بررسی جزئیات حق الزحمه مشاور املاک

انتشار 20 آبان 1402
مطالعه 7 دقیقه

میزان حق الزحمه مشاور املاک، با توجه به بخشنامه فرمول محاسبه کمیسیون مشاوران املاک کشور، تغییر کرده و صرفا، بر اساس ارزش منطقه ای ملک مورد معامله که سالانه، توسط کمیسیون تقویم املاک، تعیین می شود، محاسبه خواهد شد. بر خلاف روال گذشته، مشاورین املاک، حق محاسبه و اخذ درصدی کمیسیون، از طرفین معامله را نخواهند داشت. با طوطیا همراه باشید.

بررسی جزئیات حق الزحمه مشاور املاک

معاملات مربوط به ملک، از جمله خرید و فروش، رهن و اجاره در بنگاه های معاملات املاک، انجام می شود و مشاوران املاک با وساطت برای انجام معامله و ارائه تجربیات خود در این زمینه، مستحق دریافت حق الزحمه یا کمیسیون می شوند. نرخ کمیسیون معاملات مسکن، از سوی اتحادیه این صنف تعیین می شود.

مبلغ حق الزحمه، در ازای خدمات بنگاه های املاک و معاملات مسکن، دریافت می شود و نرخ آن، در گذشته، درصد مشخصی، از ارزش معاملاتی ملک بود که اکنون، تغییر کرده و صرفا، بر اساس ارزش منطقه ای ملک تعیین شده توسط کمیسیون تقویم ملک، می باشد. از آنجا که بعضا، مشاورین املاک، در مورد میزان تعرفه و شیوه محاسبه کمیسیون، توضیحی نمی دهند، بهتر است از میزان آن، مطلع بوده تا ضرر و زیان های بعدی، ایجاد نشود.

در همین راستا، در این مقاله، قصد داریم، راجع به میزان حق الزحمه مشاور املاک، نرخ جدید این حق الزحمه ، نحوه محاسبه میزان آن و شکایت بابت نرخ کمیسیون معاملات مسکن صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما همراه باشید.

ملک

میزان حق الزحمه مشاور املاک چقدر است؟

از آنجا که معاملات املاک، انواع مختلفی دارد، تعیین میزان حق الزحمه املاک نیز در هر کدام، متفاوت است. به طور کلی، معاملات املاک، شامل خرید و فروش املاک، رهن و اجاره املاک، قرارداد مشارکت در ساخت و معاوضه ملک می شود. به تبع تفاوت در انواع معاملات، میزان حق الزحمه مشاور املاک نیز در هر یک، متفاوت است. علاوه بر موارد مذکور، بر اساس بخشنامه سال گذشته مربوط به تغییر فرمول محاسبه کمیسیون مشاورین املاک، ارزش منطقه ای ملک، مهم ترین موضوع تاثیر گذار در میزان حق الزحمه مشاور املاک می باشد. بدین معنی که:

بر خلاف گذشته که ارزش معاملاتی ملک، تاثیر در کمیسیون داشت و هر چه، میزان ارزش منطقه ای ملک، بالاتر بود، نرخ کمیسیون معاملات مسکن نیز بالاتر، می رفت، امروزه، بنگاه ها، صرفا باید، بر اساس ارزش منطقه ای ملک تعیین شده توسط کمیسیون تقویم ملک، کمیسیون اخذ کنند و حق اخذ کمیسیون به صورت درصدی از متعاملین را ندارند؛ در صورت تخلف از این موضوع ، می توان اقدام به شکایت از مشاور املاک نمود.

از موارد تاثیر گذار در ارزش منطقه ای ملک، مصالح، قدمت، تراکم، طریقه استفاده از ملک، نوع مالکیت، نوع کاربری و موقعیت جغرافیایی از لحاظ تجاری، صنعتی، مسکونی، آموزشی، اداری و کشاورزی می باشند. تعرفه حق الزحمه مشاورین املاک، برای خدمات واحدهای صنفی مشاوران املاک، از سوی کمیسیون نظارت، تعیین می شود. البته در صورتی که طرفین قرارداد و مشاور املاک، توافق نمایند، می توانند مبلغی غیر از میزان تعرفه تعیین شده از سوی کمیسیون نظارت را لحاظ نمایند.

نرخ جدید حق الزحمه املاک و معاملات مسکن

با توجه به بخشنامه سال قبل، تغییر فرمول محاسبه کمیسیون مشاورین املاک، بنگاه های املاک، حق محاسبه درصدی کمیسیون بر اساس ارزش معاملاتی ملک را نخواهند داشت و صرفا، باید، کمیسیون خود را بر اساس ارزش منطقه ای ملک، در مناطق 100 گانه تهران که توسط کمیسیون تقویم ملک، سالانه، معیین می گردد، اخذ نمایند.

بر اساس ماده 51 قانون نظام صنفی کشور، مصوب سال 1382، کمیسیون نظارت، مکلف است، کالاها و خدمات واحدهای صنفی‌ را که تعیین نرخ، برای آنها، ضرورت دارد، مشخص و نرخ آنها را برای مدت‌ معین، تعیین کند و به مجمع امور صنفی ذی‌ ربط، اعلام نماید. نرخ کالاها و خدماتی که از‌ طرف مجلس شورای اسلامی، دولت یا شورای اقتصاد، تعیین می‌شود، برای کمیسیون‌، لازم‌الرعایه است. ‌کلیه افراد و واحدهای صنفی، ملزم به رعایت نرخ های تعیین شده، از طرف کمیسیون‌ نظارت هستند.بر اساس مصوبه کمیسیون نظارت شهرستان تهران، حداکثر کارمزد دریافتی، برای خدمات واحدهای صنفی مشاوران املاک تهران، به شرح زیر تعیین شده است:

  • حق کمیسیون مبایعه نامه (کمیسیون خرید ملک و فروش آن)، به میزان بیست و پنج صدم درصد ارزش منطقه ای ملک، از هر طرف، مجموعا نیم درصد مبلغ، می باشد.

  • حق کمیسیون رهن یا ودیعه اجاره از هر طرف، به میزان نیم درصد مبلغ رهن، محاسبه می گردد.

  • حق کمیسیون اجاره، یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه، از هر طرف، دریافت می شود.

  • حق کمیسیون، بابت تمدید اجاره، از هر طرف یک دهم حق کمیسیون اجاره، محاسبه و اخذ می گردد.

  • حق کمیسیون مشارکت از هر طرف، دو دهم درصد ارزش قرارداد، مجموعا چهار دهم درصد، محاسبه شده و دریافت می شود.

  • حق خدمات متمم قرارداد و مبایعه نامه، رایگان می باشد.

  • لازم به ذکر است که با انعقاد قرارداد اجاره، بیع، مشارکت و رهن ملک، مشاورین املاک، مستحق کمیسیون می شوند. بنابراین، فسخ قرارداد از سوی طرفین، تاثیری در میزان حق الزحمه مشاور املاک نداشته و مشاورین املاک، مستحق دریافت کمیسیون می باشند.

نحوه محاسبه میزان حق الزحمه مشاور املاک

در قسمت های قبل، در مورد میزان حق الزحمه مشاور املاک و نرخ جدید آن، صحبت کردیم و گفتیم که با توجه به بخشنامه تغییر فرمول نحوه محاسبه کمیسیون مشاورین املاک، دیگر، همانند گذشته، کمیسیون، به صورت درصدی، از طرفین قرارداد، اخذ نمی شود، اما، از آنجا که جزئیات بخشنامه در دسترس نیست، در این بخش، نحوه محاسبه نرخ کمیسیون معاملات مسکن را بر اساس فرمول قدیمی، بررسی خواهیم نمود و به محض اطلاع از جرئیات بخشنامه، متن مقاله را به روز رسانی خواهیم کرد. نحوه محاسبه میزان حق الزحمه مشاور املاک، در گذشته، طبق تقسیم بندی زیر می باشد:

  • نحوه محاسبه میزان حق الزحمه مشاور املاک در معاملات بیع: میزان حق الزحمه مشاور املاک، برای معاملات خرید و فروش ملک، 0.5 درصد از ارزش معاملاتی ملک می باشد که از هر دو طرف معامله، دریافت می گردد. در نهایت، 9 درصد نیز به عنوان مالیات، از طرفین، دریافت خواهد شد. یعنی حق کمیسیون ضرب در 9 درصد می شود و حاصل آن، به عنوان مالیات، با حق کمیسیون، جمع شده و از معامله کنندگان، اخذ می گردد. بنابر آنچه گفته شد، 0.25 درصد از فروشنده و 0.25 درصد از خریدار گرفته خواهد شد.

  • نحوه محاسبه میزان حق الزحمه مشاور املاک در معاملات رهن کامل: کمیسیون مشاورین املاک در معاملات رهن کامل، 0.5 درصد از ارزش کل رهن بوده که از هر دو طرف قرارداد، به طور جداگانه، این 0.5 درصد دریافت می شود. در انتها، 9 درصد از کمیسیون نیز به عنوان مالیات، به مبلغ کمیسیون، افزوده خواهد شد.

  • نحوه محاسبه میزان حق الزحمه مشاور املاک در معاملات برای رهن و اجاره ملک: در معاملات رهن و اجاره، برای محاسبه کمیسیون مشاورین املاک، ابتدا مبلغ رهن به اجاره، تبدیل می شود. سپس، عدد بدست آمده را با مبلغ اجاره یک ماه، جمع نموده و حاصل، در 25 درصد ضرب می شود. در انتها نیز 9 درصد به عنوان مالیات، به مبلغ کمیسیون، افزوده خواهد شد.

  • نحوه محاسبه میزان حق الزحمه مشاور املاک در معاملات برای اجاره ملک: برای معاملاتی که اجاره صرف باشد، یعنی در آن، مبلغ رهن، در نظر گرفته نشود نیز 25 درصد از اجاره بهای یک ماه، برای هر یک از طرفین، به عنوان حق کمیسیون مشاوران املاک، در نظر گرفته می شود و 9 درصد مالیات به آن افزوده می شود؛ بدین شکل که 9 درصد از حق کمیسیون، محاسبه شده و به آن اضافه می گردد.

  • نحوه محاسبه میزان حق الزحمه مشاور املاک، در معاملات برای برای تمدید اجاره: برای تعیین کمیسیون تمدید اجاره، ابتدا یک دهم حق کمیسیون اجاره را محاسبه نموده، سپس 9 درصد از آن را به عنوان مالیات، به مبلغ کمیسیون تمدید اجاره می افزاییم. این مبلغ از هر یک از طرفین قرارداد، دریافت می شود.

  • نحوه محاسبه میزان حق الزحمه مشاور املاک در معاملات برای مشارکت: نرخ کمیسیون معاملات مسکن در معاملات مشارکت، چهار دهم درصد، می باشد؛ بدین معنی که از هر طرف قرارداد، دو دهم درصد، به علاوه 9 درصد مالیات ارزش افزوده، دریافت خواهد شد.

حق الزحمه

نحوه شکایت بابت حق الزحمه املاک و معاملات مسکن

برای شکایت بابت حق الزحمه املاک و معاملات مسکن، ساکنان تهران، می توانند برای ثبت مشکلات مردمی، با شماره 7334، تماس بگیرند و مشکل خود، در مورد تخلفات مربوط به کمیسیون مشاورین املاک را بیان کرده تا کارشناسان مربوطه با آنها تماس گرفته، توضیح کامل شکایت را دریافت نموده و اقدامات لازم را انجام دهند.

  • در صورت عدم رفع مشکل توسط مشاور املاک، از طرفین، دعوت می شود تا مشکل مربوطه را در اتحادیه و صنف مشاورین املاک، مطرح نمایند. در صورتی که تخلف مشاور املاک، مسجل گردد و از حل مشکل وارده استنکاف نماید، بنگاه او ظرف 20 روز، پلمپ خواهد شد. از مواردی که می توان از طریق اتحادیه، پیگیری نمود، عدم گرفتن کد رهگیری یا دریافت کمیسیون بیش از حد تعرفه می باشد. رسیدگی به شکایت در اتحادیه نیز عموما، 10 روز به درازا می کشد.

  • راه دوم شکایت از مشاورین املاک، سایت سازمان تعزیرات حکومتی می باشد. برای شکایت بابت حق الزحمه املاک و معاملات مسکن، می توان از طریق سامانه سازمان تعزیرات حکومتی، شکوائیه خود را ثبت نمود. سازمان تعزیرات حکومتی در مورد موضوع مورد نظر، تشکیل جلسه داده و به آن رسیدگی می نماید.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه