تهیه لوازم آرایشی سالم و گیاهی در منزل

انتشار 29 خرداد 1402
مطالعه 11 دقیقه

احتمالاً بسیاری از ما حداقل یک‌بار از اسکراب یا لایه‌بردارهای خانگی استفاده کرده‌ایم اما آیا می‌دانید که می‌توانید لوازم آرایش مثل کرم پودر و ریمل را نیز در خانه تهیه کنید؟! این دستورالعمل‌های خانگی علاوه بر اینکه سالم هستند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌شوند. ناگفته نماند که با لوازم آرایش خانگی پوستتان کمتر در معرض سموم و مواد شیمیایی مضر قرار می‌گیرد.در حالی که این روزها بسیاری برندهای لوازم آرایشی، ادعای طبیعی و وگان بودن دارند، بد نیست طبیعی‌ترین نوع لوازم آرایشی را خودتان در خانه درست کنید. با فشن شو! طوطیا همراه شوید تا شما را با ساخت برخی از لوازم آرایشی در منزل آشنا کنیم.

ساخت کرم پودر در خانه

مقداری آرد برنج را در تابه ای بریزید و آن را روی شعله کم گاز قرار دهید و مرتب با یک قاشق چوبی هم بزنید تا تغییر رنگ دهد. وقتی رنگ آرد برنج به رنگ پوستتان نزدیک شد و به رنگ دلخواهتان رسید زیر گاز را خاموش کنید و پس از سرد شدن آرد برنج را در یک ظرف درب دار بریزید و از آن به جای پنکک های شیمیایی استفاده کنید.

دقت داشته باشید در تهیه این پنکک دست ساز حرارت باید کم باشد تا شما بتوانید روند تغییر رنگ آرد برنج را تحت کنترل داشته باشید. همچنین شما می توانید با آرد برنج را با پماد زینک اکسید (پماد سوختگی) مخلوط کنید و یک ضدآفتاب خانگی بسازید.

پنکیک آرایشی

ساخت رژ لب در خانه

تهیه رژلب خانگی که جزو لوازم آرایش لب به حساب می‌آیند، یک کار هیجان انگیز و جذاب است که می‌توانید آن را انجام دهید. اگر دوست ندارید از رژ لب‌های کارخانه‌ای که با مواد شیمیایی تهیه می‌شوند، استفاده کنید می‌توانید خودتان دست بکار شوید و در منزل رژ لب درست کنید. رژ لب‌های موجود در بازار که به صورت صنعتی ساخته شده‌اند ممکن است به سلامتی شما آسیب بزنند. چون خیلی از کمپانی‌های سازنده برای اینکه ماندگاری محصول خود را بالا ببرند به رژلب، سرب اضافه می‌کنند.

ساخت رژ لب خانگی کاملا گیاهی یا وگان

برای تهیه یک رژلب گیاهی به مواد زیر نیاز دارید:

  • یک قاشق چای خوری موم طبیعی

  • یک قاشق چای خوری موم برنج

  • سه قاشق چای خوری شی باتر طبیعی

  • دو قاشق چای خوری روغن کرچک

  • یک قاشق چای خوری روغن گل کاملیا

  • 1 قاشق چای خوری رنگ طبیعی دلخواه

ابتدا موم‌ها، کره شی باتر و سایر روغن‌های گیاهی را در یک ظرف ریخته و با هم مخلوط کنید. حالا آن‌ها را روی حرارت ملایم قرار داده و پس از گرم شدن مواد، رنگ گیاهی دلخواه را به ترکیبتان اضافه کنید. مواد را 15 دقیقه در فریزر بگذارید تا کاملا خنک و جامد شود. سپس رژلب بدست آمده را در ظرف‌های کوچک و در دار بریزید و با براش مخصوص رژلب، از آن روی لب‌ها استفاده کنید.

ساخت رژلب با چای آلبالو

آلبالو یکی از مواد طبیعی است که رنگ فوق العاده زیبایی دارد. می‌توانید از این میوه برای تهیه رژلب خانگی و طبیعی استفاده کنید. موادی که برای ساخت رژ لب نیاز دارید، عبارتند از:

  • چای کیسه‌ای آلبالو

  • یک پیمانه آب جوش

  • گلاب

ابتدا یک پیمانه آب جوش را روی چای کیسه‌ای بریزید و اجازه دهید 10 تا 20 دقیقه دم بکشد و چای کاملا رنگ خود را به آب پس بدهد. بعد از بیست دقیقه چای کیسه‌ای را از آب جوش خارج کرده و آب جوش رنگی را دوباره بجوشانید. اجازه دهید آب اضافی بخار شود و یک محلول غلیظ باقی بماند. در حین جوشیدن مقداری گلاب هم به آن اضافه کنید تا رژ لبتان علاوه بر بوی خوش، خاصیت نرم کنندگی هم داشته باشد. بعد از این که محلول غلیظ شد آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. رژ لبتان آماده است و می‌توانید آن را با براش روی لب‌هایتان استفاده کنید.

رژ لب خانگی با چغندر

چغندر دارای رنگ بسیار زیبایی است که می‌توان از آن برای ساخت رژ لب استفاده کرد.

مواد لازم برای تهیه رژ لب خانگی:

  • ریشه چغندر متوسط

  • روغن نارگیل

رژ لب با چغندر

ابتدا چغندر را با آب شسته و پوست خارجی آن را جدا کنید. بعد آن را درون غذاساز بریزید تا به خوبی له شود. در این مرحله به هیچ عنوان آب اضافه نکنید. بعد از اینکه چغندر له شد آن را از صافی رد کنید تا آب چغندر جدا شود. یک قاشق چایخوری روغن نارگیل به آب چغندر اضافه کنید. به جای روغن نارگیل، می‌توانید از موم یا عسل هم استفاده کنید. این مخلوط را به هم بزنید تا مواد کامل با یکدیگر ترکیب شود و بعد ظرف را درون یخچال بگذارید تا حالت جامد به خود بگیرد. اگر خواستید از این مواد به عنوان اسکراب لب استفاده کنید کافیست مقداری شکر به آن اضافه کنید.

رژ لب خانگی با دارچین

  • یک قاشق چای خوری موم خوراکی

  • یک قاشق چای خوری کره و یا کره بادام‌زمینی

  • یک قاشق چای خوری روغن نارگیل

  • مقداری دارچین

  • یک چهارم قاشق چای خوری پودر کاکائو

روغن‌ها و موم را در یک ظرف روی حرارت ذوب کنید و آن‌ها را به خوبی با هم ترکیب کنید. سپس پودر کاکائو و دارچین را به ترکیب اضافه کنید تا رژ لب خوشرنگی داشته باشید. پودر کاکائو و دارچین کمک می‌کنند رژ لب شما قهوه‌ای شود. بعد ترکیب بدست آمده را حدود نیک ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

ساخت ریمل در خانه

ریمل باکیفیت یک وسیله آرایشی گران است که متاسفانه عمر زیادی ندارد و هر سه تا شش ماه یکبار باید دور انداخته شود. آن این وسیله ترکیباتی دارد که به محیط زیست آسیب می‌زند و اگر به فکر جیب خود و محیط زیست هستید باید راهی برای این مشکل پیدا کنید. یک راه ساده این است که خودتان ریمل بسازید. روش‌های مختلفی برای ساختن ریمل در منزل وجود دارد که یکی از ساده ترین روش ها در زیر توضیح داده شده است.

ریمل

2 قاشق چایخوری روغن نارگیل، 4 قاشق چایخوری ژل آلوورا، نصف قاشق چایخوری موم، 2/1 یا 4/1 قاشق چایخوری زغال فعال و روغن ویتامین E، تمام آن چیزی است که برای ساخت یک ریمل خانگی به آن نیاز دارید. روغن نارگیل، ژل آلوورا، موم و روغن ویتامین E را در یک ظرف شیشه‌ای کوچک بریزید. سپس نصف قابلمه را پر از آب کنید و ظرف شیشه‌ای را درون آب قرار دهید. قابلمه را روی شعله بگذارید تا آب بجوشد و مواد داخل شیشه کاملاً ذوب شود. قابلمه را از روی حرارت برداشته و زغال فعال را به مواد داخل شیشه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد کاملاً باهم مخلوط شوند. این مخلوط را درون کیسه‌ای کوچک بریزید و کاملاً فشار دهید. اکنون یک قلم‌مو مژه بردارید و از ریمل خانگی خود برای آرایش چشمتان استفاده کنید!

ساخت سایه در خانه

برای تهیه سایه خانگی، میتوانید به سادگی از روغن شی باتر استفاده کرده و آن را با رنگ‌های خوراکی مخلوط سازید. این سایه چرب و براق بوده و در صورتی که سایه پودری و بدون برق بخواهید، بهتر است به سراغ پودر میکا بروید. پودر میکا را می‌توانید به راحتی از داروخانه‌ها خریداری کرده و با ترکیب کردن رنگ آن‌ها، به رنگ دلخواه خود دست یابید. در صورتی که مایل به تهیه سایه اکلیلی هستید، کمی پودر اکلیل به سایه ساخته شده خود، اضافه نمایید.

سایه چشم

خط چشم طبیعی

یک خط چشم طبیعی و خانگی را می‌توانید با مقداری زغال فعال یا پودر کاکائو و کمی روغن نارگیل بسازید. برای ساخت یک خط چشم سیاه، مقداری زغال فعال را با روغن نارگیل مخلوط کنید و برای خط چشم قهوه‌ای، مقداری پودر کاکائو را به روغن نارگیل اضافه کنید. سپس به کمک برس خط چشم، آن را به چشم‌ها بمالید. فقط زمان استفاده احتیاط کنید که خط چشم وارد چشمانتان نشود.

مرطوب‌کننده خانگی

یکی از ساده‌ترین دستورالعمل‌ها برای ساخت لوازم آرایش خانگی، تهیه مرطوب‌کننده خانگی برای صورت است. برای تهیه این محصول خانگی فقط به روغن نارگیل و دو روغن گیاهی مثل روغن زیتون و روغن آووکادو نیاز دارید. وجود روغن‌های گیاهی در مرطوب‌کننده‌های طبیعی به مبارزه با لکه‌های پوستی و محو شدن لکه‌های ناشی از آفتاب کمک می‌کند.

بالم لب

هر بار چقدر برای خرید یک بالم لب هزینه می‌کنید؟ آیا نمی‌خواهید یک بالم لب طبیعی را خودتان در خانه تهیه کنید؟ شما فقط به چهار ماده اولیه، روغن نارگیل، روغن بادام شیرین، یک روغن گیاهی و کمی موم نیاز دارید. روغن نارگیل و روغن بادام به قفل شدن رطوبت کمک کرده و لب‌ها را نرم می‌کنند؛ می‌توانید در این دستورالعمل فقط از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن‌های گیاهی به تغذیه پوست کمک می‌کنند و رایحه مطبوعی دارند. موم نیز در شکل‌گیری بالم لب نقش اساسی دارد.

پاک‌کننده آرایش

اگر با وجود استفاده از ریمل ضدآب باز هم با لکه‌های سیاه زیر چشم از خواب بیدار می‌شوید پیشنهاد می‌کنیم از روغن زیتون به‌عنوان یک پاک‌کننده طبیعی برای آرایش چشم خود استفاده کنید.

تونر خانگی

به دنبال یک دستورالعمل طبیعی برای تهیه تونر در خانه هستید؟ می‌توانید تونر طبیعی‌ای که با سرکه سیب ساخته شده است را امتحان کنید. این تونر طبیعی سطح PH پوست شما را بازیابی می‌کند و برای انواع پوست خصوصاً پوست‌های مختلط و مستعد آکنه بسیار مناسب است. برای درخشش طبیعی صورتتان می‌توانید تونر طبیعی خود را با انواع روغن‌های گیاهی متناسب با پوستتان ترکیب کنید. اگر پوست خشکی دارید برای تهیه این لوازم آرایش خانگی، 3/1 پیمانه سرکه سیب را با 3/2 پیمانه آب مقطر مخلوط کنید و سپس 5 قطره از روغن‌های گیاهی مثل اسطوخودوس، کندر یا دیگر روغن‌های گیاهی متناسب با پوستتان به آن اضافه کنید. اگر پوستتان چرب و مستعد آکنه است نصف پیمانه سرکه سیب را با نصف پیمانه آب مقطر مخلوط کنید، سپس 5 قطره از روغن‌های گیاهی مثل اسطوخودوس یا کندر به آن اضافه کنید.

کرم دور چشم

اگر به دنبال یک کرم دور چشم مؤثر و قوی برای رفع چین‌وچروک، تیرگی و پف زیر چشمتان هستید پیشنهاد می‌کنم از دستورالعمل زیر برای ساخت یک لوازم آرایش خانگی استفاده کنید!

برای تهیه این محصول خانگی به 4/1 فنجان چای سبز، 1 قاشق غذاخوری روغن بذر گل محمدی، 1 قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین، 4/1 قاشق چایخوری ویتامین E، 1 قاشق چایخوری موم امولسیون کننده،1 قطره روغن بذر هویج و 3 قطره روغن اسطوخودوس نیاز دارید. یک فنجان چای سبز را دم کنید. یک شیشه بردارید در آن روغن بذر گل محمدی، روغن ویتامین E و روغن بادام شیرین بریزید و درون قابلمه‌ای که تا نصف آن با آب پر شده است، قرار دهید.

سپس قابلمه را روی شعله بگذارید تا مواد داخل شیشه کاملاً ذوب شوند. سپس دمای مخلوط داخل شیشه و چای سبز را با دماسنج اندازه بگیرید تا هم‌دما باشند(در غیر این صورت کرم شما شکل نمی‌گیرد). سپس آن‌ها را در مخلوط‌کن بریزید و کاملاً باهم مخلوط کنید. این کار را به صورت دوره‌ای(حدوداً هر 10 دقیقه) تا زمانی که متوجه شوید دیگر آب از روغن جدا نمی‌شود ادامه دهید. این زمان حدوداً 30 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشد. پس از مخلوط شدن کامل، سایر روغن‌های گیاهی را اضافه کنید. کرم دور چشمتان آماده است و می‌توانید آن را در ظرفی درب دار نگه‌دارید.

ساخت رنگ مو در خانه

بستگی به این که چه رنگ مویی بخواهید، نوع مواد اولیه به کار رفته در ساخت رنگ موی خانگی متفاوت خواهد بود. به طور مثال اگر می‌خواهید موهای خود را سیاه یا قهوه‌ای تیره کنید، کافی است که از پوست گردو استفاده نمایید. 5 یا 6 عدد پوست گردو را شکسته و خرد کرده و داخل آب جوش بریزید. اجازه دهید به خوبی رنگ تیره پوست گردو به آب وارد شده و پس از مقداری غلیظ شده آن، اجازه دهید تا این رنگ طبیعی خنک شود. سپس آن را به مانند رنگ موهای معمولی به موهای خود زده و اجازه دهید برای مدت یک ساعت باقی بماند. سپس موهای خود را به کمک نرم کننده، شستشو داده و آبکشی کنید.

رنگ کردن مو

ضد آفتاب خانگی

دستورالعمل‌های مختلفی برای تهیه ضد آفتاب وجود دارد، اما تعداد کمی از آن‌ها از پوست شما در برابر اشعه UVB و UVA که باعث سرطان می‌شوند، محافظت می‌کنند. در ادامه روش تهیه یک ضد آفتاب خانگی را برایتان در نظر گرفتیم.

ضد آفتاب آلوئه ورا و روغن نارگیل

آلوئه ورا ماده فعال خوبی برای دستیابی به یک ضد آفتاب خانگی است. ثابت شده است که این ماده هم از سوختگی پوست جلوگیری می‌کند و هم در درمان آن موثر است.

نکته: توجه داشته باشید این دستورالعمل ضد آب نیست و باید مرتبا استفاده شود.

مواد لازم:

  • روغن نارگیل: 1/4 پیمانه (دارای SPF 7)

  • پودر اکسید روی: 2 قاشق غذاخوری (یا بیشتر)

  • ژل خالص آلوئه ورا: 1/4 پیمانه

  • روغن عصاره گردو: 25 قطره (برای رایحه و تقویت SPF)

  • کره شی یا شی باتر: 1 پیمانه یا کمتر

دختر بچه در ساحل

طرز تهیه:

  1. همه مواد را به جز اکسید روی و ژل آلوئه ورا در یک قابلمه متوسط ترکیب کنید. بگذارید کره شی و روغن‌ها روی حرارت متوسط با هم ترکیب شوند.

  2. قبل از اضافه کردن ژل آلوئه ورا بگذارید ترکیب چند دقیقه خنک شود.

  3. قبل از افزودن اکسید روی اجازه دهید مواد کاملا خنک شوند. خوب اطمینان حاصل کنید که اکسید روی خوب با مواد ترکیب شود.

  4. ترکیب نهایی را در ظرف شیشه‌ای ریخته و در جای خشک و خنک نگه دارید.

کلام آخر اینکه ساخت لوازم آرایش در خانه همان راه‌حلی است که شما را از شر هزینه‌های سرسام ­آور محصولات آرایشی و بهداشتی خلاص می‌کند! البته پیش از استفاده از این محصولات، حتماً آن‌ها را روی نقطه کوچکی از دستتان امتحان کنید تا از بروز واکنش و حساسیت‌های پوستی در امان بمانید.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
(امتیاز 0 توسط 0 نفر)
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه