستجو کرده و پس از ورود به صفحه مورد نظر، مطابق آنچه در تصویر مشاهده می شود، از قسمت بالای صفحه، بر روی گزینه استعلام کلیک کند.

سامانه تیتک

  • در مرحله بعد از مراحل دریافت استعلام سیب سلامت، شخص می تواند اطلاعات مربوط به کد اصالت کالا یا شناسه رهگیری را وارد کرده و با کلیک بر روی گزینه جستجو، برای استعلام پروانه بهداشت سازمان غذا و دارو و اطمینان از اصالت آن، اقدام کند.

  • مجوز سیب سلامت، علامتی بوده که توسط سازمان غذا و دارو، صادر شده و نشان دهنده آن است که کالای دارای مجوز، از فاکتورهای سلامتی مورد نظر سازمان، برخوردار است. نحوه اخذ این مجوز، با دریافت پروانه تاسیس، بهره برداری و پروانه مسئول فنی و از طریق سامانه تیتک، امکان پذیر می باشد.

سامانه استعلام سیب سلامت

در قسمت قبل، در مورد روش های استعلام سیب سلامت و نحوه تشخیص سیب سلامتی اصلی از تقلبی توضیح داده شد. اکنون در این بخش، به معرفی سامانه استعلام سیب سلامت یا همان سامانه تیتک پرداخته می شود.

آدرس اینترنتی سامانه استعلام سیب سلامت به نشانی fdacrm.ir و ttac.ir می باشد ومتقاضیان، می توانند با مراجعه به آن ها و برای دریافت استعلام سیب سلامت انواع کالاها اقدام کنند. لازم به ذکر است که سامانه ttac.ir، محدود به استعلام سیب سلامت نیست، بلکه برای دریافت مجوز سیب سلامت، نیز می توان از طریق همین سامانه اقدام کرد، همینطور افراد می توانند، برای اخذ مجوز های گوناگون مانند مجوز کسب و کار خانگی از سایت درگاه ملی مجوز ها g4b.ir اقدام نمایند.

سازمان غذا و دارو

استعلام پروانه بهداشت سازمان غذا و دارو از طریق بارکد خوان سیب سلامت

محصولات بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی، باید دارای برچسبی باشند که اصالت آن ها را تایید کند. این برچسب به خریدار کمک می کند از سلامت کالا مطمئن شده و با خیالی آسوده اقدام به خرید کالا نمایند. در ابتدا، این برچسب صرفا برای محصولات وارداتی صادر می شد، ولی در طی چند سال اخیر، تمام محصولاتی که در حوزه سلامت قرار می گیرند، چه تولید داخل باشند و چه خارج، باید این برچسب را داشته باشند.

یکی دیگر از روش های استعلام سیب سلامت، استعلام پروانه بهداشت سازمان غذا و دارو از طریق بارکدخوان سیب سلامت می باشد. در این روش، متقاضی باید یکی از برنامه های بارکدخوان را دانلود و بر روی موبایل خود نصب نماید. در مرحله بعد، استعلام کننده، می تواند با اسکن بارکد با استفاده از برنامه بارکدخوان، برای استعلام سیب سلامت، اقدام کند.

لازم به ذکر است دریافت اطلاعات از بارکدخوان، به معنای صحیح بودن اطلاعات و تایید آن توسط وزارت بهداشت نمی باشد، توجه داشته باشید، شخص باید اطلاعاتی که از طریق بارکد به دست می آید را با اطلاعاتی که روی محصول درج شده است تطابق دهد و در صورتی که هیچ نوع مغایرتی در آن مشاهده نگردید، می تواند نسبت به اصالت آن کالا اطمینان حاصل کرد.

طراحی لوگو سیب سلامت چگونه است؟

سیب در فرهنگ ایرانی میوه بهشتی و نماد سلامت است. بنابراین برای طراحی نشان سلامت محصول از سیب بهره برده اند. برای طراحی لوگو سیب سلامت از دو رنگ سبز و آبی استفاده کرده اند. رنگ سبز نماد سلامت در فرهنگ ایرانی و رنگ آبی نماد آرامش و امنیت می باشد.

  • بنابراین تمثیل سیب سلامت با دو رنگ سبز در قسمت چپ و رنگ آبی در سمت راست طراحی شده است. طراحی مرکز سیب سلامت به شکل چشم درآمده است. این بیانگر نظارت و کنترل سازمان غذا دارو بر روی سلامت و ایمنی محصولات غذایی است.

  • طراحی سیب سلامت به دو قسمت تقسیم بندی شده است. سمت چپ طراحی سیب حرف “F” بیانگر Food (غذا)، سمت راست سیب حرف “D” بیانگر Drug (دارو) می باشد.

  • بالای لوگو سیب سلامت برگ سبز رنگی نمایان است که بیانگر سیاست روبه رشد سازمان غذا دارو است. در پایین لوگو سیب سلامت حروف انگلیسی “IFDA” عنوان شده که مخفف (Iran Food and Drug Administration) سازمان غذا دارو ایران است. و در انتهای لوگو سیب سلامت کلمه سازمان غذا دارو به رنگ سبز مکتوب شده است.

  • برای شناسایی لوگو اصلی سیب سلامت از لوگو تقلبی سیب سلامت به تصویر زیر دقت کنید. اخیراً برخی سودجویان اقدام به طراحی لوگو تقلبی سیب سلامت می کنند و متقاضیان را فریب می دهند.

استعلام سیب سلامت ماسک

در قسمت های قبل، در خصوص روش ها و نحوه استعلام، سامانه و استعلام پروانه بهداشت سازمان غذا و دارو از طریق بارکد خوان سیب توضیح داده شد. اما، با توجه به شیوعی که، بیماری کرونا در سال های اخیر داشته، حساسیت ها نسبت به بهداشت و سلامت ماسک ها و استفاده شده یا استفاده نشده بودن آن ها بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

  • از آنجا که ماسک نیز در زمره کالاهایی است که مستقیما با سلامت افراد مرتبط است، لذا لازم است، برچسب سلامت کالا که مورد تایید وزارت غذا و دارو باشد را داشته باشد. برای اطمینان از این مساله، باید بارکد آن، توسط متقاضی مورد بررسی قرار گرفته تا با خیالی آسوده نسبت به خرید آن اقدام کند.

  • روش استعلام سیب سلامت ماسک نیز همانگونه که پیش تر نیز توضیح داده شد، از سه روش قابل انجام است، که یک روش آن از طریق ارسال کد 16 رقمی به شماره 20008822 می باشد. روش دیگر با مراجعه به سایت غذا و دارو به آدرس www.ttac.ir است و روش بعدی از طریق نرم افزار بارکدخوان می باشد که اطلاعات کالا را در اختیار متقاضی قرار می دهد.

استعلام لیست محصولات دارای سیب سلامت

از آنجا که سیب سلامت، در مورد کالاهایی که با بهداشت و سلامت افراد جامعه در ارتباط هستند، نشانه سلامت کالا می باشد، لذا اینکه کالایی شرایط لازم برای دریافت آن را داشته باشد بسیار حائز اهمیت می باشد. در کنار نشان سیب سلامت، جدولی قرار دارد که ویژگی های محصول مورد نظر را به خوبی به متقاضی نشان می دهد، و افراد می توانند با کمال اطمینان محصول را خریداری و مصرف نمایند و در صورت بروز هرگونه مشکل از سازمان غذا و دارو شکایت کنند.

سازمان غذا و دارو، لیستی در خصوص محصولات دارای سیب سلامت ارائه نکرده است و تنها راه ممکن برای حصول اطمینان از سلامت محصول، استعلام سیب سلامت آن می باشد، که راه های آن، مراجعه به سایت ttac.ir یا سایت fdacrm.ir و یا ارسال کد 16 رقمی به شماره 20008822 و یا استفاده از نرم افزار بارکد خوان که بر روی تلفن همراه قابل نصب است، میباشد.

مدارک لازم جهت دریافت نشان سیب سلامت چیست؟

کسب و کارهای خانگی یا مشاغل خانگی می توانند اقدام به دریافت سیب سلامت نمایند. شرکت های تولیدکننده یا بسته بندی مواد غذایی حتی شرکت های تولید کننده پک های بسته بندی مواد غذایی می توانند اقدام به دریافت نشان سیب سلامت نمایند. اما چه مدارکی برای دریافت نشان سیب سلامت نیاز است.

  • مدارک و نحوه درخواست سیب سلامت به شرح زیر می باشد.

  • درخواست خود را در سامانه ir اعلام نمایید.

  • مستندات خود را ارئه دهید تا کارشناسان سازمان غذا دارو بررسی کنند.

  • مجوز تاسیس از سازمان جهاد کشاورزی یا وزارت صمت خود را در سامانه بارگذاری کنید.

  • جواز پروانه بهره برداری از سازمان جهاد کشاورزی یا وزارت صنعت را در سامانه بارگذاری کنید.

  • پروانه تاسیس و بهره برداری از وزارت بهداشت سازمان غذا دارو را در سامانه بارگذاری نمایید.

  • مدارک شناسایی و مدرک تحصیلی مسئول فنی (مدرک تحصیلی باید مرتبط به صنایع غذایی باشد)، را در سامانه بارگذاری نمایید.

  • پروانه مسئول فنی را در سامانه بارگذاری کنید.

  • مستندات ثبت شرکت یا ثبت برند خود را در سامانه بارگذاری نمایید.

متقاضیان دریافت نشان سیب سلامت مخصوصاً واحدهای تولیدی بزرگ و واحدهای بسته بندی برای دریافت تاییدیه حسابرسی می بایست الزامات سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، مستندات ایمنی مواد غذایی و مستندات سیستم مدیریت کیفیت را در کارخانه خود اجرایی نموده باشند.بنابراین به متقاضیان دریافت نشان سیب سلامت پیشنهاد می شود اقدام به اخذ گواهینامه GMP، اخذ گواهینامه HACCP، اخذ گواهینامه ایزو 45001 و اخذ گواهینامه ایزو 9001 نمایند.

شما برای دریافت گواهینامه ایزو می توانید با کارشناسان شرکت “هوداک سیستم فرتاک” در ارتباط باشید. ما فرآیند صدور گواهینامه ایزو را برای شما تسهیل می کنیم.نحوه دریافت سیب سلامت برای مشاغل خانگی به اینصورت است که باید درخواست خود را مطابق نظام نامه مربوط به اخذ مجوز مشاغل خانگی به اداره جهاد کشاورزی منطقه خود ارائه دهید. پس از ارائه درخواست نماینده جهاد کشاورزی و سازمان غذا دارو استعلامات لازم را دریافت می کنند و به معاونت امور بهداشتی ارسال می کنند.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه