جزئیات فسخ مبایعه نامه

انتشار 4 آذر 1402
مطالعه 10 دقیقه

استناد به یکی از خیارات قانونی مانند خیار تدلیس و یا عیب و یا ذکر خیار شرط در مبایعه نامه می باشد. نحوه نوشتن فسخ مبایعه نامه، از طریق تنظیم یک اظهارنامه قضایی خطاب به طرف مقابل و یا در صورت لزوم، طرح دعوی به خواسته تایید حق فسخ در مراجع قضایی است که در ادامه، نمونه متن آن برای دانلود، آمده است. با طوطیا همراه باشید.

جزئیات فسخ مبایعه نامه

زمانی که دو نفر ، در خصوص انعقاد قرارداد بیع به توافق می رسند ، سندی تحت عنوان مبایعه نامه را تنظیم می کنند که در عرف ، بعضا به آن ، قولنامه نیز گفته می شود . در هر حال ، سند مبایعه نامه ، به معنای آن است که دو طرف ، قرارداد بیع را میان خود و با شرایط خاص ، منعقد نموده و به لحاظ قانونی ، به آن پایبند هستند .

با این وجود ، گاها ، بنا به دلایلی ، طرفین ، قصد دارند که قرارداد بیع را بر هم زده و به آثار حقوقی ایجاد شده از آن ، خاتمه دهند . این مورد ، از طریق فسخ مبایعه نامه انجام می شود که به لحاظ حقوقی ، در شرایط خاصی ، قابل انجام است . در واقع ، به لحاظ اینکه اصل ، بر لزوم اجرای قرارداد است ، فسخ مبایعه نامه ، صرفا در شرایط خاص و به نحو خاصی قابل انجام است . فلذا پرداختن به آن ، پر اهمیت است ؛ چرا که در غیر این صورت ، ممکن است حقوق طرفین ، تضییع شود .

به همین دلیل ، در این مقاله ، به توضیح شرایط و مراحل فسخ مبایعه نامه پرداخته و نحوه نوشتن فسخ مبایعه نامه را شرح خواهیم داد . در ادامه ، آثار فسخ مبایعه نامه را ذکر نموده و در پایان نیز ، یک نمونه متن فسخ مبایعه نامه را برای دانلود ، ارائه خواهیم نمود .

فسخ مبایعه نامه

شرایط فسخ مبایعه نامه

اصل لزوم قراردادها ، اقتضای آن را دارد که طرفین ، به تعهدات قراردادی خود ، عمل نموده و به آثار ناشی از عقد یا قرارداد ، ملتزم باشند . عقد بیع نیز ، به همین نحو می باشد ؛ لذا افرادی که با هم ، یک قرارداد بیع منعقد نموده و مبایعه نامه تنظیم می نمایند ، می بایست به تعهداتی که در آن ذکر شده ، پایبند بمانند . با این حال ، در مواردی ، ممکن است که طرفین ، بخواهند اقدام به فسخ مبایعه نامه نموده و به آثار آن ، خاتمه دهند .

لذا سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، آن است که شرایط فسخ مبایعه نامه چیست و به عبارت دیگر ، در چه شرایطی ، طرفین می توانند اقدام به فسخ نمودن بیع نموده و به آن ، خاتمه دهند ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که به طور کلی ، فسخ و بر هم زدن مبایعه نامه ، در شرایط خاصی امکان پذیر است که ذیلا ، توضیح خواهیم داد .

  • یکی از شرایط فسخ مبایعه نامه ، آن است که دو طرف ، نسبت به فسخ و بر هم زدن مبایعه نامه ، رضایت داشته باشند و با توافق یکدیگر ، اقدام به فسخ قرارداد بیع نمایند . در این شرایط ، فسخ مبایعه نامه ، بر مبنای اقاله ، صورت گرفته است .

  • یکی دیگر از شرایط فسخ مبایعه نامه ، آن است که یکی از طرفین ، ( حتی بدون رضایت دیگری ) ، اقدام به فسخ مبایعه نامه نماید . در این شرایط ، لازم است که هر کدام از طرفین که قصد فسخ مبایعه نامه را دارد ، به استناد قانون و یا قرارداد ، اقدام به بر هم زدن مبایعه نامه یا فسخ آن نماید .

  • با این توضیح که ، در قانون مدنی ، شرایطی که به افراد ، حق فسخ قرارداد داده شده است ، ذکر گردیده است که از جمله شرایطی که به یکی از طرفین ، حق فسخ مبایعه نامه داده شده است ، می توان به خیارات قانونی ، اشاره نمود که شامل مواردی همچون خیار مجلس ، خیار تاخیر ثمن ، خیار رویت و تخلف از وصف ، خیار غبن ، خیار عیب ، خیار حیوان ، خیار تدلیس و خیار تبعض صفقه می باشد .

  • علاوه بر خیارات قانونی ، گاهی ، در متن مبایعه نامه ، خیار شرط نیز ، درج می شود و درج این خیار ، بدان معناست که هر کدام از طرفین قرارداد و یا هر دوی آنها ، می توانند در شرایط خاصی ، اقدام به بر هم زدن یا فسخ مبایعه نامه نمایند . مثل زمانی که طرفین ، شرط می کنند که اگر تا تاریخ مشخصی ، خریدار ، ثمن معامله را پرداخت نکند ، فروشنده می تواند اقدام به فسخ قرارداد نماید .

  • باید در نظر داشت که در برخی شرایط ، ممکن است که طرفین ، در مبایعه نامه ، اقدام به اسقاط کافه خیارات کرده باشند ؛ به این معنا که حق فسخ معامله به دلیل خیارات را از خود ، سلب و ساقط نموده باشند که در این شرایط ، دیگر نمی توان اقدام به فسخ مبایعه نامه نمود ؛ مگر در خصوص خیار تدلیس .

مراحل فسخ مبایعه نامه

از جمله شرایط فسخ مبایعه نامه ، آن است که یا هر دوی طرفین ، نسبت به فسخ قرارداد ، به توافق رسیده و اقدام به اقاله قرارداد نمایند و یا اینکه به استناد قانون و قرارداد ، اقدام به بر هم زدن یا فسخ مبایعه نامه کنند . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، آن است که مراحل فسخ مبایعه نامه چیست و به عبارت دیگر ، در صورتی که هر کدام از طرفین ، قصد داشته باشد مبایعه نامه را فسخ نماید ، چه اقداماتی را باید انجام دهد ؟

  • در پاسخ به این سوال ، باید گفت که به طور کلی ، هر چند که فردی ، به لحاظ قانونی ، حق فسخ قرارداد را داشته باشد ، باز هم باید مراحل فسخ مبایعه نامه را ، به شیوه ای صحیح و قانونی ، انجام دهد ؛ چرا که اصل لزوم قراردادها و اصل وفای به عهد ، ایجاب می کند که طرفین ، جز در موارد موجه و قانونی ، اقدام به بر هم زدن قرارداد ، نکرده و اعتبار مبایعه نامه را خدشه دار نکنند .

  • به طور کلی ، مراحل فسخ مبایعه نامه ، به این صورت است که شخص دارنده حق فسخ ، می بایست اراده خود ، مبنی بر اعمال حق فسخ را ، به طرف مقابل ، اعلام نماید تا به این ترتیب ، اعمال حق فسخ ، قابل اجرا باشد . بر این اساس ، در رویه فعلی ، مراحل فسخ مبایعه نامه ، به این صورت است که شخص ، می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، مراجعه کرده و یک نمونه متن اظهارنامه قضایی جهت اعمال حق فسخ را ، خطاب به طرف مقابل ، تنظیم و ارسال نماید .

  • بر این اساس است که اگر به موجب قانون و یا قرارداد ، مهلت و بازه زمانی خاصی برای اعمال حق فسخ مبایعه نامه ، پیش بینی شده باشد ، شخص متقاضی ، صرفا باید مراحل فسخ مبایعه نامه را ، در همین بازه زمانی ، انجام داده و در غیر این صورت ، حق وی برای فسخ مبایعه نامه ، از بین خواهد رفت .

  • با این حال ، در صورتی که پس از انجام مراحل فوق ، ( که معمولا به صورت ارسال اظهارنامه قضایی خطاب به طرف مقابل انجام می شود ) ، وی از انجام تعهدات خود مبنی بر استرداد ثمن معامله و یا مبیع ، امتناع نماید ، در این صورت ، شخص متقاضی ، می بایست این بار ، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دادخواستی مبنی بر تایید فسخ مبایعه نامه ، تنظیم نماید که در این شرایط ، قاضی پس از رسیدگی به پرونده و احراز شرایط لازم برای فسخ ، فسخ مبایعه نامه را اعلام می نماید .

مبایعه نامه

آثار فسخ مبایعه نامه

در قسمت های قبل ، در ارتباط با شرایط ، موارد و نحوه فسخ نمودن مبایعه نامه ، صحبت کرده و گفتیم که خواهان فسخ ، می بایست با دارا بودن شرایط قانونی لازم ، اقدام به نوشتن متن فسخ مبایعه نامه نماید . اما در همین راستا ، سوال دیگری نیز ممکن است مطرح شود و آن ، این است که آثار فسخ مبایعه نامه چیست و به عبارت دیگر ، در صورتی که یکی از طرفین ، اقدام به فسخ نمودن قرارداد بیع نماید ، چه آثاری از این امر ، ناشی می شود ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که یکی از مهم ترین آثار فسخ مبایعه نامه ، آن است که عمر قرارداد بیع منعقد شده ، به پایان می رسد و دیگر طرفین ، نمی توانند برای آینده ، به آن استناد نمایند . تفاوت بطلان و فسخ قرارداد ، آن است که آثار بطلان قرارداد ، قهقرایی بوده و به گذشته نیز سرایت می کند ، ( گویی که از اساس هیچ قراردادی ایجاد نشده بوده است ) ، اما آثار فسخ مبایعه نامه ، نسبت به آینده است و دیگر ، نمی توان به آن استناد نمود .

در همین ارتباط ، باید توجه داشت که پس از فسخ قرارداد بیع و مبایعه نامه ، هر کدام از طرفین ، می بایست اقدام به بازگرداندن وضع به حال سابق نماید . به این صورت که ، فروشنده ، در صورتی که ثمن معامله را دریافت کرده است ، می بایست آن را به خریدار ، باز گرداند و در صورتی که خریدار نیز ، مبیع را در اختیار دارد ، می بایست آن را به فروشنده ، باز گرداند .

علاوه بر این ، در ارتباط با نمائاتی که از مبیع حاصل می شود و وضعیت آنها پس از فسخ مبایعه نامه ، می توان به ماده 287 قانون مدنی توجه نمود که بر اساس آن ، منافع منفصل ، متعلق به کسی است که به واسطه عقد بیع ، مالک شده بود ؛ اما منافع متصل ، متعلق به کسی است که به واسطه فسخ مبایعه نامه ، مالک می شود .

نحوه نوشتن فسخ مبایعه نامه

یکی از مهم ترین مراحل فسخ نمودن مبایعه نامه زمین یا خانه ، آن است که متقاضی ، ابتدا به یک روش قانونی ، اعمال حق فسخ خود را به طرف مقابل ، اعلام نماید که در حال حاضر ، این امر از طریق تنظیم یک نمونه متن اظهارنامه قضایی ، انجام می شود . در صورتی که طرف مقابل ، به تعهدات خود پس از فسخ قرارداد عمل نکرده و این امر ، مورد تایید وی قرار نگیرد ، لازم است که حق فسخ ، توسط قاضی دادگاه ، تایید شود .

اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، آن است که نحوه نوشتن فسخ مبایعه نامه به چه صورت است ؟ به عبارت دیگر ، در صورتی که شخصی ، قصد داشته باشد مراتب حق فسخ قرارداد را به طرف مقابل اطلاع دهد ، به چه نحوی باید این امر را انجام دهد ؟ در ارتباط با نحوه نوشتن فسخ مبایعه نامه ، مطالب زیر ، حایز اهمیت است :

  • اولا باید در نظر داشت که اگر در قانون و یا قرارداد ، مهلت و بازه زمانی خاصی جهت فسخ مبایعه نامه مورد پیش بینی قرار گرفته باشد ، صرفا در همان مدت زمان ، می توان اقدام به فسخ قرارداد نمود . به عنوان نمونه ، خیار تدلیس ، خیار فوری محسوب می شود و به محض اطلاع ، شخص باید اقدام به فسخ معامله نماید .

  • ثانیا ، نحوه نوشتن فسخ مبایعه نامه ، به این صورت است که شخص متقاضی ، ضمن ذکر مشخصات خود و طرف مقابل و همچنین ، قراردادی که تنظیم شده است ، به یکی از خیارات قانونی و قراردادی ، استناد نموده و خواهان اعمال و استفاده از حق فسخ خود ، خواهد شد . اما در صورتی که این امر ، مورد توافق طرف مقابل قرار نگرفت ، نیاز است که در دادگاه ، وجود حق فسخ ، اثبات شده و قاضی ، حکم صادر نماید و همچنین ، اسقاط کافه خیارات انجام نشده باشد .

  • در شرایط این چنینی ، نحوه نوشتن فسخ مبایعه نامه ، به این صورت است که شخص متقاضی ، می بایست یک نمونه متن فسخ مبایعه نامه را به حالت دادخواست ، تنظیم کرده و به استناد مدارک هویتی ، مبایعه نامه تنظیم شده و اسناد و مدارکی که دال بر وجود حق فسخ می باشند ، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، به ثبت رسانیده و دعوی مزبور را پیگیری نماید که در قسمت بعد ، نمونه متن فسخ مبایعه نامه را نیز ، ارائه خواهیم داد .

نمونه متن فسخ مبایعه نامه

فسخ مبایعه نامه ، از طریق تنظیم یک نمونه اظهارنامه قضایی خطاب به طرف مقابل و در صورت لزوم ، طرح دعوای تایید فسخ مبایعه نامه در دادگاه ، انجام می شود و مانند سایر دعاوی حقوقی ، شخص خواهان ، ابتدا می بایست نمونه متن درخواست خود را به صورت مستند و مستدل ، تنظیم نموده و آن را در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، به ثبت رساند .

اما از آن جهت که برخی از مخاطبین محترم ، ممکن است با نحوه نوشتن متن فسخ مبایعه نامه ، آشنایی کافی را نداشته باشند ، در این قسمت از مقاله ، قصد داریم یک نمونه متن فسخ مبایعه نامه را نیز ، برای دانلود ، ارائه نماییم . ولیکن باید در نظر داشت که فسخ مبایعه نامه ، بنا به دلایل مختلفی همچون خیار شرط و یا سایر انواع خیارات در معامله ملک ، ممکن است صورت گیرد و خواهان ، حسب مورد ، می تواند با استناد به هر کدام از آنها ، اقدام به تنظیم متن فسخ مبایعه نامه نماید . برای دانلود نمونه متن فسخ مبایعه نامه ، می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید .

اینجانب ...................................... فرزند ......................................... به شماره ملی ................................ صادره از ........................................ ، در تاریخ ...................................... اقدام به تنظیم متن مبایعه نامه به شماره ............................................... با جنابعالی نموده ام . اما اکنون ، کاشف به عمل آمده است که دلیل انعقاد قرارداد بیع ، انجام عملیات و اقداماتی بوده که منجر به فریب خوردن اینجانب ، شده است . بر این اساس ، به استناد ماده 438 قانون مدنی ، فسخ قرارداد به استناد خیار تدلیس را به صورت فوری ، اعلام می دارم .

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه