در تصادفات رانندگی همیشه یک نفر مقصر نیست. گاهی هر دو راننده به یک اندازه مقصر باشند. این موضوع کاملا به تشخیص افسر راهنمایی و رانندگی بستگی دارد که آیا تصادف 50 50 است یا خیر. در چنین شرایطی هر دو طرف موظف به جبران خسارت با بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه هستند. چالش اصلی اینجاست که آیا قانونی برای تصادف پنجاه پنجاه وجود دارد؟ با طوطیا همراه باشید.
در تصادفات رانندگی، افراد بنا بر تشخیص افسر راهنمایی و رانندگی، با درصدهای متفاوتی مقصر شناخته میشوند. تصادف 50 50 یکی از موارد قابل توجه برای پلیس راهنمایی رانندگی است. در تصادفات پنجاه پنجاه، هر دو راننده یا راننده و عابر به یک اندازه مقصر هستند. به این ترتیب مقصر 50 50 در تصادف، یعنی طرفین، چون به یک اندازه مقصر هستند، باید 50٪ از هزینه خسارت خودروی طرف مقابل را پرداخت کنند.
اگر در تصادف رانندگی افسر راهنمایی و رانندگی تصادف 50-50 را تشخیص داده باشد، هر یک از رانندهها موظف به جبران 50٪ از خسارت واردشده به خودروی شخص مقابل خواهند بود. این 50٪ خسارت واردشده میتواند با بیمه شخص ثالث پرداخت شود.
باتوجهبه اینکه بیمه شخص ثالث برای تمامی دارندگان وسیله نقلیه ضروری است، بنابراین نگرانی از این بابت وجود ندارد. اگر خودروها تحت پوشش بیمه بدنه باشند، جبران خسارت مالی واردشده با بیمه بدنه انجام میشود. اما اگر در تصادفات 50-50، رانندهای بیمه بدنه نداشته باشد، راننده زیاندیده باید به شورای حل اختلاف مراجعه و برای دریافت خسارت از راننده مقصر اقدام کند. راننده مقصر نیز موظف است خودش هزینه خسارت واردشده را پرداخت نماید.
تصادف دیه 50 50 جانی شخص ثالث چگونه است؟
در تصادف 50 50 منجر به فوت قاضی چه حکمی صادر میکند؟
آیا بیمه شخص ثالث خسارت تصادفات پنجاه پنجاه را جبران میکند؟
آیا بیمه بدنه خسارات وارده در تصادف 50-50 را جبران خواهد کرد؟
سوال «تصادف دیه 50 50 جانی شخص ثالث چگونه است؟»، همان سوالی است که ذهن بسیاری از رانندگان را درگیر میکند. آیا در این نوع تصادف، باید نیمی از دیه طرف مقابل و سرنشینان پرداخت شود؟ برخی از افراد معتقدند که چون تصادف 50-50 تشخیص داده شده است، پس دیه هم باید 50-50 پرداخت شود و اگر افسر رانندهای را کمتر مقصر بداند، این موضوع تاثیری بر میزان مسئولیت طرفین نخواهد داشت.
با توجه به ماده 528 قانون مجازات اسلامی مصوب شده در سال 1392، اگر در یک حادثه رانندگی منجر به فوت، یک راننده 60٪ مقصر و راننده دیگر 40٪ مقصر باشد، هر دو راننده موظف به پرداخت نصف دیه خواهند بود. طبق این قانون، اگر سه وسیله با هم تصادف کرده باشند، هر یک از رانندگان مقصر در تصادف موظف به پرداخت یک سوم دیه رانندههای مقابل و سرنشینان آنها خواهند بود. بنابراین در تصادفات 50 50، هر دو راننده مقصر موظف به پرداخت نیمی از دیه هستند.
دیه در تصادفات 50 50 زمانی پرداخت میشود که تصادف جرحی یا فوتی رخ داده باشد. با توجه به ماده 528 قانون مجازات اسلامی که در بخش قبلی بررسی شد، دیه در این نوع تصادفات کاملا مشخص است و هر یک از طرفین مقصر در تصادف موظف به پرداخت نیمی از دیه راننده مقابل و سرنشینان آن خواهند بود. باتوجهبه اینکه در هر سال باتوجهبه نرخ تورم و برخی شاخصها، نرخ کامل دیه توسط رئیس قوه قضاییه مشخص میشود. لازم است با میزان آن آشنا شوید.
اگر هر دو راننده مقصر در تصادف 50-50 در حادثه فوت کنند، با وجود اینکه دیه نوعی مجازات است، قانونگذار آن را به نوعی جبران خسارت تعریف میکند. در چنین شرایطی اگر اولیای دم یا ورثه رانندههای فوت شده اموال باقیمانده را پذیرفته باشند، باید دیه طرف مقابل را پرداخت کنند. اگر خودروها بیمه داشته باشند، شرکت بیمهگر مسئول پرداخت دیه خواهد بود.
در مورد تصادف جرحی پنجاه پنجاه دو حالت وجود دارد. اگر فرد آسیبدیده یکی از رانندههای مقصر در تصادف 50-50 باشد، نیمی از دیه و ارش صدمات بدنی را از راننده مقابل دریافت خواهد کرد. اما اگر فرد آسیبدیده سرنشین یکی از خودروهای مقصر در تصادف باشد، نیمی از دیه را از بیمهنامه شخص ثالث خودروی مقابل و نیم دیگر دیه را از بیمهنامه شخص ثالث خودرویی که سوار بر آن بوده است، دریافت خواهد کرد.
در تصادف موتور با ماشین پنجاه پنجاه، چون دو طرف بنا به نظر کارشناسی افسر راهنمایی و رانندگی مقصر شناخته شدهاند، طرفین موظف به پرداخت نیمی از خسارت خواهند بود.
تصادف پنجاه پنجاه برای عابر پیاده در میزان دیه نیز قانون خود را دارد. در چنین شرایطی با وجود اینکه افسر راهنمایی و رانندگی، راننده خودرو و عابر پیاده را به یک میزان در رخداد حادثه مقصر تشخیص دادهاند، راننده مقصر موظف به پرداخت دیه کامل خواهد بود. البته در برخی موارد ممکن است رای قاضی متفاوت باشد.
تصادف منجر به فوت دارای دو جنبه عمومی و خصوصی است. در جنبه عمومی، برای راننده مقصر مجازات حبس و جریمه نقدی لحاظ میشود. در جنبه خصوصی، اولیای دم میتوانند برای دریافت دیه اقدام کنند. در این نوع تصادف، راننده مقصر باتوجهبه تشخیص قاضی پرونده به 3 ماه تا 3 سال حبس و پرداخت دیه در صورت مطالبه اولیای دم محکوم میشود.
همانطور که میدانید، بیمه شخص ثالث برای مالکان خودرو اجباری است. اگر خودرویی بیمه شخص ثالث نداشته باشد، افسر راهنمایی و رانندگی میتواند آن را متوقف، جریمه و به پارکینگ منتقل کند. از طرفی در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث، خرید و فروش خودرو امکانپذیر نخواهد بود.
در مورد تصادفات 50-50، شرکتهای بیمهگر باتوجهبه میزان پوشش بیمه شخص ثالث، موظف به پرداخت خسارات واردشده تا سقف مشخصی خواهند بود. رانندههای مقصر در تصادف پنجاه پنجاه میتوانند به شعب نمایندگی بیمه شخص ثالث طرف مقابل مراجعه کنند تا پس از تشکیل پرونده، میزان خسارت محاسبه و به آنها پرداخت شود.
اگر در تصادف 50-50 خسارت مالی به خودروهای طرفین وارد شده باشد، آنها میتوانند برای جبران خسارات واردشده از بیمه بدنه استفاده کنند. توجه داشته باشید که بیمه بدنه باتوجهبه میزان پوشش انتخابی راننده مقصر، سقف مشخصی از خسارات را پرداخت خواهد کرد.
اگر رانندهای در تصادف 50-50 علاوهبر مقصر بودن، گواهینامه رانندگی هم نداشته باشد، میزان مجازات آن تحت شرایط خاصی افزایش پیدا خواهد کرد. اما این موضوع تاثیری روی میزان مسئولیت این راننده در رخداد حادثه رانندگی نخواهد داشت.
باتوجهبه میزان پوشش انتخابی راننده، بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه بسیاری از خسارات واردشده در تصادف 50-50 را جبران خواهند کرد. این بیمهها برای جبران خسارت بدنه خودرو، شخص ثالث و سرنشینان خودرو است، پس تکلیف خسارت واردشده به راننده مقصر چیست؟
بیمه حوادث راننده در تمامی تصادفات رانندگی، خسارات وارده به راننده مقصر را جبران خواهد کرد. اگر رانندهای برای خرید بیمه حوادث اقدام کرده باشد، شرکت بیمهگر موظف به پرداخت خسارات جانی واردشده به راننده مقصر در تصادف خواهد بود. این نوع بیمه در حال حاضر همراه با بیمه شخص ثالث ارائه میشود و دیگر مانند گذشته نیازی به خرید بیمه جداگانه نخواهد بود.
در بعضی مواقع، میزان خسارات واردشده در تصادفات رانندگی به حدی زیاد است که از توان راننده مقصر خارج است. باتوجهبه اینکه در یک حادثه دو طرف وجود دارد، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که یکی از آنها یا هر دو مقصر خواهند بود. اگر هر دو طرف به یک اندازه مقصر باشند، تصادف 50 50 نامیده میشود. در چنین شرایطی قانون مواضعی کاملا مشخص دارد که در این مقاله به آن پرداختیم.