راهنمای مشاور مالیاتی

انتشار 6 آذر 1402
مطالعه 10 دقیقه

فردی با تحصیلات و تخصص در امور مالی و حسابداری بوده که با تسلط و اشرافی که بر قوانین مالیاتی داشته، می تواند، از طریق مشاوره حضوری یا آنلاین، اولا، مالیات پرداختی اشخاص یا شرکت ها را از طریق روش های قانونی، تا حد امکان، کاهش داده و ثانیا، وظیفه دفاع از آنها در مراجع رسیدگی مالیاتی را بر عهده بگیرد. با ما همراه باشید.

راهنمای مشاور مالیاتی

پرداخت مالیات، هرچند دارای منافع زیادی برای جامعه بوده، اما از آنجا که منجر به کاهش درآمد و به دنبال آن، سود فعالیت تجاری یک تاجر حقیقی یا حقوقی می گردد، مسلما مطلوب این اشخاص نمی باشد. به همین دلیل، اشخاصی که ملزم به پرداخت مالیات بوده یا همان مودیان مالیاتی، همواره به دنبال یافتن راه های قانونی بوده که با استفاده از این راه ها و روش ها، مالیات پرداختی خود به دولت را تا حد امکان، کاهش دهند

راه حل تخصصی این مشکل، مشاور مالیاتی می باشد. مشاو مالیاتی یا وکیل دعاوی مالیاتی، یک شخص متخصص در حوزه مالیات بوده که دارای تحصیلات و تجربه مرتبط با حوزه های مالی و حسابداری است و به علاوه، به دلیل تسلط و اشراف کامل و جامعی که بر مقررات و قوانین مالیاتی داشته، می تواند در زمینه امور مالیاتی، مشاوره های حضوری یا آنلاین لازم را به مشتریان خود داده و آنها را در این مسیر سخت و تخصصی، یاری نماید.

لذا، با توجه به اهمیت مشاوره با مشاور مالیاتی آنلاین و حضوری در شرکت ها و تجارتخانه ها، در این مقاله، ابتدا به این سوال پاسخ داده که مشاور مالیاتی کیست؛ سپس در ادامه، بعد از توضیح وظایف وی، تفاوت وکیل دعاوی مالیاتی با وکیل دادگستری و حسابدار را بررسی خواهیم کرد.

مشاور مالیاتی

مشاور مالیاتی کیست؟

هنگامی که یک شخص حقیقی یا شخص حقوقی، همچون شرکت تجاری، فعالیت تجاری خود را آغاز می کند، با توجه به قوانین متعدد تصویب شده در کشور، مجموعه ای از وظایف مختلف، همچون داشتن دفاتر خاص مالی، استفاده از حسابداران رسمی، بیمه کردن کارکنان و ثبت اطلاعات مالی در سیستم های خاص، بر عهده این شخص حقیقی یا حقوقی تاجر، قرار می گیرد.

  • یکی از وظایفی که بر عهده اشخاصی که فعالیت تجاری را آغاز می کنند، قرار می گیرد، پرداخت مالیات می باشد. منظور از مالیات، دررابطه با این افراد، درصد مشخصی از درآمد سالیانه آنها بوده که باید در پایان سال مالی و پس از ارائه اظهارنامه مالیاتی، به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت نمایند. این مالیات ها، به دو گروه کلی مالیات مشاغل و مالیات اشخاص حقوقی، تقسیم می شوند.

  • پرداخت مالیات، منجر به کاهش درآمد و به دنبال آن، سود فعالیت تجاری یک تاجر حقیقی یا حقوقی می گردد که مسلما مطلوب این اشخاص نمی باشد. به همین دلیل، اشخاصی که ملزم به پرداخت مالیات بوده یا همان مودیان مالیاتی، همواره به دنبال یافتن راه های قانونی بوده که با استفاده از این راه ها و روش ها، بدون ارتکاب جرم فرار مالیاتی، مالیات پرداختی خود به دولت را تا حد امکان، کاهش دهند.

  • نکته ای که در رابطه با این دغدغه مودیان مالیاتی، حائز اهمیت بوده، این مساله است که اشراف بر قوانین مالیاتی و تمام جزئیات و در اصطلاح، زیر و بم این مقررات، به دلیل زیاد بودن و پیچیده بودن آن ها، از عهده یک شخص عادی برنیامده و نیاز به حضور متخصص این امر داشته که این شخص؛ مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی، نامیده می شود.

  • مشاو مالیاتی یا وکیل مالیاتی، یک شخص متخصص در حوزه مالیات بوده که دارای تحصیلات و تجربه مرتبط با حوزه های مالی و حسابداری است و به علاوه، به دلیل تسلط و اشراف کامل و جامعی که بر مقررات و قوانین مالیاتی داشته، می تواند در زمینه امور مالیاتی، از طریق مشاوره با مشاور مالیاتی آنلاین و حضوری، مشاوره های لازم را به مشتریان خود داده و آنها را در این مسیر سخت و تخصصی، یاری نماید.

مشاو مالیاتی یا وکیل مالیاتی، به طور کلی، 2 اقدام را در رابطه با فعالیت تجاری، مالی و مالیاتی مشتری خود، که می تواند یک شرکت تجاری کوچک، بزرگ یا یک شخص حقیقی باشد، انجام می دهد، که عبارتند از:

  • نخست، با بررسی وضعیت مالی و اسناد و مدارک مشتری و با استفاده از راه حل های قانونی، همچون، معافیت های مالیاتی، میزان مالیات پرداختی مشتری به دولت را تا حد امکان، کاهش داده و در نتیجه، درآمد و سود سالیانه وی را افزایش می دهد.

  • دوم، با استفاده از دانش اختصاصی، تجربه کاری و تسلطی که بر قوانین و مقررات مالیاتی داشته، به نمایندگی از مودی مالیاتی، در مراجع مالیاتی، نظیر اداره مالیات مربوطه و هیات های بدوی و تجدیدنظر مالیات، حاضر شده و به چانه زنی قانونی در مورد اظهارنامه مالیاتی مودی و کاهش مالیات پرداختی توسط وی، می پردازد. از این جهت است که به مشاور مالیاتی، وکیل مالیاتی نیز گفته می شود.

در پاسخ به این سوال که مشاور مالیاتی کیست؟ باید گفت، مشاور مالیاتی یا وکیل مالیاتی، فردی با تحصیلات و تخصص در امور مالی و حسابداری بوده که با تسط و اشرافی که بر قوانین مالیاتی داشته، می تواند، اولا، مالیات پرداختی اشخاص یا شرکت ها را از طریق روش های قانونی، تا حد امکان، کاهش داده و ثانیا، وظیفه دفاع از آنها در مراجع رسیدگی مالیاتی را بر عهده بگیرد.

نوع رابطه کاری که مشاور مالیاتی، با مشتری خود داشته و مشاوره مالیاتی آنلاین و حضوری که از سوی وکیل مالیاتی، به شرکت ها و اشخاص داده می شود، به طور کلی، دارای سه حالت می باشد:

  • مشاوره مالیاتی همراه: در مشاوره مالیاتی همراه آنلاین یا حضوری، مشاور مالیاتی، برای یک دوره طولانی مدت، قراردادی را با یک شخص یا شرکت، برای مشاوره با مشاور مالیاتی آنلاین و حضوری، امضا نموده و وظایف مرتبط با امو مالیاتی وی را بر عهده می گیرد.

  • مشاور مالیاتی موردی، در روش مشاوره مالیاتی موردی، ارائه مشاوره مالیاتی توسط وکیل مالیاتی، از طریق مشاوره با مشاور مالیاتی آنلاین و حضوری، برای یک مورد خاص و معین، به عنوان مثال ثبت اظهارنامه مالیاتی مودی، انجام می گیرد.

  • مشاوره مالیاتی مقطعی: در روش مشاوره مالیاتی مقطعی، وکیل دعاوی مالیاتی، از طریق مشاوره با مشاور مالیاتی آنلاین و حضوری، در یک مقطع زمانی کوتاه، دارای رابطه کاری با مشتری بوه و مشاوره های مالیاتی لازم را به وی ارائه می دهد.

وظایف مشاور مالیاتی

پس از این سوال که مشاور مالیاتی کیست، مهم ترین سوالی که ممکن است در رابطه با این گروه از متخصصین مطرح شود، این مساله بوده و ظایف وکیل مالیاتی چه می باشد. لذا، در این بخش، به توضیح وظایف مشاور مالیاتی پرداخته که شامل موارد زیر می باشد:

  • دریافت، بررسی و تحلیل اسناد و اطلاعات مالی مشتری: مشاور مالیاتی، به منظور ارائه مشاوره مالیاتی صحیح، به مشتری خود، چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین، در درجه اول، باید اطلاعات جامع و کاملی، از وضعیت مالی و صورت حساب های مشتری خود داشته باشد. بدین منظور، وکیل مالیاتی می بایست، کلیه صورت حساب ها و اسناد مالی و مالیاتی مشتری خود را با دقت بررسی کرده و مهم ترین اطلاعات مورد نیاز را از این اسناد، استخراج نماید.

  • ارائه مشاوره آنلاین و حضوری در مورد تهیه اسناد و تنظیم دفاتر قانونی: مشاور مالیاتی، با تسلطی که بر قوانین و مقرات حسابداری و مالیاتی داشته، می بایست مشاوره های لازم را از طریق مشاوره با مشاور مالیاتی آنلاین و حضوری، در مورد روش تنظیم قانونی دفاتر اشخاص و شرکت ها، به آنها داده و مشتریان خود را در تهیه اسناد مالی، به بهترین شکل قانونی، یاری نماید.

  • انتخاب بهترین استراژی برای به حداقل رساندن مالیات پرداختی: مشاور مالیاتی، با تسلطی که بر قوانین و مقررات مالیاتی، به ویژه مبحث معافیت مالیاتی داشته، باید بهترین روش را برای کاهش حاکثری مالیات مشتری پیدا نموده و آن را در اختیار مشتری خود قرار دهد. بدیهی است که منظور از بهترین روش ها، راه و روش های داخل در چهارچوب قوانین مالیاتی می باشد.

  • تنظیم و ثبت نام اظهارنامه مالیاتی: هر ساله، اشخاص حقیقی، تا پایان خرداد ماه و اشخاص حقوقی، تا پایان تیر ماه یا چهار ماه از پایان سال مالی خود، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی را داشته و باید در این مهلت، برای ثبت اظهارنامه خود اقدام نمایند. مالیات این این مودیان مالیاتی، در درجه اول، بر اساس اظهارنامه مالیاتی آنها محاسبه می گردد.

  • در تنظیم اظهارنامه، اشتباهی صورت گرفته یا اطلاعات درج شده در اظهارنامه، خلاف واقع می باشد، ممیز مالیاتی، خود برای تعیین مالیات مودی، اقدام کرده که این مبلغ، در مقایسه با مالیات تعیین شده بر اساس اظهارنامه، مبلغ بالاتری خواهد بود. به همین دلیل، یکی از مهم ترین وظایف مشاور مالیاتی، تنظیم صحیح اظهارنامه مالیاتی مشتری می باشد.

  • انجام امور مربوط به مالیات ارزش افزوده: مالیات ارزش افزوده ،نوعی از مالیات های غیر مستقیم بوده که از مصرف کنندگان نهایی کالا و خدمات، اخذ می شود. تولیدکنندگان، موظف بوده که این مالیات را پس از دریافت از مشتری، به حساب سازمان امور مالیاتی، واریز نمایند، در غیر این صورت، مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد.

  • از جمله وظایف مشاور مالیاتی، انجام امور مربوط به مالیات ارزش افزوده شخص حقیقی یا حقوقی می باشد. با این توضیح که مشاور مالیاتی باید اظهارنامه ارزش افزوده مشتری را به نحو صحیح و طبق مقررات قانونی، تنظیم کرده، آن را در مهلت قانونی، ثبت نموده و گواهی ارزش افزوده را دریافت نماید.

  • نمایندگی مشتری در مراجع مالیاتی و اعتراض به مالیات: یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف مشاور مالیاتی، که باعث می شود به وی وکیل دعاوی مالیاتی نیز گفته شود، این تکلیف بوده که مشاور مالیاتی باید به نمایندگی از مشتری خود، در مراجع مالیاتی، از جمله اداره مالیات و هیات های حل اختلاف بدوی و تجدیدنظر مالیاتی، حاضر شده و ضمن گفت و گو با ممیزین مالیاتی، جهت کاهش مالیات مشتری، اعتراض های قانونی لازم را در جهت احقاق حق قانونی مشتری، انجام دهد.

تفاوت مشاور یا وکیل مالیاتی با وکیل دادگستری

یکی از اصطلاحاتی که برای اشاره به مشاور مالیاتی، مورد استفاده قرار می گیرد، اصطلاح وکیل دعاوی مالیاتی می باشد. نکته ای که باید به ن توجه شود. هر چند در اصطلاح، گاهی به مشاور مالیاتی، وکیل مالیاتی نیز گفته می شود، اما اصطلاح وکیل دعاوی مالیاتی و وکیل دادگستری، دارای تفاوت های مهمی با یک دیگر می باشند. لذا، برای پاسخ دقیق به این سوال که وکیل دعاوی مالیاتی کیست، در این بخش، به توضیح تفاوت های وکیل دعاوی مالیاتی و وکیل دادگستری می پردازیم.

  • وکیل دادگستری یا وکیل پایه یک دادگستری، شخصی است که پس از گرفتن مدرک لیسانس حقوق از دانشگاه، در آزمون کانون وکلای دادگستری یا مرکز وکلای قوه قضائیه، پذیرفته شده و پس از طی دوره کارآموزی، پروانه وکالت خود را دریافت کرده و می تواند در کلیه مراجع قضایی و غیر قضایی، قبول وکالت نماید. این وکیل، چنانچه دارای اطلاعات تخصصی مالیاتی باشد، این امکان را نیز داشته که به عنوان مشاور مالیاتی، به کار خود ادامه دهد.

  • در مقابل، وکیل دعاوی مالیاتی، شخصی است که پروانه وکالت نداشته و فقط به کار مشاوره مالیاتی دادن، مشغول می باشد. همچنین، هر چند وکیل دعاوی مالیاتی، حق مراجعه به مراجع مالیاتی را به نمایندگی از شرکت یا تجارتخانه داشته، اما از حق وکالت و حضور در سایر مراجع غیرقضایی و قضایی، برخوردار نمی باشد.

تفاوت مشاور مالیاتی با حسابدار

هر چند، مفهوم مشاور مالیاتی، مفهوم تقریبا واضحی بوده، اما زمانی می توان به این سوال که مشاور مالیاتی کیست، پاسخ دقیقی داد که با توضیح تفاوت میان مشاور مالیاتی و مشاغل مشابه، مرزها و حدود شغل وکیل دعاوی مالیاتی، مشخص گردد.

یکی از مشاغلی که ارتباط بسیار نزدیکی با شغل مشاور مالیاتی داشته، حسابداری می باشد. با توجه به اینکه، یکی از تخصص ها و توانمندی های مورد نیاز یک مشاور مالیاتی خوب و توانمند، آشنایی با مباحث حسابداری بوده، ممکن است که اینگونه تصور شود که مشاور مالیاتی، همان حسابدار است؛ در حالی که چنین نمی باشد. لذا، در این بخش، به منظور ارائه پاسخی دقیق به این پرسش که مشاوره مالیاتی کیست، به توضیح تفاوت وکیل دعاوی مالیاتی با حسابدار می پردازیم.

حسابدار در یک شرکت یا تجارتخانه، شخصی است که باید با رسیدگی به حساب های شرکت یا تجارتخانه، میزان درآمدها، هزینه ها و سود را مشخص کرده و ترازنامه را تنظیم نماید. این شخص به مسائل مالی شرکت یا تجارتخانه، همچون حقوق کارگران و کارمندان، رسیدگی کرده و وضعیت این مسائل را مشخص می کند.

اما در مقابل حسابدار، که صرفا یک شخص منفعل بوده، شغل مشاور مالیاتی، یک شغل کاملا فعال و فراتر از. حسابداری می باشد؛ با این توضیح که مشاور مالیاتی، فراتر از بررسی حساب های شرکت، این وظیفه را بر عهدا داشته که حساب های مالی و مالیاتی را مورد تحلیل قرار داده و از مسیر این تحلیل، بهترین راه قانونی را جهت کاهش مالیات شرکت پیدا نماید. این تفاوت، پایه ای ترین و اصلی ترین تفاوت مشاور مالیاتی و حسابدار می باشد.

تفاوت دیگر مشاور مالیاتی و حسابدار، نقش آن ها در مدیریت شرکت یا تجارتخانه می باشد. به این ترتیب که حسابدار، کارمند شرکت یا تجارتخانه بوده و هیچ نقشی در اداره آن ندارد؛ در حالی که مشاور مالیاتی به دلیل مشاوره و پیشنهاد های مداومی که به مدیران و هیات مدیره داده، نقش بسیار پررنگی در اداره شرکت یا تجارتخانه دارد.

با توجه به دو تفاوت قبلی وکیل دعاوی مالیاتی و حسابدار، یکی از مهم ترین تفاوت های دیگر آنها نیز مشخص می گردد. حسابدار شرکت، از آنجا که در تحلیل حساب ها و ارائه پیشنهاد به مدیران، نقشی نداشته، مسئولیتی نیز در مقابل زیان های شرکت یا تجارتخانه نیز ندارد.

پایگاه خبری طوطیانیوز را در تلگرام دنبال کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید
1 5
  ارسال به دوستان:

نظرات و دیدگاه های کاربران
سوال یا دیدگاه شما
اختیاری
اختیاری (نمایش داده نخواهد شد)
ضروری
سابمیت مقاله چیست؟
سابمیت مقاله چیست؟
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
مراحل سابمیت مقاله
مراحل سابمیت مقاله
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
مراحل اکسپت مقاله
مراحل اکسپت مقاله
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله!
تبدیل پایان نامه به مقاله!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام  مراحل چاپ کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه