جزییات ابطال سند رسمی + نمونه دادخواست آن

انتشار 28 آبان 1402
مطالعه 9 دقیقه

ابطال سند رسمی، در شرایطی همچون جعل سند، انجام معاملات معارض، فقدان شرایط اساسی صحت تنظیم قرارداد و غیره، امکان پذیر است. در این شرایط، با تهیه اسناد و مدارک لازم و ثبت یک نمونه دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، می توان دعوای ابطال سند رسمی را در دادگاه، مطرح نمود. با طوطیا همراه باشید.

جزییات ابطال سند رسمی + نمونه دادخواست آن

اسناد ، به عنوان یکی از ادله اثبات دعوی در نظام حقوقی ایران ، به دو دسته اسناد عادی و اسناد رسمی ، قابل تقسیم هستند که در این میان ، اسناد رسمی ، به نسبت اسناد عادی ، از توان اثباتی و اجرایی بالاتری برخوردار هستند . به همین دلیل ، پس از ثبت یک سند رسمی در مرجع صالح و طبق قانون ، می توان به صحت مندرجات آن ، اطمینان داشته و به آن ، استناد کرد .

با این حال ، گاها ممکن است که در حین تنظیم سند رسمی در مرجع مربوطه ، شرایط قانونی لازم ، رعایت نشده باشد و بنا به دلایلی ، بتوان سند رسمی تنظیم شده را بلا اعتبار تلقی نمود . در چنین شرایطی ، این سوال مطرح می شود که چگونه و از چه طریقی می توان نسبت به ابطال سند رسمی اقدام نمود ؟ از آن جهت که ابطال سند رسمی به خصوص در مورد اسناد رسمی مالکیت ، جزء دعاوی مهم حقوقی مطرح می شوند ، پرداختن به این موضوع ، ضروری است .

به همین دلیل ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم ابتدا شرایط ابطال سند رسمی را توضیح داده و سپس ، مراحل ، نحوه و مدارک لازم برای آن را شرح دهیم . در ادامه ، هزینه ابطال سند رسمی را ذکر نموده و یک نمونه دادخواست ابطال سند رسمی را نیز ، ارائه خواهیم نمود .

ابطال سند

شرایط ابطال سند رسمی چیست؟

بر اساس ماده 1287 قانون مدنی ، اسنادی که در دفتر یا ادارات ثبت اسناد و املاک ، توسط ماموران رسمی واجد صلاحیت و با رعایت قوانین و مقررات ، به تنظیم می رسند ، اسناد رسمی محسوب می شوند که این قبیل اسناد ، نسبت به سند عادی ، از توان اجرایی و اثباتی بالاتری برخوردار می باشند و به همین دلیل ، بسیاری از افراد ، در ارتباط با عقود و قراردادهای خود ، اقدام به تنظیم سند رسمی می نمایند .

لکن ، باید توجه داشت که علی رغم اعتبار والای اسناد رسمی ، گاهی هم ممکن است که بنا به دلایل و شرایطی ، این قبیل اسناد ، دارای اعتبار لازم نبوده و بتوان اقدام به ابطال آنها نمود . لذا سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، آن است که شرایط ابطال سند رسمی چیست و به عبارت دیگر ، در چه شرایطی می توان یک سند رسمی را باطل نموده و آن را از اعتبار انداخت ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که یکی از مهم ترین شرایط ابطال سند رسمی ، آن است که بتوان از طریق قانونی ، مراحل و نحوه ابطال سند رسمی را از طریق حقوقی و قانونی ، در دادگاه حقوقی پیگیری نمود ؛ چرا که ابطال اسناد رسمی تنظیم شده ، به دلیل اعتبار بالای آنها ، صرفا در شرایطی امکان پذیر است که دادگاه ، حکم به ابطال سند رسمی را صادر نموده باشد . فلذا سایر مراجع ، از قبیل دفاتر اسناد رسمی ، صلاحیت ابطال سند رسمی را ندارند ؛ که در ادامه ، مراحل و نحوه ابطال سند رسمی در دادگاه را شرح خواهیم داد .

اما در ارتباط با شرایط ابطال سند رسمی ، باید افزود که خواهان ، یا کسی که تقاضای باطل کردن سند رسمی را دارد ، صرفا در شرایط بخصوصی می تواند این اقدام را انجام دهد و آن ، زمانی است که خواهان ، به یک دلیل موجه برای بی اعتبار بودن سند رسمی ، استناد نماید . با این توضیح ، از جمله شرایط ابطال سند رسمی ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :

معاملات صوری

یکی از مهم ترین شرایط ابطال سند رسمی ، آن است که معامله انجام شده ، صوری بوده و طرفین ، حین انعقاد قرارداد ، به شکل صوری و بدون داشتن قصد و رضایت ، اقدام به معامله و تنظیم سند رسمی نموده باشند . لذا در صورت انعقاد معاملات صوری و یا انجام معامله به قصد فرار از ادای دین ، می توان اقدام به ابطال سند رسمی نمود ؛ حتی اگر سند ملکی صادر شده باشد .

جعلی بودن سند

یکی دیگر از شرایط ابطال سند رسمی در دادگاه ، آن است که سند رسمی تنظیم شده ، جعلی بوده باشد و افرادی ، با تقلب ، یک سند جعلی تنظیم نموده و به عنوان مثال ، برای خود سند ملکی اخذ نموده باشند که در این شرایط ، می توان به اثبات جعلی بودن سند ، اقدام به باطل کردن آن از طریق دادگاه نمود .

معامله معارض

یکی دیگر از شرایط ابطال سند رسمی ، وقوع معاملات معارض می باشد . منظور از معاملات معارض ، معاملاتی است که با یکدیگر ، تعارض دارند . مثل زمانی که شخصی ، اقدام به کلاهبرداری نموده و یک ملک را ، همزمان ، به دو یا چند نفر ، می فروشد . در این شرایط ، معامله مقدم ، صحیح بوده و سند رسمی دوم ، از آن جهت که معارض به سند مالکیت اول است ، فاقد اعتبار و قابل ابطال خواهد بود .

اسناد جهت تضمین

در شرایطی که فردی ، جهت ارائه تضمین به دیگری ( مثلا در ازای قرض ) ، اقدام به انتقال ملک خود به دیگری نموده و سند رسمی به نام وی تنظیم شده باشد ؛ به شرط اینکه پس از ادای قرض ، مجددا ملک خود را باز پس گیرد ، اما پس از ادای قرض ، طرف مقابل از این امر امتناع نماید ، می توان اقدام به ابطال سند رسمی نمود .

سند رسمی

مراحل و نحوه ابطال سند رسمی

ابطال سند رسمی ، در شرایط خاصی همچون بی توجهی به قوانین و مقررات حین تنظیم سند ، عدم رعایت شرایط صحت معامله ، انجام معاملات صوری و یا مواردی از این قبیل ، قابل ابطال خواهد بود که حسب مورد ، شخص خواهان ، می بایست با فراهم نمودن اسناد و مدارک لازم ، این امر را پیگیری نماید .

.اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که مراحل و نحوه ابطال سند رسمی به چه صورت است و در صورتی که شخصی ، قصد داشته باشد یک سند رسمی را ابطال نماید ، چه اقداماتی را باید انجام دهد ؟ در پاسخ به این سوال ، باید در نظر داشت که مراحل و نحوه ابطال سند رسمی ، صرفا به شکل قانونی و از طریق طرح دعوی در مراجع قضایی ، امکان پذیر است .

مراحل و نحوه ابطال سند رسمی ، به این صورت است که شخص خواهان ، ابتدا می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، مراجعه نموده و یک نمونه دادخواست ابطال سند رسمی را به ثبت رساند . در دادخواست مذکور ، می بایست به یکی از شرایط و مواردی که به استناد آن ، تقاضای ابطال سند رسمی شده است ، استناد نموده و نیز ، اسناد و مدارکی که در این خصوص وجود دارد ، ضمیمه نمود .

پس از تکمیل دادخواست و مدارک مربوطه و نیز ، پرداخت هزینه های قانونی ، این دادخواست ، در دادگاه ، مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که لازم باشد ، از طرفین ، برای حضور در جلسه رسیدگی و ارائه دفاعیات ، دعوت به عمل می آید . در نهایت ، دادگاه ، نسبت به دادخواست ابطال سند رسمی ، بررسی های لازم را انجام داده و در صورت احراز شرایط ابطال سند ، حکم ابطال آن را صادر می نماید .

مدارک لازم برای ابطال سند رسمی

یکی از مراحل ابطال سند رسمی ، طرح دادخواست در دادگاه می باشد ؛ چرا که ابطال این قبیل اسناد ، صرفا از طریق حکم دادگاه ، امکان پذیر است . در هر حال ، حین تقدیم دادخواست به دادگاه حقوقی ، می بایست اسناد و مدارکی را نیز ، ضمیمه نموده تا قاضی ، بتواند با توجه به مدارک مزبور ، حکم ابطال سند رسمی را صادر نماید . به همین دلیل ، در این قسمت ، قصد داریم مدارک لازم برای ابطال سند رسمی را ذکر نماییم .

  • مدارک هویتی از قبیل شناسنامه و کارت ملی ؛

  • تنظیم یک نمونه دادخواست ابطال سند رسمی ؛

  • سند رسمی که تقاضای ابطال آن از دادگاه شده است و نیز ، سند رسمی که شخص خواهان در اختیار دارد ؛

  • کلیه اسناد و مدارکی که به استناد آنها ، درخواست ابطال سند رسمی می شود . به عنوان نمونه ، در صورتی که سند رسمی ، از نوع سند جعلی بوده است ، کلیه اسناد و مدارکی که دال بر جعل سند هستند نیز ، می بایست ضمیمه شود و یا در صورت وقوع معامله صوری ، اسناد و مدارک مثبته ، می بایست به دادگاه ، ارائه شود .

  • در نهایت ، دادگاه ، در صورت احراز شرایط لازم برای ابطال سند رسمی و کامل بودن اسناد و مدارک مربوط به آن ، می تواند حکم به ابطال سند رسمی را صادر نماید که در ادامه ، یک نمونه دادخواست ابطال سند رسمی را نیز ، ارائه خواهیم نمود .

هزینه ابطال سند رسمی

زمانی که افراد ، قصد دارند یک سند رسمی را از طریق قانونی ابطال نمایند ، می بایست مراحلی همچون طرح دعوای ابطال سند رسمی را از طریق دادگاه حقوقی ، پیگیری نمایند . اما طرح این دعوی نیز ، مانند سایر دعاوی از قبیل الزام به تنظیم سند رسمی ، نیازمند پرداخت هزینه هایی همچون هزینه دادرسی می باشد . به همین دلیل ، در این قسمت ، قصد داریم در خصوص هزینه ابطال سند رسمی ، توضیح دهیم .

  • به طور کلی ، هزینه های ابطال سند رسمی را ، می توان شامل دو قسم هزینه دانست . نخست ، هزینه های مربوط به ثبت نام در سامانه ثنا جهت طرح دعوای ابطال سند ، هزینه ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، هزینه برابر اصل نمودن اسناد و مدارک مربوطه و غیر اینها ، که بسته به پرونده ، ممکن است حدود یکصد تا دویست هزار تومان باشد .

  • دوم ، هزینه های دادرسی مربوط به ابطال سند رسمی در دادگاه . از آن جهت که دعوای ابطال سند رسمی در دادگاه ، یک دعوای غیر مالی محسوب می شود ، خواهان می بایست هزینه دادرسی را مطابق نرخ اعلام شده که همه ساله توسط قوه قضاییه اعلام می شود ، پرداخت نماید که در سال 1402 ، این هزینه ، حدود 40 تا 180 هزار تومان خواهد بود .

نمونه دادخواست ابطال سند رسمی

دعوای ابطال سند رسمی ، مصادیق متعدد و مختلفی دارد و گاها ، دعوای ابطال سند رسمی ، در ارتباط با مواردی همچون شناسنامه جعلی و غیره نیز ، مطرح می گردد . با این حال ، یکی از مهم ترین مصادیق طرح دعوای ابطال سند رسمی ، زمانی است که شخصی ، بنا به شرایطی همچون انجام معامله صوری و یا جعل سند ، قصد ابطال سند رسمی ملکی را دارد .

به این منظور ، در نخستین مرحله ، خواهان می بایست یک نمونه دادخواست ابطال سند رسمی را تهیه و با ضمیمه کردن اسناد و مدارک لازم و پرداخت هزینه های قانونی ، آن را در دفاتر خدمات قضایی ، به ثبت برساند . لکن از آن جهت که تنظیم دادخواست ابطال سند رسمی ، ممکن است برای برخی از مخاطبین محترم ، دشوار باشد ، در این قسمت ، یک نمونه دادخواست ابطال سند رسمی ، ارائه می گردد .

ریاست محترم ..........................

با سلام ؛

احتراما ، به استحضار می رساند که اینجانب ................................... ، فرزند ..................................... ، به شماره شناسنامه ............................................ ، با استناد به مدارک ضمیمه شده ، مالک یک باب آپارتمان به مشخصات ...................................... هستم . لکن آقا / خانم ............................... ، در تاریخ ................................ ، آپارتمان مزبور را به شخص ثالثی به نام .......................... فروخته است که پس از شکایت اینجانب از مشتکی عنه ، ایشان به موجب حکم قطعی صادره از ...................................... ، به مجازات فروش مال غیر ، محکوم گردیده اند . لذا با توجه به قطعیت حکم صادره از سوی دادگاه کیفری که اسناد و مدارک مربوط به آن ، ضمیمه دادخواست می باشد ، ابطال سند رسمی تنظیم شده میان مشتکی عنه و خریدار را تقاضا دارم .

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه